9 mei 2018Comments are off for this post.

Jur Baart nieuw bestuurslid Esprix: ‘We gaan nog meer rocken!’

Jur Baart nieuw bestuurslid Esprix: 'We gaan nog meer rocken!'

 

(Fotocredits: Bastiaan Woudt)

Eigenaar van reclamebureau Fitzroy, Jur Baart, is benoemd tot bestuurslid van de Esprix. Op 23 mei worden de 33 nominaties bekroond. ‘Esprix is de enige award waar creativiteit en resultaat in de juiste verhouding worden gewogen: 50/50.’

 

Baart: ‘Vorige maand werd ik gebeld met de vraag of ik in het bestuur van de Esprix wilde versterken. Ik heb geen moment getwijfeld en direct ja gezegd. Waarom? Ik heb de afgelopen jaren de Esprix van dichtbij mogen meemaken als juryvoorzitter van diverse categorieën. Esprix is de enige award waar creativiteit en resultaat in de juiste verhouding worden gewogen: 50/50. Dat is precies waarom ik het vak ben ingegaan: resultaten behalen voor opdrachtgevers via creativiteit. Dus geen doelstellingen behalen via bijvoorbeeld slimme inkoop of een creatief idee ontwikkelen waarmee nooit de kpi’s worden gehaald. Daarom hecht ik meer waarde aan een Esprix award. Verder zitten Jaqueline Smit, Dick Buschman en Hans Koeleman in het bestuur. Ik heb hen heel hoog zitten en weet dat we de komende tijd samen echt goed kunnen gaan rocken.’

Wat zie jij als jouw rol?

‘Ik wil mijn energie vooral steken in het nog beter over de bühne krijgen van een aantal elementen die de Esprix zo bijzonder maakt: de beste jury’s, de best werkende creatieve cases en bijzondere categorieën die voor iedereen meer zouden moeten werken als inspiratie.’

Waarom moeten mensen naar de uitreiking komen?

‘23 mei zie ik als meer dan een uitreiking alleen. Voor mij is het een mooi moment om met alle vakbroeders weer even bij te praten en effectieve cases voorbij te zien komen. Het publiek is toch echt anders dan bij de ADCN of Spin Awards. En daardoor ook de gesprekken. Ik vind het goed dat vorig jaar de jury ook is uitgebreid met (technische) productiemaatschappijen. Hun inzichten veranderen ons vak enorm en ik hoop dat zij ook tijdens de Esprix avond met velen aanwezig zullen zijn.’

Is dit stiekem de prijs der prijzen in reclame en marketing?

‘Met Fitzroy hebben we al verschillende Esprix Awards mogen winnen waaronder ook een gouden voor Pepsico. Wat deze award zo mooi maakt is dat deze altijd eerst naar de opdrachtgever gaat. Zij hebben hun nek uitgestoken. Zij hebben lef getoond en scherpe keuzes gemaakt. Als de award dan bij ons op kantoor staat dan merk ik ook hoe trots iedereen is. Deze award is zoveel meer dan een creatieve award. Het is eigenlijk een adverteerders award. Sowieso een strategische award. Vaak ook een design award en voor sommige categorieën zeker ook een award voor de producers. Ik denk dat daarom zoveel bureaueigenaren een Esprix willen winnen: het vergroot de interne trots. Zeker binnen Fitzroy.’

Hebben we voldoende of juist te veel awards?

De Esprix award is voor mij wel de prijs die het beste past bij waar ons vak op dit moment voor staat. Ik krijg bijna geen enkele opdracht meer zonder vastgestelde kpi’s en waar conversie geen onderdeel van uitmaakt. En dat is waar de Esprix voor staat. Moeten de andere awards dan weg? Nee. Integendeel. Het is mooi om awards te zien bij de ADCN op het gebied van craft. Mooi om prachtige digitale cases te zien bij de Spin die je anders nooit zelf had ontdekt. Leuk ook om ieder jaar te ontdekken hoe adverteerders zelf hun top10 bureaus zien. En welke cases effectief zijn (op langere termijn). Laat de awards jou inspiratie bieden. Je bureau in de kijker spelen. Je carrière als marketeer doen versnellen. En een mooie avond bieden waar je weer inspirerende mensen ontmoet. Ik ben blij dat ik me nu mag bezighouden met de Esprix. Voor mij is dit de award die staat voor 50% creativiteit, 50% resultaat qua beoordeling. 50% opdrachtgevers, 50% bureaus qua jury. En 100% lef vanuit opdrachtgevers... want alleen dan krijg je jaloersmakend werk.’

7 mei 2018Comments are off for this post.

Kornuit mikt op nieuwe generatie bierdrinkers

 

Biermerk Kornuit heeft een nieuwe campagne: 'Made of Moments.' Met een tv-commercial, online film, videoclip en activatie wil het merk een nieuwe generatie bierdrinkers (jongeren tussen 20 en 30 jaar) bereiken.

'Samen met ons reclamebureau Fitzroy zijn we diep in de doelgroep gedoken om deze beter te begrijpen. We vonden een frisse mentaliteit en een optimistische kijk op het leven die goed bij Kornuit past, en die wij graag omarmen', aldus Jaap Sühre, Marketing Manager Kornuit.

'Jong zijn is moeilijk'

De belangrijkste uitkomst van een omvangrijk onderzoek dat door Mare werd uitgevoerd, is dat een groot deel van deze groep het moeilijk vindt om jong te zijn. Daartegenover staat echter dat deze generatie heel erg gemotiveerd is om alles uit het leven te halen. Ze vinden bijzondere ervaringen belangrijker dan geld of status. Ze zien het leven als een aaneenschakeling van mooie momenten.

De campagne portretteert een echte vriendengroep tijdens verschillende rijke momenten in hun leven: reizend, op festivals, met elkaar bij iemand thuis, maar ook alleen op een hotelkamer met een pizza. Muziek speelt een belangrijke rol in deze momenten. Om deze reden is Kornuit een samenwerking aangegaan met Tom Trago, de Amsterdamse DJ/producer die onlangs onder label Dekmantel zijn nieuwe album Bergen lanceerde. Deze samenwerking gaat verder dan alleen een soundtrack. Voor het nummer Working Machines heeft Kornuit met Trago een videoclip gemaakt die een diepere laag toevoegt aan de campagne. Samen verbeelden de film en de videoclip de tegenstrijdigheid van het jong zijn.

Marnix Tiggeloven, eigenaar van Fitzroy: 'Deze campagne is volledig gemaakt met, voor en door de doelgroep. Van strategie, creatie tot regie en editing. En wanneer bepaalde stakeholders het niet helemaal konden volgen, werden zij alleen maar meer enthousiast.'

De campagne wordt vertaald naar online, outdoor, cinema, tv en activaties die erop zijn gericht meer memorabele momenten met elkaar te ervaren. Eerder dit jaar lanceerde Kornuit ook haar nieuwe packaging die voortkomt uit deze nieuwe positionering en de campagne.

Credits

Klant:                   Kornuit; Ard Bossema, Jaap Sühre, Christian Camps

Bureau:                Fitzroy

Regie:                  Bear Damen

Productie:            CZAR

Muziek:                Tom Trago - Working Machines

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=TuVSjgfRM0Y&has_verified=1

20 april 2018Comments are off for this post.

InShared kiest voor creative agency Fitzroy

Leusden, 20 april 2018 – Na een chemistry pitch heeft online verzekeraar InShared gekozen voor creative agency Fitzroy. Het bureau heeft volgens de verzekeraar naast een creatieve visie ook een sterke ondernemingsgeest die goed bij haar past. De focus in de samenwerking ligt op een nieuwe vertaling van het merkverhaal. Hiermee wil InShared, naast het behalen van ambitieuze groeidoelstellingen, ook haar onderscheidende karakter in de verzekeringswereld sterker maken. Deze zomer zal de eerste campagne zichtbaar zijn.
De doorslaggevende factor is volgens Bettina Dalenoord, Manager Marketing en Sales van InShared, vooral de match die InShared al vanaf het begin met het bureau voelt: “Fitzroy heeft een duidelijke visie op de ontwikkelingen in onze markt en een verfrissende blik op de rol die InShared hierin kan spelen. Bovendien delen beide bedrijven dezelfde ondernemende en eigenwijze energie. We verheugen ons op deze samenwerking.”
Jur Baart, mede-oprichter Fitzroy, kijkt ook uit naar de nieuwe samenwerking: “We zijn ontzettend trots dat we voor zo’n droomklant mogen werken. Het liefst werkt Fitzroy voor challengers: bedrijven die markten willen veroveren met hun scherpe mentaliteit en ondernemersdrift. Dit voelden we bij InShared vanaf de eerste meeting. En dat willen straks in de campagnes weer terug laten komen. Een leuke bijkomstigheid is dat ik zelf vanaf het eerste uur klant ben bij InShared. Ik ben een echte fan.”

11 april 2018Comments are off for this post.

Pepsico brengt merken onder bij Fitzroy

Pepsi Max, Lay’s en Duyvis worden na een strategische oriëntatie en een creatieve pitch klant bij Fitzroy.

Voor de laatste twee merken gaat het om alle social media activiteiten in de Benelux. Fitzroy werkt al ruim 5 jaar voor PepsiCo; met name voor Quaker en Doritos waarvoor ze vorig jaar nog een Gouden Effie Award wonnen.

Jur Baart, oprichter Fitzroy: 'PepsiCo heeft heel veel mooie merken in haar portfolio. Natuurlijk keken we al langer naar een merk zoals Pepsi Max en Lay’s. We zijn trots dat we deze drie merken nu verder mogen uitbouwen.'

In de komende maanden zullen PepsiCo en Fitzroy de verschillende campagnes uitrollen.

10 april 2018Comments are off for this post.

‘Wij zijn het bijtertje van de creatieve industrie’

Tekst Wout Maas

Het zijn alleen de sexy merken die eventueel gebaat zijn bij in house creatie. De reclamebureaus – inclusief de grote jongens – zullen blijven bestaan. Als zij er maar steeds weer in slagen om de juiste talenten aan zich te binden want er woedt een ‘war on talent’. Fitzroy schakelt snel en speelt altijd in op de tijdgeest, zo betoogt medeoprichter en partner Jur Baart.

De gangen en kamers van Fitzroy ruiken naar schoonmaakmiddel, creatieve teams werken geconcentreerd aan materiaal dat moet worden opgeleverd en in de kamer van gesprek – met spectaculair uitzicht op onder meer de Openbare Bibliotheek Amsterdam en Het Scheepvaartmuseum – liggen spullen netjes geordend op stapeltjes. Een wonderlijk gegeven als je bedenkt dat hier slechts enkele dagen geleden de bekende ‘Fitzroy Bash’ plaatshad. Volgens Baart is de Bash veel meer dan een jaarlijkse knalfuif. Het is bij uitstek ook de gelegenheid om talent enthousiast te maken voor Fitzroy en nieuwe eigen producten te introduceren. ‘We merken iedere keer weer dat de mensen die komen het geweldig vinden. Met de Bash geven we ons visitekaartje af. Het was een paar dagen geleden ook weer een groot feest. We gaan er overigens wel een andere vorm aan geven want onze vloeren overleven waarschijnlijk niet nog zo’n feest’, zegt Baart met een glimlach.

Het is in dit tijdsgewricht meer dan eens zaak om de talenten te vinden die je bureau verder helpen. ‘Wij weten ze gelukkig te vinden. Of beter gezegd, meestal weten zij ons te vinden. Natuurlijk helpt het winnen van prijzen daarbij. We hebben vorig jaar een golden hattrick gehaald: een gouden Effie, gouden Esprix en gouden Spin Award met onze campagne voor Doritos (Playbold, red.). Dat spreekt tot de verbeelding.’
Medeoprichter en boezemvriend Marnix Tiggeloven en Baart kiezen heel bewust om vooral in te schrijven op awards die effectiviteit hoog in het vaandel dragen. ‘We doen alle case-inzendingen zelf en we maken ook intern de filmpjes. Er zijn heel veel awards. Ik zit ook zelf dit jaar in de Esprix- en Spin Awards jury. Maar we kiezen meestal samen met onze klanten waar we voor inzenden. Dat zijn dus vaak de awards waar effectiviteit een cruciale rol speelt bij de beoordeling.’

Inhouse creatie beschouwt hij niet als een reële bedreiging voor de goede reclamebureaus. ‘Dat is alleen maar interessant voor de sexy merken uit de fashion- en beauty. Luister, als wij iets moeten opleveren dan werken we met plezier de hele avond door. Dat zie ik bij het overgrote deel van de bedrijven nog niet gebeuren.’
Tegelijkertijd kan inhouse creatie volgens Baart wel in het nadeel uitpakken van de onderkant en het midden van de markt. ‘Omdat zij qua omzet meer afhankelijk zijn van executie en dat wordt steeds meer inwisselbaar.’

Baart behoort dan ook zeker niet tot de onheilsprofeten die het einde van creatieve bureaus voorziet. Ook de grote bureaus houden naar zijn overtuiging hun positie binnen de creatieketen. ‘No one gets fired by hiring JWT. Als je ziet wat dit soort bureaus in het verleden allemaal hebben gepresteerd dan valt een samenwerking met hen altijd te verdedigen.’

Fitzroy is gestoeld op het uitgangspunt: it is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change. Een uitspraak die vaak ten onrechte wordt toegeschreven aan Charles Darwin, maar afkomstig is van de Amerikaanse hoogleraar Leon C. Megginson. ‘Wij hoeven niet het meest creatieve bureau van Nederland te zijn. Wij zitten er altijd ondernemend in. Daarmee bedoel ik dat we snel schakelen. Bij grote bureaus zijn er eerst tig meetings nodig om draagvlak te krijgen voor ideeën. Bij ons staat niet alles in het teken van creatie. Wij zijn de ondernemende creatieve partner van de klant. Challenging, snel, met oog voor de ‘zeitgeist’ en met alleen maar oog voor resultaat. Wij zijn het bijtertje van de creatieve industrie. Daar is de Doritoscase een prachtig voorbeeld van’, zo besluit Baart.

Losse quote: Luister, als wij iets moeten opleveren dan werken we met plezier de hele avond door. Dat zie ik bij het overgrote deel van de bedrijven nog niet gebeuren

5 april 2018Comments are off for this post.

Score van 69% bij de verschillende Awards

Awards zijn leuk, maar vooral niet het belangrijkste voor Fitzroy. Je kunt er veel tijd en vooral veel geld mee kwijt zijn. Die besteden we liever aan andere zaken zoals pro-actieve ideeën voor klanten of eigen projecten zoals onze Scandal Candles.
Maar toch hebben we dit jaar weer behoorlijk wat nominaties binnengesleept die hopelijk in de komende weken worden omgezet in echte awards: 3x SAN, 2x Esprix, 1x Spin, 1x ADCN, 1x Dutch Packaging Awards en 1x German Design Awards. Dat betekent een score van 69% en daar zijn we best een beetje trots op.
xxxxxxxxxx
xxxxxx

27 maart 2018Comments are off for this post.

New packaging Kornuit

Kornuit heeft link met Grolsch niet meer nodig, verpakkingsdesign volledig op de schop

Naast een ‘nieuw, fris design met veel kleur’ komt Kornuit met kratjes die vervaardigd zijn uit louter gerecycled plastic.

Kornuit, het pilsmerk uit de stal van Grolsch (tegenwoordig vallend onder het Japanse bierimperium Asahi), brengt twee nieuwsfeiten naar buiten. Het merk voert een ‘volledig’ re-design van de verpakkingen door én het slaat op de ecologische trom door vanaf te werken met kratjes die, zo zegt de brouwer, helemaal gefabriceerd zijn met uit consumentenafval gerecycled plastic.

Logo
Kornuit was tot nu toe duidelijk gelinkt aan Grolsch, maar kan volgens de brouwer inmiddels prima op eigen benen staan. ‘Kornuit gaat daarom verder onder een nieuw logo, waarbij vooral het hopicoon uit het logo een belangrijke rol gaat spelen. Dit hop icoon geeft op verpakkingen een doorkijk in de wereld van Kornuit. Zo zie je in het hopicoon onder meer mooie Kornuit-festivalmomenten van het afgelopen jaar terug. Er komen vijf uitvoeringen van het hopicoon en daarmee ook vijf verschillende edities van de verpakkingen op de markt.’ Grolsch is ervan overtuigd dat het geheel voor veel kleur zorgt en een nieuw, fris design. Reclamebureau Fitzroy tekende voor positionering, verpakking en fles.

Award?
Dan dat Kornuit-krat, dat is gemaakt van ‘100 procent plastic consumentenafval’ (zie video onderaan). Het krat is door Grolsch gerealiseerd in samenwerking met DS Smith Plastics, de leverancier van het krat. Het Kornuit krat is genomineerd voor de Plastics Recycling Awards Europe 2018, in de categorie ‘Best Recycled Plastic Packaging Product’. Op 25 april worden de winnaars van deze awards bekendgemaakt.

Instroom supermarkt
De nieuwe Kornuit kratten stromen vanaf deze week gefaseerd de markt in. Vanaf de eerste week van april worden ook de nieuwe blikken Kornuit gefaseerd uitgeleverd. De 6-packs met nieuwe flessen volgen vanaf 23 april aanstaande. Vanaf begin mei start Kornuit een nieuwe reclamecampagne.

25 maart 2018Comments are off for this post.

THE Fitzroy Bash

A couple of days have passen since our Annual Bash. By now you've probably recovered, showered a couple of times, and smell your best again.

During our bash, we introduced our Scandal Candles and hijacked your nose for the purpose of good - we hope the stink made you think. It's the first time we've got positive reactions for smelling bad.

Thank you for celebrating the last Fitzroy Bash with us. We had a great time, and we've had it every year for then years straight.

After a decade of good music and laughs, crazy wallpapers, dancing in leggings and rummy hangovers we think next year it's time to discover a new way to celebrate our love for Fitzroy.

Check all the fun here: pics.

We had a blast!
Cheers, the Fitzies.

22 maart 2018Comments are off for this post.

Our own new product range: Scandal Candles

"Our scented candles serve as a reminder of the stinking corporate scandals that exist in the world today. They are a burning protest against big companies’ brashly unapologetic behaviour towards our planet.

But only protesting doesn’t get us where we need to be. That’s why 100% of our proceeds go directly to a cause dedicated to making our world a little less shit."

We introduce to you the Scandal Candles: foul-smelling scented candles that remind the world of different corporate scandals.
The first batch contains handmade candles that reek of children’s sweat, plastic soup, and cigarette fumes. This way, the creators want to draw attention to problems that moved to the background of our collective memory.
Founder Jur Baart explains: “Child labor, the overuse of cheap plastics and an industry that knowingly keeps people addicted. Although these aren’t new problems, we shouldn’t get desensitised to them. Our candles are meant to put these issues back under people’s noses.”
The candles are sold through an online gift shop. With every purchase, the buyer supports a cause dedicated to solving one of these specific problems.
Check the website: www.scandalcandles.nl

 

17 maart 2018Comments are off for this post.

Fitzroy runner up at Dutch Packaging Awards

Een kleine 500 verpakkingsprofessionals hoorden en zagen op 15 maart in Studio21 in Hilversum wie de winnaars zijn van de NL Packaging Awards 2018. Het was een avond van netwerken, dineren, genieten van Victor Mids en O’G3NE en zien hoe onder leiding van Art Rooijakkers de juryvoorzitters de winnaars bekend maakten. Kijk voor fotoalbums van de avond op de Facebookpagina van NL Packaging Awards of op packagingawards.nl.

De uitslag:

Categorie Drankverpakkingen Alcoholisch

Winnaar:

Canei Frizzante Originale, VBAT

Canei Frizzante Originale, een inzending van VBAT, wint in de categorie Drankverpakkingen de award. De jury: ‘Het merk had te kampen met een negatief, oubollig imago. De merkwaarde was daardoor niet groot. Maar nu heeft het iets hips en eigentijds, in een nieuw segment. Branding alleen in de top van de fles; de vraag is of dat slim is? Deze fles staat mooi op tafel. We vinden de integratie van 2D- en 3D-design fraai toegepast en de disruptieve kleur erg mooi.’

Runner-up:

Fitzroy Premium Navy Rum, ingezonden door Fitzroy.