17 juli 2019

Fitzroy preaches the Gen Z word at Modefabriek 2019

De afgelopen jaren waren de millennials the talk of the town, maar laten we niet vergeten dat Gen Z, geboren tussen 1995 en 2010, in rap tempo koopkrachtig wordt. Ter voorbereiding op de inmiddels grootste groep consumenten besteedt Modefabriek dan ook aandacht aan de generatie in het programma door middel van een talk van Pernille Kok-Jensen. Een paar highlights uit de MF-talk.

Kok-Jensen, director cultural insights bij Fitzroy en voorheen de leider van de trendafdeling bij onderzoeksbureau Mare, geeft eerst een aantal details over deze generatie. Geboren tussen 1995 en 2010 kent de Gen Z’er de wereld niet zonder het internet. Over tien jaar zullen Gen Z’ers en Millennials de helft van de gehele volwassen wereldbevolking opmaken. 81 procent van de generatie vindt eten, slapen en internet dan ook even belangrijk, zo blijkt uit onderzoek meldt Kok-Jensen. Laat dat even inzinken, internet staat op hetzelfde niveau als de basisbehoeften eten en slapen. Doordat de wereld niet in te denken is zonder internet is deze generatie ook gewend constant online te zijn en op de een of andere manier informatie tot zich te nemen. Of ze dat nou bewust doen of niet. Gen Z is dan ook hyperbewust van alles wat er gebeurt in de wereld. Kijk maar naar de jongeren die de straat op gaan in het teken van de klimaatproblematiek. Ondanks de jonge leeftijd weet een grote groep exact wat er speelt.

MF-talk: Wat retailers moeten weten over Gen Z

Het is niet gek dat een generatie die de wereld niet kent zonder internet, zich bevindt tussen on- en offline, inline genaamd. De twee werelden lopen in elkaar over. Zo moet online meer bieden dan alleen online en moet offline ook elementen van online bieden. Waar aan te denken? Bijvoorbeeld aan een webshop zonder statische packshots maar een video van een dance performance waarbij de kledingstukken shoppable zijn. Onderzoek van Womble Bond Dickinson dat vorige week werd gepubliceerd laat zien dat tweederde van Gen Z’ers minstens eens per twee weken online shopt en per maand zo’n drie dingen online aanschaft. Meer dan de helft van ondervraagden geeft aan dat smartphones de manier hoe ze nieuwe retailers en merken ontdekken beïnvloedt. Hoe een merk online wordt neergezet en welke shopping ervaring hier wordt aangeboden is dus zeer belangrijk bij deze generatie. In de talk laat Kok-Jensen de video zien van online shop Nowness waar in een shoppable video dansers diverse kledingstukken ´aan de man brengen’ terwijl bezoekers van de website ook kunnen genieten van de moderne dans.

Een probleem met ‘altijd online zijn’ is de rusteloosheid van de generatie. Niet voor niets gaan ze op zoek naar manieren om tot rust te komen, al dan niet online én offline. Denk aan de opkomende sensatie van ASMR. Een fenomeen dat startte op Youtube waarbij video’s worden gemaakt met geluids en visuele effecten waar de kijker slaperig en rustig van kan worden. Het is te vergelijken met de bandjes die mensen opzetten met geluiden van regen of de oceaan maar dan in een nieuwe vorm. Volgens Kok-Jensen is het dan ook belangrijk om deze groep voorzichtig te benaderen aangezien ze op veel vlakken nog een vorm van fragiliteit hebben. Op veel manieren zijn ze al volwassen, zoals het emotionele spectrum dat al volledig is ontwikkeld in het brein, maar het complete overzicht blijft nog lastig omdat tot het vijfentwintigste levensjaar de hersenen nog niet volledig ontwikkeld zijn. In een wereld waar prikkels links en rechts de generatie om de oren vliegen zoeken ze manieren om hun eigen doctor te zijn. Als je als merk hier een bijdrage aan kan leveren, mits het past bij je merk DNA past waarschuwt Kok-Jensen, dan heb je een streepje voor.

Het effect van Gen Z op de (r)etail

Kun je als retailer of merk hulp gebruiken hoe om te gaan met Gen Z? Vraag het ze. Het is namelijk geen generatie die rustig achterover leun terwijl de wereld zijn gang gaat. De voorhoede van de generatie bestaat uit activisten aldus Kok-Jensen. Omdat deze groep zoveel informatie zoveel informatie dagelijks tot zich neemt zijn ze goed op de hoogte. “Wise beyond their years,” aldus Kok-Jensen. Het voordeel hiervan is dat ze niet bang zijn de schouders eronder te zetten en actief mee te helpen. Het is een generatie die in oplossingen denkt en het niet erg vindt om actief mee te denken met merken. Een bepaalde vorm van co-ownership als het ware. Als merk en als retailer hoef je het wiel dus niet meer uit te vinden, het is oké om te laten weten dat je er alleen niet uitkomt en dat je hulp kan gebruiken om deze generatie het beste van dienst te zijn. De beste manier om deze generatie te bereiken is online, daar waren we al achter. In de zoektocht naar antwoorden: wie (online) zoekt, zal vinden.

25 juni 2019

Fitzroy ontwikkelt babyvoedingsmerk The Pure Goat Company

Deze week is een nieuw merk babyvoeding gelanceerd: The Pure Goat Company. Biologische flesvoeding gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. De naam zegt het al: The Pure Goat Company is puur. Dit bedrijf gaat 100% voor geitenmelk, omdat de eigenaren er 100% in geloven dat dit het beste is voor baby’s die flesvoeding nodig hebben. Verder zit er niets in, dat niets toevoegt.


Pure Goat heeft strategisch creatief bureau Fitzroy in de arm genomen voor haar positionering en al haar communicatie. Het bureau is daarmee niet alleen verantwoordelijk voor alle uitingen, maar ook voor het ontwerp van de verpakkingen. 


Jur Baart, eigenaar Fitzroy: “Wij houden er van om challengers te challengen. The Pure Goat Company wil de markt van babyvoeding challengen. WIj hebben Frank en Rogier continu uitgedaagd om het anders te doen. Alle merken in deze categorie doen allemaal zo serieus. Alles lijkt op elkaar. Alle Instagram pagina’s staan vol met stockfoto’s. Met een uitgekiende strategie, een glimlach en goede design staat er nu een ander babyvoedingsmerk in de schappen.” 


Rogier van Anholt, eigenaar The Pure Goat Company: “Na een korte oriëntatie hadden we direct het gevoel dat Fitzroy ons het beste kon helpen. Ze zitten er erg ondernemend in en dat merk je in de samenwerking. Wij zijn ongelooflijk blij met het resultaat: het uitdagende merk, de verpakkingen met regenbogen en zeker ook ons Instagram account waar we al onze verhalen in de vorm van kinderboekjes gaan vertellen. Wij zijn klaar om de markt te veroveren.” 


De producten van Pure Goat Company zijn online verkrijgbaar via www.puregoatcompany.com en in zorgvuldig geselecteerde winkels. 

27 juni 2019

Fitzroy ontwikkelt nieuwe campagne voor Big Green Egg

Big Green Egg Europa heeft na een bureau oriëntatie Fitzroy gevraagd om een campagne te ontwikkelen voor de groei van het merk in Europa. Big Green Egg is marktleider in het keramische barbecue segment en wil daar zijn positie versterken. In landen waar ze relatief nieuw zijn (Duitsland, Frankrijk) moeten ze een positie gaan verwerven. 

De Big Green Egg is de klassieker onder de kamado’s. En hoewel er veel kopieën gemaakt worden, is de kwaliteit nog steeds ongeëvenaard. Om dit te benadrukken ontwikkelde Fitzroy een campagne met als kerngedachte ‘The Evergreen.’ Want net zoals een nummer dat nooit z’n relevantie verliest, is ook de Big Green Egg niet onderhevig aan veranderende tijden. In de campagnefilm staat de Big Green Egg centraal op het moment dat drie generaties binnen één familie bij elkaar komen. We laten zien dat tijden veranderen, maar dat samen zijn en vieren wat belangrijk is, generaties met elkaar verbindt. Net zoals de Big Green Egg zijn deze momenten bestand tegen de tand des tijds. De campagne wordt dit jaar uitgerold in verschillende middelen waarbij het zwaartepunt ligt op digital, print en POS.

26 juni 2019

Pure Goat daagt babyvoedingsmarkt uit

Pure Goat daagt babyvoedingsmarkt uit

Het nieuwe merk The Pure Goat Company is een biologische flesvoeding gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. Pure Goat heeft reclamebureau Fitzroy in de arm genomen voor zijn positionering, design en communicatie.

Jur Baart, eigenaar van Fitzroy, laat weten: 'Merken in de babyvoedingsmarkt zijn zo serieus. Alles lijkt op elkaar, tot aan de Instagram-pagina's gevuld met stockfoto's. Wij houden ervan om uitdagers uit te dagen en dat is met The Pure Goat Company gelukt. Met een uitgekiende strategie, glimlach en goed design staat er nu een ander babyvoedingsmerk in de schappen.'

Rogier van Anholt, eigenaar van The Pure Goat Company, voegt daaraan toe: 'Fitzroy is een ondernemend bureau en dat merk je in de samenwerking. Wij zijn blij met het resultaat: een uitdagend merk, verpakkingen met regenbogen en zeker ook ons Instagram-account waar we onze verhalen in de vorm van kinderboekjes vertellen. We zijn klaar om de markt te veroveren.'

De producten van Pure Goat zijn online verkrijgbaar via de website en in 'zorgvuldig geselecteerde winkels'.

15 mei 2019

Fitzroy lanceert whitepaper voor marketeers in food

Reclamebureau Fitzroy heeft de afgelopen maanden trends en ontwikkelingen in 'online services', 'health' en 'food & drinks' in kaart gebracht. Voor die laatste sector is er nu een wrap-up beschikbaar in de vorm van een PDF.

Fitzroy lanceerde eerder dit jaar een zogenoemde Cultural Insights-afdeling, waarmee het bureau kennis uit verschillende industrieën, doelgroepen en subculturen verzamelt. Pernille Kok-Jensen staat aan het roer van deze unit. Zij laat weten: 'Als het bespreken van de impact van deze veranderingen niet op al op de agenda van uw organisatie staat, dan is het nu hoog tijd. De lijst met nieuwe ontwikkelingen is lang. Denk hierbij aan het versmelten van de virtuele en fysieke werelden. Culturen en tradities die plaats maken voor nieuwe eetrituelen. De afwijzing van binaire structuren. Of de opkomst van de remix-cultuur. Foodbrands hebben vandaag de dag te maken met beter geïnformeerde en meer bewuste consumenten, die steeds betere producten willen en daarom kiezen voor kleinere, sympathieke merken. De vraag aan alle merken in food is dus: hoe ga je om met deze veranderingen?'

Shifts

In de whitepaper 'Edibles - tasting the future of food and drinks' staan relevante shifts in de foodbranche beschreven. Ook biedt Fitzroy een kijkje hoe het deze shifts heeft toegepast voor een aantal van zijn eigen klanten. 'Steek je mouwen uit en bereid je voor op wat phygital flavors, ethical appetites, elevated anmialistics en habitual hijacking voor jouw merk kan betekenen.'

Marketeers kunnen hier een versie van de whitepaper bemachtigen.

2 mei 2019

Meer vrouwen graag. En meer kleine bureaus

Jur Baart (Fitzroy) trad in 2018 bij de Esprix aan als bestuurslid. Hij was (en is, zo blijkt ook nu weer) ambitieus in stellen van doelen. Zo liet hij vorig jaar weten een aantal zaken nòg beter over de bühne te willen krijgen. Hij wilde de beste cases en de beste jury’s. Is hij in zijn misse geslaagd? En wat staat er voor volgend jaar op stapel?

Jur Baart: ‘Ik was ontzettend blij met de juryleden van deze editie. We zijn op zoek gegaan naar de top binnen het bedrijfsleven, strategische, creatieve en productiebureaus die het werk niet alleen op resultaat kunnen beoordelen. Maar zeker ook op creativiteit. Daarbij hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk vrouwelijke juryleden aan boord te krijgen, maar dit vond ik zelf nog niet optimaal. Dit kan volgend jaar beter.

Wat betreft de cases zie je een aantal succesverhalen terugkomen zoals bijvoorbeeld Knalplanga of de Smartsuit van Samsung. En ik ben blij dat ook mooie cases als Skoda en Zeeman bij ons komen bovendrijven. Dat maakt de Esprix Awards denk ik ook zo bijzonder. Ik weet hoe moeilijk het is.

Wat waren jouw persoonlijke favoriete cases dit jaar en waarom?

‘Jaloersmakend en lef. Dat waren de termen die ik vroeger gebruikte om als juryvoorzitter een betere case te scheiden van een mooie case. Zou je hem zelf gemaakt willen hebben en misschien nog wel belangijker: had de opdrachtgever het lef om dit aan te durven. Knalplanga heb ik al genoemd. Heel erg knap hoe Roorda het voor elkaar heeft gekregen om dit uiteindelijk bij nota bene de overheid erdoor heen te krijgen. Chapeau. Ik weet hoe moeilijk het is als wij weer iets voorstellen voor Doritos binnen het bolwerk van Pepsico. Daar komen veel juridische specialisten aan te pas. Verder vind ik Carnavalvrij nog steeds super. Simpel en krachtig idee, dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Heerlijk.’

De Esprix claimt ook een rol in de verdere professionalisering van het vak. Slaagt de organisatie hierin voldoende naar jouw mening? En zo ja, hoe?

‘De Esprix staat voor 2 pijlers: effectiviteit en creativiteit. Die moeten in balans zijn. Ik heb weleens een award show meegemaakt waarbij een hondendrol met een vlaggetje erin werd bekroond. Toen mooi. Maar vandaag de dag telt dat niet meer. Zeker niet voor opdrachtgevers. Het moet zeker effectief zijn. En mooi. Als iedereen zich daar meer bewust van wordt, dan worden de briefings van de marketeers beter, de kitchen reviews en daarmee denk ik ook het vak. Spreek het uit.

Hoe hoog schat je de overall kwaliteit van het werk momenteel in?
In dat kader quote ik jou nog even: “Alleen met 100% lef krijg je jaloersmakend werk”

‘Gelukkig hebben de juryleden een paar hele mooie cases geselecteerd die volgens mij terecht in de spotlights mogen staan. Daar zie je lef in terug. Maar je merkt dat afgelopen jaar een rommelig jaar was. Ik zag best wel wat goede marketeers naar andere merken stappen. Ook supercreatieven en -strategen naar andere bureaus. Timings werden korter. Budgetten minder. En ineens leek iedereen de 6 seconden preroll te omarmen. Om jaloersmakend werk te maken moet alles ook wel meezitten en bovenstaande werkt daar niet bij. Een stabiele relatie, goede strategen en creatieven en een nog betere marketeer kunnen daar wel voor zorgen. En spreek het naar elkaar uit. Want iedereen in het vak wil de beste resultaten op de meest creatieve manier. Laatst zei een opdrachtgever tegen mij: “Jur, ik wil een gouden Esprix Award”. Kijk, dan gaat het stromen.’

Heb je, met de leerschool van deze editie van de Esprix, al een paar speerpunten voor 2020 in gedachten?

Meer vrouwen in de jury. Meer kleinere bureaus die meedoen.

page45image34568

Jur vult in

De Esprix: lovebrand of hebbeding...

lovebrand: als je er ooit eentje wint, dan wil je er nog een.

Een Esprix winnen, is waardevol omdat...

resultaat en creatie als even belangrijk worden beoordeeld.

Je belangrijkste bijdrage aan het bestuur tot nu toe...

Jacqueline en Dick in toom houden.

De bestuurlijke blooper die je niet had zien aankomen...

ik zit nog steeds in mijn proefperiode. Misschien had ik dat goed moeten regelen bij mijn aantreden 🙂

25 april 2019

Kornuit Jajem: een kopstoot, maar dan anders

Kornuit Jajem: een kopstoot, maar dan anders

Het biermerk lanceert Kornuit Jajem, een mix van pils en jenever. Het nieuwe drankje komt in onder andere blik, voorzien van een oplichtend UV-design.

Het drankje heeft een lichtzoete smaak en bevat 5,9% alcohol. Volgens Kornuit ideaal voor op een feestje, festival of in de zon op het terras. Kornuit Jajem komt op de markt in een strak en eigentijds 33 cl-blik, dat moet opvallen in bars en clubs. Bij het design, ontwikkeld door Fitzroy, is gebruik gemaakt van een onzichtbare UV-inkt die oplicht bij blacklight UV-verlichting.

Christian Camps, brand manager van Kornuit, laat weten: 'De biermarkt in Nederland is in beweging. Pils is met afstand nog steeds het meest gedronken bier, maar speciaalbieren en biermixen zijn flink in opmars. Consumenten willen steeds vaker nieuwe smaken en merken proberen.'

Frisser

De combinatie van bier en jenever staat natuurlijk ook bekend als het drankje 'kopstoot', maar Kornuit bewandelt duidelijk een andere weg. Camps. 'Kornuit Jajem is lichter en frisser, echt een biermix. Het heeft een andere zoetere smaak. We denken hiermee goed aan te sluiten op de wensen van onze doelgroep.'

Jamie van der Will, founder van De Horeca Club en verantwoordelijk voor de lancering van Kornuit Jajem, voegt daaraan toe: 'We speelden al een tijdje met het idee om Jajem-jenever met bier te mixen. Dat uitgerekend Kornuit op ons pad kwam, is een match made in heaven. We komen elkaar vaak tegen op festivals en bedienen dezelfde doelgroep. Met Kornuit Jajem bieden we nu een fris alternatief om optimaal te genieten tijdens de komende lente- en zomerdagen.'

Kopstootbar

Geïnteresseerden kunnen Kornuit Jajem voor het eerst proeven aanstaande donderdagavond 25 april in de Kopstootbar aan de Amsterdamse Marnixstraat. Ook wordt het drankje deze zomer geschonken op de festivals Straf_Werk en Radio Radio.

Het blikje werd ontworpen door Fitzroy Amsterdam.

19 april 2019

Doritos zet blauwe tong centraal in nieuwe campagne

Op social media hint Doritos naar een complot onder influencers die gespot worden met een blauwe tong. Doel van de campagne is om het nieuwe product Roulette Blue onder de aandacht te brengen.

Het chipsmerk zet hiermee 'unbranded branded content' in, stelt verantwoordelijk bureau Fitzroy. Marnix Tiggeloven, mede-oprichter van het bureau, laat weten: 'Met de blauwe tong willen we deel worden van de dagelijkse conversaties tussen influencers en hun achterban. Daarbij maken we gebruik van een populair internetfenomeen: the conspiracy theory.'

Om die reden gonsde het op YouTube en Instagram al een tijdje rondom een fenomeen wat gauw een eigen hashtag kreeg: de #blauwetong. Influencers als Nienke Plas en Kalvijn doken op met een blauwe tong in hun video's.

Na twee weken speculatie werd gisteren een einde gemaakt aan de geruchten. Doritos zette het doorslaggevende bewijs online: vier YouTubers die bij het Blauwe Meer in Drenthe de #blauwetong-challenge speelden met Doritos Roulette Blue: een nieuwe smaak waarbij enkele chipjes extra heet zijn en je dus een blauwe tong opleveren.

3 april 2019

Sportlife – Headshots

Sportlife wil in het hoofd en vooral tussen de tanden van een jonge doelgroep komen en vroeg Fitzroy om een campagnestrategie die bouwt aan brand awareness en tegelijkertijd meer Jars en Blisters over de toonbank laat vliegen. 

Om de overkoepelende merkgedachte ‘Unexpected Freshness’ neer te zetten als mentaliteit van nu, heeft Fitzroy een groep frisse vrienden gecast om deze mentaliteit tot leven te brengen.

De groep vrienden zijn de sneeuw in gestuurd om een hele berg aan verfrissende eigenzinnige content te maken met Sportlife producten in de hoofdrol.

Bob Postma, Marketing Manager bij Cloetta voor SPORTLIFE: Deze campagne zet ‘Unexpected Freshness’ weer midden in de wereld van de doelgroep en bouwt tegelijkertijd verder op ons bestaande merkbeeld. Herkenbaar Sportlife, relevant voor nu. Zelfs de klassieke Sportlife Jingle is weer terug, in een fris jasje.. 

De campagne gaat van start met 4 Unexpected Packshots op TV, waarvan er later dit jaar meer zullen volgen. 

De campagne is te zien op TV, outdoor, Facebook, Social en de winkelvloer. 


https://vimeo.com/322015170

25 maart 2019

Nieuwe taboe shift: from gross to great.



Zou jij je boodschappen in een tas van mensenhaar stoppen? Hoe zou jij het vinden om je tafel te dekken met servies gemaakt van dierlijk bloedafval, verzameld uit slachthuizen? En als je jezelf trakteert op een nieuwe designer tas, zou je dan kiezen voor een tas die is gemaakt van koeiendarmen? Goede ontwerpers laten ons twee keer nadenken over de producten die we kopen en de middelen die nodig zijn om ze te produceren. Door ons te confronteren met gedateerde opvattingen, dagen zij ons uit om verder te kijken dan het voor de hand liggende. En weten zij onze perceptie van taboe te verschuiven “from gross to great”.

Vorige week was Fitzroy er op uit en bezocht zij Material District in Rotterdam om de nieuwste trends in materialen te verkennen. Tijdens ons bezoek viel het op dat sommige producten langere tijd geleden zijn ontworpen, maar nu pas tentoongesteld worden. Liesbeth In T’ Hout, ambassadeur van de afdeling Textiel en Stoffen, licht toe dat echte innovatieve projecten een langere experimentele fase hebben waardoor het vaak langer duurt voordat ze worden tentoongesteld. De urgentie is nu hoog om anders te gaan denken over onze grondstoffen. Het wordt tijd om uit onze comfortzone te treden.

Bungee-jumpen met mensenhaar

Handen omhoog als je ooit walgde van de stapels geknipte haren bij de kapper, vlak voordat de stagiair het moest opvegen. Je hebt je waarschijnlijk nooit afgevraagd wat er met al dat haar gebeurt. Maar welke mogelijkheden brengt dit met zich mee? Alleen al in het Verenigd Koninkrijk wordt jaarlijks 6,5 miljoen kilo aan menselijk haar afval geproduceerd, waarvan bijna alles eindigt op de vuilnisbelt. Kun je je voorstellen dat dit kan worden getransformeerd tot een product met een nieuw doel? Wat dacht je van het gebruik van kinderhaar als touw voor jullie nieuwste tuinschommel? Of het gebruik van je buurmans haar als boodschappentas? (Wacht dit voelt raar). Dit is precies wat Sanne Visser heeft gedaan. Ze deed onderzoek naar afval van menselijk haar en ontdekte hierbij de vele waardevolle eigenschappen die het in zich heeft; met Aziatisch haar als het sterkst en snelst groeiend (wist je dat een hoofd vol met haar bestand is tegen 12 ton aan gewicht?). Om de kracht van mensenhaar te bewijzen ontwierp Visser tevens een bungee-touw. Zou jij het aandurven? De meeste mensen zien de toename van de wereldbevolking als een groot probleem… maar wat als we dit eens vanuit een ander perspectief bekijken en het transformeren in iets geweldigs. Als wij het bureau van Tony & Guy waren, dan wisten we het wel.

Dexter is er niks bij

Zou jij je carpaccio eten van een bord gemaakt van bloed? De meeste mensen zouden hun hoofd schudden bij de gedachte alleen al. Heb je überhaupt wel eens nagedacht waar jouw stukje biefstuk vandaan komt? Het produceren van dit vlees ging gepaard met liters bloed, wat vervolgens eindigt als afval. Steken we ons hoofd in het zand als het gaat om het zien van het eten van vlees en het zien van iets waardevols? Ontwerper Basse Stittgen speelde met dit idee en creëerde een verzameling van plastic voorwerpen, allemaal gemaakt van 100% bloed zonder enige toevoegingen. Hij ontwikkelde zelfs een langspeelplaat die de hartslag van een koe afspeelt. Kan dit bloed ooit als ‘een gewoon object’ worden gezien, zonder verdere associaties. Het zou goed zijn als een merk deze gedachte omarmt en het mainstream maakt voor het grote publiek. Het zal dan eerder een lifestyle merk moeten zijn als bijvoorbeeld G-Star Raw of H&M. Want we betwijfelen het of een McDonalds dit zou aandurven.

Pantoffels van mollen

Je hebt net je tuin gerenoveerd als er plotseling kleine heuveltjes opduiken, die vervolgens je hele gazon ruïneren. Een invasie mollen. Een voor de hand liggende oplossing is een mollenvanger erbij roepen. Zij vangen gemiddeld zo’n 500 mollen per dag, die ze dan vervolgens weer weggooien. Ontwerpers Van Eijk en Van der Lubbe creëerden schattige pantoffels… van mollen. ‘The comfort game’ is hierbij sterk, maar misschien gaat het wel een stap te ver. Wij zijn nog in dubio.

Darm clutch

Klinkt uniek in de oren toch: tassen gemaakt van darmen van een koe. Het voelt en ziet eruit als echt leer, waarbij alle tassen een unieke vorm en textuur hebben. Geen enkele tas is dezelfde. Designer Van Katwijk zocht naar alternatieven voor leer toen ze op idee kwam om hiervoor koeiendarmen te gebruiken. De darmen zijn een bijkomend dagelijks afvalproduct in de vleesindustrie. Maar met dit project krijgen ze een nieuw luxueus hiernamaals; geen recycle maar een upcycle. Van Katwijk laat de schoonheid zien vanuit een verborgen en onverwachte hoek. Sterker nog: de unieke, ruwe en wonkelige textuur van de darm is veel interessanter is dan gewoon oud leer.

Eet je meubel

Waarom niet de dag beginnen met een kopje thee en een hapje uit je stoel? Televisiekijken terwijl je je tanden zet in je tafelblad? Dit klinkt misschien bizar maar voor Lanzavecchia + Wai zijn eetbare meubels geen verleden tijd meer. Voorbeelden zijn een stoel gemaakt van 24 kilo witte chocolade en een bijzettafel gemaakt van snoep. Al het meubilair kan gegeten worden tot er slechts hetgeen overblijft wat functioneert als basis frame. Want het moet wel een meubel blijven. Dit project laat zien dat het mogelijk is om te veranderen van design, zonder het verkorten van de economische levensduur. En dat is weer beter voor het milieu. Objecten worden eetbaar en willen ook gegeten worden. Zou het niet geweldig zijn om het design van je meubels te veranderen zonder je hierover schuldig te voelen? We hebben M&M’s al laten weten dat deze trend eraan zit te komen: beetje fun, beetje rebel, dat past wel bij hen.

Van te voren hadden wij al over deze innovaties gelezen, natuurlijk is het een andere ervaring om deze in het echt te voelen. De ontwerpers van bovenstaande projecten helpen ons met een kritische blik te kijken naar de dogma's in design. Het breken van materiële taboes opent een wereld vol met mogelijkheden. Wij als bureau willen kijken naar alle veranderingen om ons heen, zodat merken meer “adaptable to change” worden. Benieuwd welke merken in gaan haken op deze veranderingen.

Pernille Kok-Jensen is als Director Cultural Insights bij Fitzroy verantwoordelijk voor onderzoek, strategische en culturele inzichten.