8 februari 2018Geen reacties

Jureren bij Esprix 2018

De musketiers van Fitzroy mogen jureren bij Esprix 2018! Marnix Tiggeloven zit in de jury van categorie Product Launch en Jur Baart is juryvoorzitter van de categorie B2C.

EINDJURY

  • NATHALIE PETERS - Mediabrands Netherlands (Head of Digital Transformation)
  • ROEL WELLING - WeFilm (Director / Owner)
  • VICTOR KNAAP - MediaMonks (Managing Director)
  • PATRICK KUIJSTERS - SNS Bank (Director Marketing & Online)
  • MONIQUE PENNINGS - Jumbo (Marketing Partnerships & Media Manager)
  • NIK NIEUWENHUIJS - Code d'Azur (CEO)
  • RENS PLANDSOEN
  • MARK APPEL - Exact (Marketing Directeur)
  • MARTIN KERSBERGEN - DELA (Chief Branding Officer)
  • ROB VAN GRIENSVEN - Heineken Nederland (Global Heineken Sponsorship Manager)
  • JUR BAART - Fitzroy (Directeur)
  • JAN-WILLEM BRÜGGENWIRTH - De Creatieve Directie (Managing Director)
  • MERVYN TEN DAM - ACHTUNG! (Partner)
  • JEROEN VAN DEN BRINK - Publicis (Managing Director)

8 februari 2018Geen reacties

De SpinAwards

De jury van de SpinAwards bestaat uit mensen die allemaal hun sporen in de business hebben verdiend. Sommige werken bij bureaus, andere bij opdrachtgevers of zijn freelancer. De optelsom van hun meningen bepaalt wie er dit jaar naar huis gaat met een SpinAward. Fitzroy's Jur Baart staat net zoals vorig jaar weer paraat om hier aan deel te mogen nemen!

"Om een SpinAward te winnen moet je werk uitblinken in creativiteit, maar ook in interactiviteit en effectiviteit" - Stephan Fellinger

De jury voor Digital Campaign bestaan dit jaar uit:

  • Max Pinas - Voorzitter (Creative Director - TamTam)

  • Jur Baart (Eigenaar - Fitzroy)

  • Max van den Ingh (Head of Growth - MisterGreen)

  • Susanne van Nierop (Hoofdredacteur - Adformatie)

  • Ton van Jole (Associate Creative Director - Cheil Amsterdam)

  • Debbie de Wagenaar (Global Director Communications - FrieslandCampina)

6 februari 2018Geen reacties

Rondvraag: welke commercials domineerden Super Bowl 2018

Super Bowl Sunday was weer spectaculair, ook qua reclame. Welke marketingtrends vielen dit jaar op? Welke commercial sprong er uit, welke deed de wenkbrauwen fronsen? MarketingTribune hield een rondvraag onder reclamemakers.

Kalle Hellzen, executive creative director van 180 Kingsday:

‘Ik juich natuurlijk de Tide-reclames toe. Epischer worden SuperBowl-reclames niet en waarschijnlijk was hij ook episch duur om te maken. Maar gezien het feit dat geen enkele andere reclame dit niveau evenaart en we keer op keer teleurgesteld zijn als een andere reclame toch niet zo goed als Tide blijkt te zijn, is het zijn geld zeker waard.’

Dick van der Lecq, directeur client services van Etcetera:

‘Superbowl 2018, wat viel op? Kosten. De commercial voor Amazon’s Alexa duurt anderhalve minuut. Met het bedenken en produceren van de campagne gaat dat spotje richting de 20 miljoen dollar.

Veel humor, maar nergens scherp of controversieel. Mogelijk heeft men hier met Trump en #metoo de buik van vol. En is er eerder behoefte aan ongecompliceerd vertier. Wel is er lef uit onverwachte hoek. De commercials voor P&G’s Tide staan eenzaam bovenaan. Voor een persiflage op alle commercial-clichés – inclusief die van haar eigen campagnes – moet je niet alleen een briljant creatieve ingeving hebben. Maar ook een adverteerder die zichzelf kan relativeren én de rug recht houdt in een land waar je voor een knipoog al voor de rechter staat.

Uitwisselbaarheid. Zowel Budweiser als Stella Artois gooien het over de maatschappelijke boeg en laten zien hoe ze respectievelijk rampgebieden voorzien van water in blik en partnerships aangaan met Water.org. Jatwerk? Zeker niet, beide merken zijn eigendom van de grootste brouwer ter wereld Anheuser-Busch. “Make your Super Bowl Party matter and help the global water crisis”, is hun fraaie boodschap.’

David Austin, senior planner bij Iris Amsterdam:

‘Eindelijk, het roer is om - de reclame-industrie creëert weer humoristische content. Cannes 2017 was een absoluut dieptepunt voor de komische reclame; er waren er zelfs maar weinig goed genoeg voor een award. We zagen daarentegen een opkomst van reclame gefocust op sociale verantwoordelijkheid die probeerden de emotionele snaar te raken. Deze trend kwam ook al naar voren in de Super Bowl-advertenties van vorig jaar - het leek wel alsof merken deze op dezelfde manier gingen benaderen als de kerstreclames.

Dit jaar staat weer in het teken van minder tranen en meer LOL’s. De meerderheid van de reclame was ronduit vreemd en lachwekkend - Skittles met stip op één. Zou het te maken hebben met de huidige stemming in de Verenigde Staten en de drang naar wat licht verteerbaars? Of ze hebben het licht gezien en weer waardering gekregen voor het feit dat gek + grappig = memorabel is. 89% van de reclame van vorig jaar is alweer vergeten.

Het level van integratie in een paar van de goede reclames is noemenswaardig. Zo heeft Skittles een compleet verhaal gecreëerd bestaande uit korte spotjes en een hoofdfilmpje. Hetzelfde geldt voor Doritos - Mountain Dew. Kraft Food koos voor een crowdsourced spot en Tide heeft zijn vele hilarische spotjes zo afgestemd dat ze perfect op elkaar voortborduren.’

Lodewijk Varossieau, creative director van SuperRebel:

‘Als je ziet hoeveel positieve en idealistische boodschappen er waren, dan zitten we in een tijd die verandert en veel leuker wordt. Er waren vrijwel geen politieke statements. Persoonlijk vind ik Doritos Blaze Vs. Mountain Dew Ice de sterkste film. Morgan Freeman is een held. De commercial is stoer en leuk tegelijk. Ik denk dat dit echt een winnaar is.

De minst sterke commercial vond ik Ram Trucks waarbij (mis)(ge)bruik wordt gemaakt van Martin Luther King Jr. Ik denk dat zo'n sterk merk dat niet nodig heeft. Het blijft een geweldig podium. Een commercial een keer uitzenden voor ongeveer 5 miljoen dollar en dan proberen in een keer wereldfaam te krijgen. Die uitdaging zou ik graag een keer aangaan.’

Jur Baart, eigenaar van Fitzroy:

‘Er is al veel gezegd op blogs over Tide. Een perfect voorbeeld van de zeitgeist “predictive advertising” waarbij marketeers zich bewust zijn van het feit dat zij meer moeite moeten doen om de aandacht van de consument vast te houden. Door op zoek te gaan naar verrassingselementen die vaak buiten de gebruikelijke media liggen. Door met het voorspelbare (media)gedrag van de consument te spelen. Tide laat bekende, stereotype commercials zien en brengt deze helemaal naar hun eigen territorium: de schone was. Complimenten voor de marketeer die het lef had om op deze zeitgeist mee te surfen.

Toch is de echte winnaar voor mij Pepsico: één commercial, twee verschillende producten uit één stal, hard tegenover elkaar gezet, met vier fantastische entertainers. Mijn grote vraag: “Hoe zag de originele briefing eruit?” Wilde Pepsico twee commercials? Hadden zij al het idee om Doritos en Mountain Dew bij elkaar te brengen? Moesten de twee marketeers samen reviewen of was het de allerhoogste baas die er uiteindelijk een klap op gaf? Ik weet dat er in 2014 al eens een ‘Mountain Dew met Doritos’-smaakje werd geïntroduceerd. Dus de banden waren er. Maar in een grote organisatie zoals Pepsico weten we allemaal dat dit niet over één nacht ijs is gegaan. Heerlijke commercial met net zo heerlijke vooraankondigingen online.

Tot slot: de slechtste commercial. Dat is die van Ram. Vijf jaar geleden de echte winnaarmet hun commercial waaraan tien fotografen hadden gewerkt, waaronder een van de beste Nederlandse fotografen Olaf Veltman. Als marketeer moet je niet denken dat je op dit niveau een idee nog een keer kan doen; dat werkt niet en dat zal het bureau ook gezegd hebben. Natuurlijk is de speech van Martin Luther King fantastisch. Maar die van Paul Harvey was echt top.’

Wim Ubachs, strategy & creative director van Het ei van Ubachs:

'Twee commercials die er bovenuit staken bij de Superbowl 2018: Tide en de rap-battle tussen Doritos en Mountain Dew met Peter Dinklage en Morton Freeman. Waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de laatste.

Opvallend is dat in beide commercials meerdere merken van één fabrikant (Procter & Gamble en Pepsico) acte de présence geven. Was dat om de kosten te drukken? Of anders gezegd: om zoveel mogelijk rendement uit de dure investering te halen? Kennelijk mag het in de VS: voor twee of meer merken adverteren in één commercial. In tegenstelling tot Nederland waar dat verboden is, althans bij de Ster. Of is die regel inmiddels gewijzigd?

Amazon’s "Alexa Lost Her Voice"-commercial was te lang en bijzonder flauw. Maar ik kreeg er ook op een andere manier een ongemakkelijk gevoel van. Blijkbaar is zo’n huis-praatpaal aan de andere kant van de oceaan al redelijk gemeengoed. Anders kies je het niet als onderwerp voor een Super Bowl-commercial, lijkt me. Maar wat klinkt dat ongelooflijk stupide. “Alexa, set the mood”, “Alexa, play some country music”. Bah. Maar weet je? Over een jaar heb ik er waarschijnlijk toch ook één en zit ik er net zo stom tegen aan te kletsen.'

5 februari 2018Geen reacties

Genomineerd voor de NL PACKAGING AWARDS 2018

Op 15 maart 2018 worden voor de derde keer de NL Packaging Awards uitgereikt. Dé vakprijs voor de verpakkingsbranche. Verpakkingsproducenten, designbureaus en merkeigenaren; de NL Packaging Awards is voor de hele branche. In 12 categorieën worden de beste verpakkingen beloond met een prestigieuze award. Een vakkundige, 36-koppige jury heeft maar liefst 163 inzendingen beoordeeld en de genomineerden bekendgemaakt.

Met trots schreeuwt Fitzroy dan ook van de daken dat wij genomineerd zijn voor de categorie 'Alcoholic Brands'.

27 januari 2018Geen reacties

Oikocredit schiet commercial in Bollywood-stijl om droom Asha te laten zien

De Indiase kan met een microkrediet een eigen atelier beginnen.

Toegang tot krediet of financiële instituties is niet voor iedereen overal vanzelfsprekend. Dit betekent niet dat de wil om zelf iets op te bouwen ontbreekt. Door te beleggen in microkrediet kan iedereen ondernemende mensen helpen met hun droom. Deze boodschap wil Fitzroy uitdragen in de nieuwe commercial van Oikocredit.

Eric Holterhues, directeur Oikocredit: "In de commercial laten we Asha uit India zien die een droom heeft: een eigen atelier beginnen. Deze droom wordt uitgebeeld in een traditionele Bollywood setting. We stappen vervolgens uit haar droom en tonen de werkelijke situatie waarin mensen zoals Asha verkeren. Via Oikocredit kan iedereen ondernemende mensen met een droom helpen; niet door geld te schenken, maar door te beleggen in microkrediet zodat mensen geld kunnen lenen. Zo krijg je commitment bij de plaatselijke bevolking en ontvangen klanten van Oikocredit een goed gevoel en een mooi rendement."

De film is te zien op televisie en online en wordt ondersteund door banners, DM's en advertorials.

Opdrachtgever: Oikocredit

Verantwoordelijk bij klant: Eric Holterhues

Bureau: Fitzroy

Creatie: Joris van Ingen & Koos van Nuenen

RTV: Fatima Engelhard

Regie: Marco Grandia

D.o.P.: Sundeep Chatterjee

Line Productie: Hectic Content

Editor: Lisette van der Lee

Postproductie: De Grot

Sounddesign: Haaifaai De luxe

 

20 december 2017Geen reacties

Grolsch kiest Fitzroy voor merkcampagne

De keuze kwam tot stand na een korte oriëntatie.

Kornuit en Grolsch Radler waren al klant bij Fitzroy en het bureau gaat nu de nieuwe campagne voor het hoofdmerk ontwikkelen.

Grolsch was sinds 2011 klant bij Alfred.

Marketingmanager Melanie Koning: “Fitzroy liet vanaf het eerste moment duidelijk zien dat zij het Grolsch merk goed voelen en begrijpen. We zijn er dan ook van overtuigd dat de nieuwe campagne er voor gaat zorgen dat Grolsch zal opvallen in 2018.'

De campagne is nu in ontwikkeling.

19 december 2017Geen reacties

Gouden Effie voor Doritos

JURYRAPPORT - Wat een waanzinnig resultaat! De zeer ambitieuze doelstellingen op communicatie en sales werden ver overtroffen in dit zeer lastige fmcg-segment. Doritos heeft het bold gespeeld. En gewonnen. Op deze manier met marketing en communicatie bezig zijn, dát is wat dit vak zo waanzinnig boeiend maakt.

Read more

13 september 2017Geen reacties

(Adformatie – Dutch) Herintroductie A. Vogel

Biohorma, producent van A.Vogel, het grootste zelfzorgmerk in Nederland, heeft na een pitch ons de opdracht gegeven een nieuwe tv-campagne te ontwikkelen. In de campagne staan de merkwaarden ‘natuurlijk’ en ‘effectief’ centraal.

Read more

6 september 2017Geen reacties

(Fonkonline – Dutch) Knagende stemmetjes

Fitzroy ontwikkelde voor online bank Knab een nieuwe campagne waarbij peace of mind, free time en het gevoel dat het voor je geregeld wordt centraal staat. In de televisiecommercial staan de knagende stemmetjes over geldzaken centraal. De campagne is o.a. op televisie, online en radio te bewonderen.

Read more

1 september 2017Geen reacties

One man’s trash is another man’s Luxe Rum Bottle

TREND 3 on Swedbrand: One man’s trash is another man’s Luxe Rum Bottle. Upcycling is all about finding ways to make something useful out of a material that would otherwise be waste. One recent example is this rum bottle by Fitzroy, with a cap made of melted down Coca-Cola labels (aptly named ‘From Waste to Wasted’). Truly impressive that they were able to turn those old labels into such an artful looking cap.

Method, eco-friendly cleaning products company, launched a collection of soaps packaged in bottles made from collected ocean pollution.