logo-mini
oiko

Campagne voor microkrediet, gemaakt mét microkrediet

Share

Campagne voor microkrediet, gemaakt mét microkrediet

Oikocredit lanceert in samenwerking met Fitzroy en drie creatieve ondernemers uit Malawi de eerste landelijke campagne voor microkrediet in Nederland. Met de campagne laat de sociaal investeerder de essentie van zijn werk zien: ondernemende mensen toegang geven tot passende financiële diensten. Drie ondernemers uit het armste land ter wereld werkten mee aan de campagne en laten het Nederlandse publiek hun interpretatie zien van hoe microkrediet bijdraagt aan ondernemerschap en economische zelfstandigheid.

Unieke samenwerking
De campagnemiddelen, waaronder een TV- en radiocommercial, werden mede ontwikkeld door Freda Chingwe, Innocent Kumula en Benji Abi uit Blantyre, Malawi. Zij kochten gefinancierd met microkrediet een onder andere een camera, laptop en andere middelen om de campagne te maken.

Hann Verheijen – directeur van Oikocredit Nederland: “Het resultaat is geweldig! Het vertelt met prachtige beelden wat Oikocredit al veertig jaar doet: vertrouwen op en investeren in ondernemerschap. Freda, Benji en Innocent hebben bewezen dat zij net zo competent zijn als andere ondernemers. Als ze maar toegang hebben tot passende financiële middelen”.

Marnix Tiggeloven – eigenaar Fitzroy: “Dit is de meest bijzondere campagne waar we aan hebben mogen werken. Hoewel Malawi niet het makkelijkste land is en nagenoeg alles anders verloopt dan gepland, werden we continu verrast door de creativiteit en vastberadenheid van de mensen”.

Toegang tot financiële middelen
Toegang tot de financiële markt voor iedereen in de wereld. Dat is het doel dat Oikocredit nastreeft. Volgens Jacobine Geel, voorzitter van het bestuur van Oikocredit Nederland, draagt het inzetten van een landelijke campagne bij aan dit doel. “Als meer mensen beleggen in microkrediet, kunnen meer mensen een economisch zelfstandig bestaan opbouwen. Dit komt de economie van een regio en land ten goede. Oftewel micro bevordert macro. Als we meer Nederlanders laten inzien dat beleggen op microniveau de economie in ontwikkelingslanden stimuleert, kunnen we samen de wereld een beetje mooier maken.”

Over Oikocredit
Oikocredit is wereldwijd één van de grootste kapitaalverstrekkers in de microfinancieringssector en bereikt via 792 lokale partners in 63 landen zo’n 37 miljoen ondernemende mensen. De totale portefeuille ontwikkelingssamenwerking van Oikocredit bedraagt EUR 779 miljoen. Wereldwijd heeft Oikocredit 53.000 beleggers. Het Oikocredit Nederland Fonds keert sinds de oprichting in 2002 jaarlijks 1,55% dividend uit aan zijn beleggers.

Meer informatie over de campagne is te vinden op www.investeerinmensen.nl

– Geplaatst op MarketingTribune


Leave a Comment