logo-mini
McDonalds_Liegebeest_Wakker_Dier_2013_resized_site

Liegebeest: zwakke uithaal van Wakker Dier

Share

Liegebeest: zwakke uithaal van Wakker Dier

McDonalds_Liegebeest_Wakker_Dier_2013_resized_site

Laat ik beginnen te zeggen dat ik bewondering heb voor Wakker Dier. Ik volg voedsel qua product en proces op de nauwe voet. En durf ook wel te zeggen dat ik van campagnes houd die hout snijden. Ik vind hun naam top.

De commercials zijn krachtig. Er zouden meer soortgelijke instanties de industrie moeten wakker schudden.

Maar met de Liegebeest-verkiezing schiet Wakker Dier nu toch echt zijn doel voorbij. Ik had weleens over Liegebeest gehoord, maar ik wist eigenlijk niet precies waar het voor stond. Hoe hard moet een merk liegen om genomineerd te worden door Wakker Dier? Ik dacht dat de grote boeven aan de schandpaal zouden worden genageld. Merken die voor hun product onterecht gebruik maken van de onbeschermde term “100% natuurlijk”. Of Nestle die zegt dat water alleen door multinationals moet worden beheerd. Of Bayer die nu vertelt dat de oplossing voor kanker alleen voor de rijken bestemd is.

Stel: je hebt met je grafisch ontwerper gekozen voor een niet te serieuze tone-of-voice met illustraties voor je verpakking. Je gebruikt cartoonachtige tekeningen die vooral een luchtig gevoel moeten visualiseren. Omdat het product ook luchtig is: de pannenkoek. Op de achterkant vertel je netjes dat er gebruik is gemaakt van “reguliere spek” en op de voorkant komt natuurlijk een varkentje.

Daar gaat ie… die grafisch ontwerper. Nietsvermoedend ontwerpt hij een leuk varkentje met een klein staartje. BAM. Mag niet van Wakker Dier. Want een reguliere varken heeft geen staartje.

BAM
Het zal dezelfde grafisch ontwerper zijn die ook het ontwerp van de Goudse kaas van supermarkt Plus mocht doen. Hij zet een uitsparing van een koe op de verpakking, zodat het meer symbolisch wordt. Om het compleet te maken doet hij er een koetje bij. BAM. Mag niet van Wakker Dier. Want het zou om een kalfje gaan en bij dit soort kaas staat de kalf nooit met haar moeder, tante of oma in de wei.

De roomboter van de Aldi voldoet ook niet aan de grafische eisen van Wakker Dier. De boter is afkomstig van koeien waarvan ze niet kunnen garanderen dat ze ook allemaal in de weide hebben gestaan. BAM. Geen garantie staat bij (heel) Wakker Dier bij voorbaat voor liegen.

En dan Valess die naar eigen zeggen melk gebruiken “afkomstig van boeren met hart voor hun koeien”. Maar blijkbaar staat de website en facebookpagina vol met plaatjes van koeien in de wei. BAM. Geen garantie dat al hun koeien in de wei mochten. Liegen dus.

Gemasseerd
Natuurlijk wil ik weten wat ik eet. Ik wil ook niet voorgelogen worden over ingrediënten; niet in woord en niet visueel. Ik doe het liefst iedere dag mijn boodschappen bij de Marqt en Ekoplaza. En wat zou het fantastisch zijn dat het stukje varken dat ik eet, vorige week nog werd gemasseerd door 2 Chinese dames op de Overtoom. Maar als ik dat allemaal doe, dan houd ik aan het van de maand niets meer over, vrees ik.

Om de genomineerden een hart onder de riem te steken heb ik mijn grafisch ontwerper de verpakkingen laten aanpassen. Het varkenstaartje weggevaagd door een flesje ervoor, de koe een maatje groter gemaakt, het gras vervangen door Hollandsche luchten en voor Valess hebben we een nieuwe post gemaakt met een mooi landschap. Zoals het (denk ik) moet. Niks gelogen hoop ik.

Wakker Dier ik hoop dat jullie de industrie scherp (blijven) houden. Goed dat er een award is, maar maak ‘m groter. Pak de grote leugenaars aan.

En inspireer ons Nederlanders met goede, pakkende filmpjes. Ter inspiratie een filmpje dat ik altijd mijn (nieuwe) klanten laat zien: het “natural effect”


Leave a Comment