logo-mini
marketgetting

Marketing komt van “Market Getting”

Share

Marketing komt van “Market Getting”

marketgetting

Eigenlijk mag je wel van iedereen verwachten dat ze weten waar de term ‘marketing’ vandaan komt. Maar als je een rondje doet, dan valt dat vies tegen. Zelfs de mensen die marketeer op hun visitekaartje hebben staan, blijken het vaak niet te weten. En daar ligt denk ik het probleem van ons vak. Een vak dat ongelooflijk
in ontwikkeling is. Waar iedereen zoekende is. Maar waar marketeers niet weten waarom we dit allemaal ooit begonnen zijn.

If we don’t know where we come from, we don’t know where we’re going.

Het lijkt wel of marketeers op dit moment alles doen om binnen de lijnen te blijven. Letterlijk: de lijnen van een Excel-sheet. Alles ligt in lijn met de internationale positionering, die overigens vaak veel te voorzichtig is voor ons creatief verwend landje. Alles wordt netjes in een ronde lijn (360 graden) uitgerold, met natuurlijk overal dezelfde kernboodschap voor de consistentie. En we doen alles boven de lijn (we maken nooit fouten), want anders lig je er misschien aan het eind van het jaar uit. En dat is een reële mogelijkheid, want budgetten worden in 2014 weer verder teruggedraaid, in de ijskast gezet of de marketingafdeling wordt gereorganiseerd. De mensen die het minst worden begrepen vanuit de top, worden dan als eerste eruit gegooid. Want ‘moeilijke gevallen’ in een ‘moeilijke tijd’, dat werkt niet.

MarketGetters

Waar zijn die echte marketeers? De marketeers die markets willen ‘getten’. Want daar komt onze naam vandaan. Die de markt voor zich willen winnen. De markt willen verleiden. Met een goed product. Met de juiste service. En als dat allebei niet het geval is, dan maar met lef. Want een ‘market getter’ laat zijn of haar tanden zien. Durft de nek uit te steken. En neemt risico’s… om markten en dus consumenten voor zich te winnen.

Ik zie jammer genoeg nog te weinig marketeers die willen winnen, maar merk gelukkig dat de marketingafdeling wel steeds meer terrein wint. En dat we misschien aan de vooravond staan van een nieuwe generatie MarketGetters. 15 jaar geleden werden de oude marketeers nog uit de boardroom verbannen. Hadden te weinig toegevoegde waarde aldus de – overigens ook oude – CEO’s. Die overigens zelf te weinig aansluiting hadden met merkdenken en creatie. Dat was wel anders in de tijden van dhr. Heineken. Of zoals je nu gelukkig nog ziet bij Bavaria.

Marketeers vandaag de dag beseffen vaak zelf niet dat zij nu de catalysator zijn binnen hun organisatie. Zij staan als enige ‘midden in de markt’. Zij weten door internet en social media in het bijzonder, wat de wensen zijn van de doelgroep. Waar ze over praten. Hoe ze praten. En wat ze belangrijk vinden in een product. Want binnen de organisatie is er verder niemand die hiervan op de hoogte is. Zeker niet de R&D-afdeling.

Trial & error

Dus MarketGetters: laat weer meer van u horen. Ook in de boardroom. Want denken jullie nou echt dat de marketeer van Old Spice wachtte totdat de CEO een keer vroeg hoe het nu verder moest. Breng alle consumenteninzichten duidelijk in kaart. Ontwikkel strategieën. Maak het beste creatieve werk dat ooit binnen de organisatie is gemaakt. En probeer dingen. Door minimaal 1x per maand even iets geks te doen. Want nee Margeteers, je kunt nooit winnen zonder trial & error. Dus houd daar ook een potje voor vrij (dit hoeft de CEO niet te weten als hij daar zenuwachtig van wordt).

Nog een laatste tip: gooi vandaag nog die Excel-sheets weg alsjeblieft.

Go get them.


Leave a Comment