logo-mini
Screen_Shot_2015-11-03_at_08.34.03

Mind the digital gap

Share

Mind the digital gap

Screen_Shot_2015-11-03_at_08.34.03

Okay het is een oldie, maar blijkbaar kent niet iedereen deze interactieve plattegrond van Gartner: de Digital Marketing Transit Map.

De Digital Marketing Transit Map. Een mooi ontworpen kaart die de complexheid van het digitale landschap op een bijzondere manier weergeeft. Voor de input heeft Gartner 1800 aanbieders van digitale producten en diensten geanalyseerd. Een must-have voor alle digitale strategen die hun klanten een beetje wegwijs willen maken. Een nice-to-have voor iedereen die zijn of haar marketingplannen voor 2016 nog digitaler moet maken van de CMO. Het is sowieso eens goed om te kijken of je de digitale zeitgeist een beetje kent. Dit doe je door in te loggen zodat je ook de sporen apart kunt bewandelen en uitleg krijgt bij ieder station. Ik durf te wedden dat je niet alle termen zo paraat hebt.

Digital Marketing Transit Map 2015

Er zijn 12 verschillende sporen zoals Strategy, Creative en Analytics, die samen verschillende doelen en informatie delen. Deze sporen gaan door 7 buurten zoals Marketing, Mobility en Data Ops, die de aandachtsgebieden binnen de organisatie vertegenwoordigen. Tot slot zijn er nog eindstations zoals Sales & Service, General Advertising en de CMO.

Ondanks het feit dat de kaart in twee jaar tijd behoorlijk complexer is geworden, viel mij wel op dat de sporen naar de CMO (midden-onder) minder complex zijn geworden. In 2013 kwam alleen ‘Strategy’ hierop uit. Een spoor dat via Idea Management, Campaign Management, Management Consultants naar Digital Agencies liep. Met – voor mij – een belangrijke vertakking: een directe link naar BI (Business Intelligence). Vond ik toen logisch omdat ik zelf als strateeg het liefst werk met alle Business Intelligence die binnen een klant voor handen is. En dan het liefst aangeleverd door de CMO zodat je dan samen ook stappen kon maken.

Digital Marketing Transit Map 2013

Tot mijn verbazing zag ik dat Gartner dit jaar deze lijn van CMO naar Business Intelligence heeft aangepast. Sterker nog: de directe lijn is er helemaal uit gehaald en Business Intelligence loopt via de grote Digital Marketing Hub, waar alles en iedereen bij elkaar komt. Waarom? Business Intelligence wordt in mijn ogen cruciaal om marketing opnieuw uit te vinden. En daar hebben we alle CMO’s voor nodig. Ik blijf het een opmerkelijke aanpassing vinden.

Over 3 maanden zal Gartner waarschijnlijk zijn Digital Marketing Transit Map weer aanpassen. Heel benieuwd hoe de wereld er dan weer uitziet.

Bekijk meer op Adformatie


Leave a Comment