logo-mini
inspirational-quotes-on-change-changing-attitude-thinking35 copy

Wees adaptable to change!

Share

Wees adaptable to change!

inspirational-quotes-on-change-changing-attitude-thinking35 copy

Interview met Jur Baart in Fonk 11-11-2014

De redactie van Fonk presenteert tijdens de uitreiking volgend jaar april de uitgave Esprix Jaarprijzen 2015. In de komende maanden werpen we regelmatig een blik op de stand van zaken rond inzendingen en nominaties. De redactie kreeg een paar minuten om van gedachten te wisselen met Jur Baart, eigenaar van Fitzroy. ‘Esprix is bij uitstek de award waarbij je als kleiner bureau kan laten zien dat je effectief werk kunt maken.’

Wat verwacht je van de kwaliteit van de inzendingen over 2014? Gelijkwaardig aan de voorgaande jaren? Evenveel en hoe spraakmakend?‘Ik vrees dat de kwaliteit van dit jaar achter zal lopen ten opzichte van vorig jaar. Grote winnaars van de vorige jaren vond ik creatief gezien wat teleurstellend dit jaar: Volkswagen, Hi, Albert Heijn. Maar het mooie van de Esprix is dat vooral de effectieve campagnes naar boven komen drijven. EN omdat die cijfers nog niet bekend zijn, kan het dus best wel een goed jaar worden.’

Heb je een persoonlijke favoriet?‘

Uiteindelijk draait de Esprix om de combinatie strategie x creatie x effectiviteit. Ik heb een aantal campagnes voorbij zien komen die ik creatief erg goed vond, maar waar ik twijfel over de effectiviteit. Want de PR-waarde in euro’s telt niet echt mee bij de Esprix. Waarschijnlijk gaat de voetbalactie van Jumbo goed scoren (als Jumbo gaat inzenden natuurlijk). Zal volgens mij dan voor het eerst zijn dat Jumbo een Esprix gaat winnen.’

Wat is jouw specifieke persoonlijke toegevoegde waarde aan de Esprix-jury?‘

Waar ik heel erg in geloof en wat ik ook graag waardeer met een award, is creatief werk waarbij de marketeer het heeft aangedurfd om een nieuwe route te kiezen. Nieuw soort werk gebaseerd op nieuwe insights. Zodat ze laten zien dat ze ‘adaptable to change’ zijn. Tijdens het jureren let ik daar vooral op. Ik vind dat de Esprix vooral die marketeers moet belonen die gedurfd en daarmee vervolgens effectief werk willen maken. Zij moeten in de spotlights.’

Zie je op tegen de jurering of denk je dat het vooral een feest van herkenning wordt?‘

Jureren is vooral discussiëren met vakgenoten. Dat is altijd feest.’

Als je de Esprix beoordeelt te midden van de andere prijzenfestivals, wat is volgens jou dan de belangrijkste toegevoegde waarde van de Esprix?‘

Bij de Esprix is de effectiviteit ongelooflijk belangrijk. Ik vind de Effie een te zwaar instrument geworden waar alleen de grote bureaus aan meedoen omdat de ondernemende bureaus geen tijd en geld hiervoor kunnen of willen vrijmaken. Want het formuleren van een goede case neemt toch al snel twee weken in beslag. Dan is Esprix bij uitstek de award waarbij je als kleiner bureau kan laten zien dat je effectief werk kunt maken.’

Heb je een persoonlijke tip voor de Esprix-inzenders?‘

Laat zien dat je ‘adaptable to change’ bent geweest. Dus dat je iets (drastisch) hebt veranderd. Dan maakt je echt kans.’


Leave a Comment