10 december 2019

Fitzroy sluit zich aan bij ICOM

ICOM, een van 's werelds grootste netwerken van onafhankelijke reclamebureaus, verwelkomt het Amsterdamse Fitzroy als nieuw lid.

Idee-distributie en het verkrijgen van lokale insights was voor Fitzroy reden om zich aan te sluiten. ICOM kent wereldwijd 80 bureaus uit 60 landen die lid zijn.

Jur Baart laat weten: 'We krijgen steeds meer internationale vraagstukken. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het ontwikkelen van een 'global idea' dat voor ieder land lokaal relevant gemaakt moet worden. Voor het eerste idee heb je goede lokale mediabureaus nodig die ons idee kunnen distribueren, voor het tweede heb je vooral lokale insights nodig.'

Lees hier meer.

28 november 2019

Onderzoek: jeugd vindt webshop op smartphone tegenvallen

Betalingsprovider Klarna is samen met reclamebureau Fitzroy in de leefwereld van millennials en Generatie Z gedoken om te ontrafelen wat hun drijfveren zijn en hoe ze de toekomst van online shopping zien. Het resultaat is een zojuist verschenen whitepaper genaamd Retail Remixed.

Het onderzoek is afgenomen onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 18-30 jaar. De insights zijn gevangen in heldere taal en in perspectief gezet, zodat met name webwinkeliers er hun voordeel mee kunnen doen, aldus Fitzroy. Het resultaat is een whitepaper die de vraag tackelt hoe webwinkeliers de opkomende generaties aan zich binden zonder hun huidige klant uit het oog te verliezen. Hoe belangrijk is het werkelijk om als webretailer een purpose te hebben? Hoe moet je omgaan met reviews in je webshop? Zo blijkt dat 94% van de jongeren product reviews van anderen laat meewegen in hun aankoopbeslissing.

Volgens Pernille Kok-Jensen (director cultural insights bij Fitzroy) wil de nieuwe generatie ook zien dat merken ergens voor staan. 'Dat betekent dat zij, naast het bieden van frictieloze ervaringen, hun nek moeten uitsteken op het gebied van inclusiviteit en duurzaamheid. Merken moeten een voorbeeld stellen en dichtbij de doelgroep staan met authentieke nano-influencers die meer aanvoelen als peers. 70% zegt dat een merkidentiteit die bij hen past beslissend is om een merk of webshop te volgen.'

Kok-Jensen vervolgt: 'Weet je als webwinkel niet waar je moet beginnen? Stap 1: zorg dat je geoptimaliseerd wordt voor mobiel, want 75% van de jongeren vindt dit nog tegenvallen, terwijl meer dan de helft liever online shopt op mobiel dan op de laptop. Stap 2: peers zijn de nieuwe influencers. Het is dus slim om product reviews van anderen zichtbaar te delen.'

Annette Verdouw, marketing manager bij Klarna, voegt toe: 'Generatie Z en millennials worden een steeds belangrijkere doelgroep voor webwinkeliers. Door onze kennis over deze groepen met hen te delen in deze whitepaper, weten zij beter wat er in hun hoofden omgaat. Op die manier kunnen ze werken aan betere dienstverlening, waardoor we samen met beste shopervaring ooit kunnen bieden.'

De whitepaper is via deze link aan te vragen.

17 oktober 2019

Design versus advertising: de grenzen vervagen

Creatieven van traditionele reclamebureaus stappen steeds vaker in de schoenen van designers en tegelijkertijd ontpoppen diezelfde designers zich tot volledige merkbouwers. Vervagen de grenzen? De meningen verzameld: Dawn, OD Designstudio, Gazelle, Arla Foods, SuperRebel, Vandejong, Fitzroy, The Stone Twins en VBAT. "Wie heeft de regie?"

David Snellenberg, oprichter van reclamebureau Dawn, valt maar meteen met de deur in huis: klassiek design is dood. "Net als klassieke advertising trouwens. Tegenwoordig kun je design, advertising en content op elke hoek van de straat krijgen en steeds meer productiehuizen leveren geïntegreerde klantoplossingen aan. Dat betekent dat de high end bureaus een andere koers moeten gaan varen; hun waarde zit niet meer in het snel produceren, maar in het goed doordenken van oplossingen. Nogal logisch dus dat deze bureaus andere revenue streams opzoeken om echt waarde toe te voegen voor hun medewerkers, partners en zichzelf." 

"Tegenwoordig kun je design, advertising en content op elke hoek van de straat krijgen"

Ook bij Dawn vervagen de grenzen. "Hoewel we primair ingericht zijn op het oplossen van creatief strategische vraagstukken, krijgen we steeds vaker andere vragen, waaronder inderdaad op het vlak van design, zoals 'hoe komen we tot een huisstijl en verpakking en wat moet onze nieuwe naam worden?' Maar tegelijkertijd zie ik ook dat klassieke corporates nog steeds gebaat zijn bij klassieke ontwerpbureaus. Voor deze groep is het beter om campagne en huisstijl door verschillende partijen te laten maken; voor start-ups is het tegenovergestelde dan weer het geval."

Merk is meer dan een logo

Sigrid Molenaar, managing director van OD Designstudio, stelt dat consumenten steeds bewuster zijn en verlangen naar oprechtheid en transparantie. "Sterker nog, ze trappen niet meer in bedachte en opgeklopte verhaaltjes van merken. Wel willen ze zich graag verbonden voelen met een merk: wat heeft dit merk mij nu écht te bieden?" Molenaar snapt het wel dat traditionele reclamebureaus ook design willen aanbieden, maar of dat slim is, vraagt zij zich af. 'Het ontwikkelen van merken is meer dan een nieuw logo of een nieuwe campagne bedenken. De focus moet veranderen, van 'leuk en opvallen' naar 'impact met betekenis'. Identiteit en branding zijn naadloos verbonden met de why van de opdrachtgever. Zonder die connectie te maken, kun je de consument onmogelijk raken."

Mirjam van Coillie, chief marketing officer bij Gazelle, stelt dat het reclamebureau zoals we dat ooit kenden, niet meer bestaat. Veel van de massacommunicatie via traditionele media, zoals tv, radio en print, zijn inmiddels vervangen door gerichte online campagnes. "Deze zijn opgezet vanuit een holistische merkvisie en zodoende worden alle contactmomenten van de consument in de customer journey meegenomen. In de design- en reclamebranche zijn enorme fusies gaande; full service lijkt het motto te zijn. Dat is goed, want juist als je met een holistische merkvisie communiceert, moet alles kloppen. Van het design via de online communicatie tot de beleving op de winkelvloer." 

De huidige digitale transformatie betekent dat alles en iedereen constant in beweging blijft, zich aanpast en ontwikkelt, aldus Van Coillie. "Merken zijn in staat deze verandering zelf vorm te geven, door meer en meer in de designcompetentie te investeren, zowel intern als extern. En de reclamebureaus en designbureaus smelten zodoende samen tot creative hubs."

Grenzeloze creativiteit

Ernesto Kerkhof, marketing director bij Arla Foods, herkent zich in de grensvervaging, maar het is niet iets waar hij met zijn eigen merk tegenaan loopt. "Indirect zien we meer verfrissende en gedurfde ideeën komen vanuit designbureaus, juist omdat deze partijen vaak wat kleiner zijn en het onderscheid zoeken. Wat mij betreft is het dus goed dat designers merken ontwikkelen: een verrijking voor de consument en het aanbod in het schap. En het zet de grotere spelers aan tot aanscherping en vernieuwing." 

"Design of advertising, wie heeft de regie?"

Lodewijk Varossieau, CEO en creative director van reclamebureau SuperRebel, ziet überhaubt geen grenzen meer. Er wordt steeds vaker gedacht vanuit de brand story, stelt hij. "Design en advertising groeien meer naar elkaar toe. De vraag is dus aan wie de opdrachtgever de regie geeft." Bij SuperRebel bestaat de omzet voor 40 procent uit design en 60 procent uit advertising en PR, zo vertrouwt Varossieau ons toe. "Wij ontwikkelen compleet nieuwe merken, merkidentiteiten en verpakkingslijnen. Design en advertising gaan hand in hand en versterken elkaar."

Varossieau spreekt dus van een positieve trend, al is hij ervan overtuigd dat er ook gespecialiseerde design- en advertisingbureaus zullen blijven bestaan. Volgens hem leeft dit al jaren. Hij neemt reclamebureau KesselsKramer als voorbeeld. "Dat ontwikkelt al sinds de oprichting in 1996 merken, waarbij het zowel design als advertising doet. Ik denk dat die werkwijze marketeers veel kan brengen. De regie van het merk in één hand, waarbij het bureau functioneert als externe marketingafdeling en je daarnaast specialisten voor specifieke opdrachten inhuurt." Voor SuperRebel zelf is design een vast onderdeel van de dienstverlening en is het zelf 'niets nieuws'. "Een sterke identiteit wordt voor merken in de komende jaren steeds belangrijker. Zeker omdat online een almaar groter onderdeel heeft in de marketingmix."

Positionering en identiteit

Cyril van Sterkenburg, directeur van creatief bureau Vandejong, beschouwt een merk als een wereld op zich. Alles is communicatie; het gaat niet alleen om het design of grafisch ontwerp. "Bij Vandejong vinden we het belangrijk dat we met creativiteit meerwaarde kunnen brengen. Een goed designer weet als geen ander een wereld tot leven te laten komen met tekst en beeld. Grafisch design is namelijk een creatief ambacht en zou niet zomaar mogen worden weggezet als 'dat leuke plaatje'. Ontwerpers zijn onderzoekend, kritisch en denken in mogelijkheden. Maar deze kwaliteit kun je ook omzetten naar verrassende businessmodellen, nieuwe vormen van samenwerkingen en innovatie."

Ook bij reclamebureau Fitzroy stappen de creatieven regelmatig in de schoenen van designers. Jur Baart: "Wij worden steeds meer uitgedaagd om voor merken naast campagnes ook identity-vraagstukken te doen. Bij nieuwe opdrachtgevers duiken we in het DNA, dat we vervolgens doorvertalen naar design en soms ook packaging." Hij neemt als voorbeeld biermerk Kornuit. "Daarvoor hebben we de positionering aangescherpt, de nieuwe identiteit ontwikkeld, deze vertaald naar verpakkingen en tot slot de volledige communicatie verzorgd. Alles vanuit één centrale gedachte. Wij geloven dat op deze manier het werk op alle fronten beter wordt en meer impact krijgt."

Op de vraag of de grensvervaging een wenselijke trend is: "Uiteindelijk overleeft kwaliteit. Als een reclamebureau een goede designer in dienst heeft, betekent dit nog niet dat het bureau ook goed is in complexe designvraagstukken. En andersom geldt hetzelfde." Baart werkt graag samen met mensen van buiten zijn eigen vakgebied. "Door naar verschillende sectoren te kijken en in dialoog te blijven met de consument, komen we bij Fitzroy op ideeën waar we anders nooit op zouden komen."

Toenemende concurrentie

Garech Stone, partner en creative director bij creatief merkbureau The Stone Twins, vindt de grensvervaging een goede ontwikkeling, maar hij zou niet willen spreken van een nieuwe trend. Hij memoreert: "Er was eens een tijd dat reclamebureaus en ontwerpbureaus inderdaad als afzonderlijke silo's volledig langs elkaar heen opereerden, maar daar kwam zo mid jaren negentig verandering in, toen de verschuiving van traditionele print- en campagnemodellen naar nieuwe digitale platforms plaatsvond. Deze verschuiving heeft geleid tot een meer effectieve, intelligente en duurzame vorm van reclame. In de nieuwe digitale wereld is het onlogisch om design en advertising van elkaar te scheiden. Om in deze tijd te overleven, is het voor verschillende bureaus raadzaam om vooral elkaar op te zoeken en samen te werken." 

"Om in deze tijd te overleven, is het voor bureaus raadzaam om vooral elkaar op te zoeken en samen te werken"

Graham Sturt, creative director bij designbureau VBAT, dat met veel andere (reclame)bureaus is gevestigd in het WPP-pand in Amsterdam, denkt niet dat deze trend invloed heeft op de designindustrie. "De concurrentie blijft toch wel toenemen. Of het nu gaat om reclamebureaus, interne ontwerpafdelingen van bedrijven of elders, uiteindelijk moet je gewoon de beste zijn. Je kunt – als designer – niet op je lauweren rusten en vertrouwen op het verleden. Het gaat om het werk dat je nu maakt."

Zelf werkt VBAT 'op een respectvolle manier' samen met reclamebureaus voor gedeelde klanten. "Dat werkt goed omdat onze expertise duidelijk is gedefinieerd. We zijn complementair aan elkaar omdat wij kunnen doen wat zij niet kunnen en vice versa."

10 oktober 2019

Zilveren Kruis checkt vitaliteit Nederlander

Wie lekker in zijn vel zit, is fysiek, mentaal en emotioneel meer in balans. In een nieuwe campagne, ontwikkeld door Fitzroy, maakt Zilveren Kruis de Nederlander zich daarvan bewust.

Zilveren Kruis heeft ervoor gekozen om ‘op een emotionele en indringende manier’ de huid als metafoor te gebruiken voor het leven. Op zijn website daagt Zilveren Kruis in samenwerking met digitale coach Actify de bezoeker uit tot zelfreflectie via een laagdrempelige 'online check' op het gebied van bewegen, slapen, eten en ontspannen. De verzekeraar belooft kwalitatief goede content en oplossingen die de consument verder helpen op weg naar een gezondere leefstijl. In de begeleidende tv-commercial is de hoofdrol weggelegd voor Harm Edens.

Marlies van Voorthuizen, senior campagnemanager bij Zilveren Kruis, zegt: 'Je huid straalt als je in balans bent. Maar we weten ook dat veel Nederlanders last hebben van bijvoorbeeld slaapproblemen of niet goed kunnen ontspannen. Wij kunnen je in kleine stappen daarbij helpen.'

De campagne is bedoeld voor zowel klanten als niet-klanten van Zilveren Kruis en wordt uitgerold op televisie, radio, online en social media.

9 oktober 2019

Generatie Z heeft weinig vertrouwen in voedselkeurmerk-logo’s

Eind 2019 kiest het Ministerie van VW&S een nieuw 'voedselkeurmerk-logo', bedoeld om de gezondheid van Nederlanders te verbeteren. Hoewel er veel informatie te vinden is over hoe merken en instanties zich profileren ten aanzien van voedselkeurmerken, is de informatie over hoe consumenten hier in staan nihil.

Bureau Fitzroy liet een onderzoek uitvoeren en dan specifiek op het gebied van Generatie Z: jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Zij kennen geen wereld zonder internet, zijn hyperconnected en staan compleet anders in het leven dan voorgaande generaties. In 2020 vormen zij 40% van het aantal consumenten op de wereld. 'Merken moeten dus nu al rekening houden met hun voorkeuren, gedrag en verwachtingen', aldus Pernille Kok-Jensen van Fitzroy, waar zij Cultural Insight Director is.

Om het onderzoek te kunnen bewerkstelligen is er kwantitatief onderzoek gedaan onder 300 Gen Z'ers. Aan hen zijn onder meer drie voedselkeurmerken voorgelegd: het Stoplicht-logo, de Nutri-score en het Groene sleutelgat.

40% heeft geen vertrouwen in keurmerk
De vraag is of Gen Z wel valt voor voedselkeurmerken. Maar liefst 40% geeft aan geen vertrouwen te hebben in voedselkeurmerken vanuit de voedselindustrie. Een van de redenen zou kunnen zijn dat zij meer informatie beschikbaar willen hebben over de voedselindustrie, waar eten vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en wat er in zit. Daarnaast bleek ook dat 35% spreekt van verwarring in plaats van verheldering, als het gaat om keurmerken.

Het Stoplicht als beste
Als Gen Z'ers dan toch voor een voedselkeurmerk moeten kiezen, dan komt het Stoplicht-logo met 64% duidelijk als winnaar uit de test. Op de voorkant van elke verpakking staan de belangrijkste voedingswaren waarvan je te veel kunt eten of drinken (vet, verzadigd vet, suiker en zout, red.) vermeld in een rood, oranje of groen vakje. Groen staat voor laag, oranje voor gemiddeld en rood voor hoog. Zo krijgt de consument duidelijke informatie over de voedingswaarden van een product en kunnen producten gemakkelijk worden vergeleken. Generatie Z omschrijft dit keurmerk als overzichtelijk, duidelijk en uitgebreid. ‘'Door de hoeveelheid gedetailleerde informatie is in één oogopslag te zien of het product gezond of ongezond is', is een veel voorkomend antwoord. Een nadeel van dit systeem is dat er eigenlijk wel een interpretatieslag gemaakt moet worden door de consument. De vraag is of Generatie Z dat wel gaat doen, want volgens hen geldt: 'Als ik groen zie dan zal het wel goed zijn… denk ik.'

Nutri-score geeft te weinig houvast
De Nutri-score, het voedselkeurmerk waar de Consumentenbond voor pleit, eindigt met 29% als tweede. Dit nieuwe logo gaat van een groene A (gezond) tot een rode E (ongezond) en is een soort energielabel voor alle voedingsproducten. Generatie Z geeft aan dat het onduidelijk is waar de score op is gebaseerd.

In Scandinavië doen ze het anders. Hier zijn de gezondere keuzes voorzien van een Keyhole-logo. De producten worden per productgroep met elkaar vergeleken; in tegenstelling tot het Stoplicht-logo, waarin alles onder dezelfde criteria valt. Echter, met 7% zien de Nederlandse Gen Z’ers het Groene sleutelgat niet zitten: 'Het logo zegt mij niets en ik zie geen directe link.' Zelfs voor deze zeer visueel ingestelde generatie kan het visueel dus te simpel worden. Als er wordt gekeken naar het logo van een keurmerk moet deze dus wel voldoende informatie verschaffen.

Vorm van logo’s is achterhaald
32% geeft aan vaak er op te letten of een product (on)gezond is, op aspecten als suiker, vet en calorieën wordt het meest gelet. Alleen de vorm waarin voedselkeurmerken gepresenteerd worden zijn enigszins achterhaald. Vanwege de kleine letters op een verpakking, die al bomvol staan met allerlei informatie. 31% heeft liever een digitale ervaring, denk aan een QR code/NFC chip of door middel van VR, om erachter te komen wat gezond is.

Multisensorisch is the way forward
Generatie Z is gewend aan fake news en aan (te) mooie verkooppraatjes. Zij prikken snel door de gelikte reclameboodschappen heen en zijn minder gevoelig voor mooie Instagram filters of beroemde influencers, dan hun voorgangers: de Millennials. Slechts 11% zou zich meer aantrekken van een influencer dan van een voedselkeurmerk, volgens de onderzoekers.

Als influencers terrein verliezen en keurmerken als verwarrend ervaren worden, hoe gaan merken in de toekomst dan wel Generatie Z raken? 'We zijn lang voorbij het tippingpoint dat alles mooi moet zijn. Zorg in eerste instantie ervoor dat wat je doet echt authentiek is met een duidelijke boodschap en standpunt. Daarbij mag het trouwens ook een beetje leuk zijn en mogen naast de ogen ook andere zintuigen geprikkeld worden'. vertelt Pernille Kok-Jensen. Dit inzicht wordt onderbouwd door middel van recent wereldwijd trendonderzoek van Spotify, waaruit blijkt dat 56% van Gen Z visuele overload ervaart en dat audio ervaringen een mooi alternatief zouden bieden. Slimme merken denken dus naast overzichtelijke visuele ervaringen ook na over voice en andere multisensorische oplossingen.

'Gen Z leeft in een hydride realiteit, waarin de fysieke en digitale werelden volledig met elkaar versmolten zijn. Als een aangeboden digitale dienst maar een beetje hapert, laat dan maar. Daarom is bijvoorbeeld Snapchat zo populair onder Generatie Z, terwijl andere AR diensten nog achteraan hobbelen'. stelt Kok-Jensen. Het belangrijkste is dat de digitale ervaring naadloos moet zijn. Gen Z heeft een digitaal DNA en is volledig vergroeid met hun mobiele telefoon. Zij verwachten naadloze diensten die de fysieke en digitale werelden met elkaar verbinden.
(PvWK)

(hierboven:) De drie onderzochte keurmerken.

20 augustus 2019

Fitzroy/BAAS wint PR/Activatie account SONY Playstation

Sony Interactive Entertainment Benelux (SIEB) heeft na een inspirerend pitch proces besloten het PR/Activatie account onder te brengen bij de combinatie van twee bureaus; reclamebureau Fitzroy en pr bureau BAAS Amsterdam.Fred Moolhuijsen, founding partner van pitch begeleider B&BA: 'De gaming markt staat voor een nieuwe fase van ontwikkeling. De presentatie van Fitzroy  en BAAS was in dat licht zeer overtuigend. Een onorthodoxe PR vraag werd met een creatieve en inhoudelijk sterke aanpak beantwoord. PR en earned media middels sterke activaties kwamen goed samen! ' 

'Het samenwerken met Fitzroy op accounts bevalt altijd goed. We vullen elkaar als bureaus goed aan en daarom kijk ik er ook naar uit om samen voor deze mooie klant aan de slag te gaan', zegt Mirjam van Kleef, eigenaar BAAS Amsterdam.

Marnix Tiggeloven, eigenaar Fitzroy:  'De vraag van SIEB  heeft ons even buiten ons comfortzone geduwd. De ontwikkelingen in deze markt gaan zo snel, dat vraagt erom dat alle communicatie disciplines naadloos met elkaar en met het team van SIEB samenwerken.' 

Ronny Hoekman, Marketing Director Sony Interactive Entertainment Benelux, zegt uit te kijken naar de samenwerking met Fitzroy en BAAS Amsterdam. 'Baas en Fitzroy, die ons hebben kunnen overtuigen van hun mogelijkheden om de vele uitdagingen in de nabije toekomst aan te gaan en de (toekomstige) PlayStation community in het middelpunt van onze gedachten te houden.' 

De werkzaamheden zullen na de zomervakantie per 1/9/2019 aanvangen. 

23 juli 2019

The Pure Goat Company kiest voor inclusiviteit

Van 27 juli tot en met 4 augustus wordt Pride Amsterdam georganiseerd. Dit keer met het thema “remember the past, create the future”, waarbij de Stonewall-rellen die 50 jaar geleden in New York uitbraken zullen worden herdacht. 

The Pure Goat Company wil voor dit evenement de aandacht vragen voor gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht. In Nederland groeien zeker 25.000 kinderen op in een gezin met ouders van hetzelfde geslacht. Ondanks dat in veel landen homo’s en lesbiennes geaccepteerd worden en dat ze kunnen trouwen (Nederland was het eerste land dat op 1 april 2001 het huwelijk openstelde voor partners van gelijk geslacht), is het krijgen van een kind helaas nog steeds niet heel makkelijk. Zelfs niet in Nederland. 

Alle producten van The Pure Goat Company zijn biologisch en gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. Dit is hun eerste campagne (van de hand van Fitzroy) en deze week te zien in Amsterdam.

17 juli 2019

Fitzroy preaches the Gen Z word at Modefabriek 2019

De afgelopen jaren waren de millennials the talk of the town, maar laten we niet vergeten dat Gen Z, geboren tussen 1995 en 2010, in rap tempo koopkrachtig wordt. Ter voorbereiding op de inmiddels grootste groep consumenten besteedt Modefabriek dan ook aandacht aan de generatie in het programma door middel van een talk van Pernille Kok-Jensen. Een paar highlights uit de MF-talk.

Kok-Jensen, director cultural insights bij Fitzroy en voorheen de leider van de trendafdeling bij onderzoeksbureau Mare, geeft eerst een aantal details over deze generatie. Geboren tussen 1995 en 2010 kent de Gen Z’er de wereld niet zonder het internet. Over tien jaar zullen Gen Z’ers en Millennials de helft van de gehele volwassen wereldbevolking opmaken. 81 procent van de generatie vindt eten, slapen en internet dan ook even belangrijk, zo blijkt uit onderzoek meldt Kok-Jensen. Laat dat even inzinken, internet staat op hetzelfde niveau als de basisbehoeften eten en slapen. Doordat de wereld niet in te denken is zonder internet is deze generatie ook gewend constant online te zijn en op de een of andere manier informatie tot zich te nemen. Of ze dat nou bewust doen of niet. Gen Z is dan ook hyperbewust van alles wat er gebeurt in de wereld. Kijk maar naar de jongeren die de straat op gaan in het teken van de klimaatproblematiek. Ondanks de jonge leeftijd weet een grote groep exact wat er speelt.

MF-talk: Wat retailers moeten weten over Gen Z

Het is niet gek dat een generatie die de wereld niet kent zonder internet, zich bevindt tussen on- en offline, inline genaamd. De twee werelden lopen in elkaar over. Zo moet online meer bieden dan alleen online en moet offline ook elementen van online bieden. Waar aan te denken? Bijvoorbeeld aan een webshop zonder statische packshots maar een video van een dance performance waarbij de kledingstukken shoppable zijn. Onderzoek van Womble Bond Dickinson dat vorige week werd gepubliceerd laat zien dat tweederde van Gen Z’ers minstens eens per twee weken online shopt en per maand zo’n drie dingen online aanschaft. Meer dan de helft van ondervraagden geeft aan dat smartphones de manier hoe ze nieuwe retailers en merken ontdekken beïnvloedt. Hoe een merk online wordt neergezet en welke shopping ervaring hier wordt aangeboden is dus zeer belangrijk bij deze generatie. In de talk laat Kok-Jensen de video zien van online shop Nowness waar in een shoppable video dansers diverse kledingstukken ´aan de man brengen’ terwijl bezoekers van de website ook kunnen genieten van de moderne dans.

Een probleem met ‘altijd online zijn’ is de rusteloosheid van de generatie. Niet voor niets gaan ze op zoek naar manieren om tot rust te komen, al dan niet online én offline. Denk aan de opkomende sensatie van ASMR. Een fenomeen dat startte op Youtube waarbij video’s worden gemaakt met geluids en visuele effecten waar de kijker slaperig en rustig van kan worden. Het is te vergelijken met de bandjes die mensen opzetten met geluiden van regen of de oceaan maar dan in een nieuwe vorm. Volgens Kok-Jensen is het dan ook belangrijk om deze groep voorzichtig te benaderen aangezien ze op veel vlakken nog een vorm van fragiliteit hebben. Op veel manieren zijn ze al volwassen, zoals het emotionele spectrum dat al volledig is ontwikkeld in het brein, maar het complete overzicht blijft nog lastig omdat tot het vijfentwintigste levensjaar de hersenen nog niet volledig ontwikkeld zijn. In een wereld waar prikkels links en rechts de generatie om de oren vliegen zoeken ze manieren om hun eigen doctor te zijn. Als je als merk hier een bijdrage aan kan leveren, mits het past bij je merk DNA past waarschuwt Kok-Jensen, dan heb je een streepje voor.

Het effect van Gen Z op de (r)etail

Kun je als retailer of merk hulp gebruiken hoe om te gaan met Gen Z? Vraag het ze. Het is namelijk geen generatie die rustig achterover leun terwijl de wereld zijn gang gaat. De voorhoede van de generatie bestaat uit activisten aldus Kok-Jensen. Omdat deze groep zoveel informatie zoveel informatie dagelijks tot zich neemt zijn ze goed op de hoogte. “Wise beyond their years,” aldus Kok-Jensen. Het voordeel hiervan is dat ze niet bang zijn de schouders eronder te zetten en actief mee te helpen. Het is een generatie die in oplossingen denkt en het niet erg vindt om actief mee te denken met merken. Een bepaalde vorm van co-ownership als het ware. Als merk en als retailer hoef je het wiel dus niet meer uit te vinden, het is oké om te laten weten dat je er alleen niet uitkomt en dat je hulp kan gebruiken om deze generatie het beste van dienst te zijn. De beste manier om deze generatie te bereiken is online, daar waren we al achter. In de zoektocht naar antwoorden: wie (online) zoekt, zal vinden.

25 juni 2019

Fitzroy ontwikkelt babyvoedingsmerk The Pure Goat Company

Deze week is een nieuw merk babyvoeding gelanceerd: The Pure Goat Company. Biologische flesvoeding gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. De naam zegt het al: The Pure Goat Company is puur. Dit bedrijf gaat 100% voor geitenmelk, omdat de eigenaren er 100% in geloven dat dit het beste is voor baby’s die flesvoeding nodig hebben. Verder zit er niets in, dat niets toevoegt.


Pure Goat heeft strategisch creatief bureau Fitzroy in de arm genomen voor haar positionering en al haar communicatie. Het bureau is daarmee niet alleen verantwoordelijk voor alle uitingen, maar ook voor het ontwerp van de verpakkingen. 


Jur Baart, eigenaar Fitzroy: “Wij houden er van om challengers te challengen. The Pure Goat Company wil de markt van babyvoeding challengen. WIj hebben Frank en Rogier continu uitgedaagd om het anders te doen. Alle merken in deze categorie doen allemaal zo serieus. Alles lijkt op elkaar. Alle Instagram pagina’s staan vol met stockfoto’s. Met een uitgekiende strategie, een glimlach en goede design staat er nu een ander babyvoedingsmerk in de schappen.” 


Rogier van Anholt, eigenaar The Pure Goat Company: “Na een korte oriëntatie hadden we direct het gevoel dat Fitzroy ons het beste kon helpen. Ze zitten er erg ondernemend in en dat merk je in de samenwerking. Wij zijn ongelooflijk blij met het resultaat: het uitdagende merk, de verpakkingen met regenbogen en zeker ook ons Instagram account waar we al onze verhalen in de vorm van kinderboekjes gaan vertellen. Wij zijn klaar om de markt te veroveren.” 


De producten van Pure Goat Company zijn online verkrijgbaar via www.puregoatcompany.com en in zorgvuldig geselecteerde winkels. 

27 juni 2019

Fitzroy ontwikkelt nieuwe campagne voor Big Green Egg

Big Green Egg Europa heeft na een bureau oriëntatie Fitzroy gevraagd om een campagne te ontwikkelen voor de groei van het merk in Europa. Big Green Egg is marktleider in het keramische barbecue segment en wil daar zijn positie versterken. In landen waar ze relatief nieuw zijn (Duitsland, Frankrijk) moeten ze een positie gaan verwerven. 

De Big Green Egg is de klassieker onder de kamado’s. En hoewel er veel kopieën gemaakt worden, is de kwaliteit nog steeds ongeëvenaard. Om dit te benadrukken ontwikkelde Fitzroy een campagne met als kerngedachte ‘The Evergreen.’ Want net zoals een nummer dat nooit z’n relevantie verliest, is ook de Big Green Egg niet onderhevig aan veranderende tijden. In de campagnefilm staat de Big Green Egg centraal op het moment dat drie generaties binnen één familie bij elkaar komen. We laten zien dat tijden veranderen, maar dat samen zijn en vieren wat belangrijk is, generaties met elkaar verbindt. Net zoals de Big Green Egg zijn deze momenten bestand tegen de tand des tijds. De campagne wordt dit jaar uitgerold in verschillende middelen waarbij het zwaartepunt ligt op digital, print en POS.