19 januari 2021

[Column] Jur Baart: Het begin van de gouden eeuw online

[Column] Jur Baart: Het begin van de gouden eeuw online

Vorige keer stond ik stil bij Biophilic Design, CountryCore, Goopification en Diversify or Die. Waarbij we zien dat mensen dichter bij de natuur willen staan. Deze column gaat over de verschuivingen in de virtuele wereld. Want terwijl wij allemaal dagen achter Zoom zitten, gebeuren er hele mooie en bijzondere dingen naast onze online vergaderingen.

XR: EXTENDED REALITY

In oktober 2020 gaf jong talent Billie Eilish (19) voor betalende streamers een game-changing concert waardoor de lat voor de livestream-industrie weer werd verhoogd. Waarom? XR ofwel Extended Reality:  een combinatie van augmented reality, virtual reality en mixed reality. Eilish stond in een soort kuip, die eigenlijk één groot beeldscherm was. Per nummer werd een compleet nieuw meeslepend digitaal decor opgetrokken. Van postapocalyptisch dreigende reuzenspinnen tot adembenemende onderwaterwerelden met gigantische figuren.

De Volkskrant beschreef het zo: Het rockende liedje All the Good Girls go to Hell werd een echte protestsong, met indringende beelden van verdroogde woestijnen, afbrekende ijsbergen en demonstrerende mensenmassa’s. Na het nummer nam Eilish de tijd voor haar politieke boodschap: “Ga alsjeblieft stemmen. De wereld is aan het sterven. Mensen sterven. Jullie kunnen het verschil maken.”

XR kan artiesten maar ook merken, dichter bij hun publiek brengen. Internet is geen one-way broadcast medium meer. Het is een interactieve storytelling tool waarin het publiek onderdeel wordt. Merken ontdekken nu ook XR.  Check bijvoorbeeld hoe het ultra duurzame merk Pangaia extended reality gebruikt om een immersive en multisensorische ervaringen neer te zetten, waarbij bezoekers zich in een iglo bevinden op de Noordpool en door een diepe laag sneeuw moeten bewegen om de nieuwe collectie winterjassen te ontdekken. Activatie 3.0.

CONNECTED COCOONING

Afgelopen jaar was het spel Animal Crossing razend populair. Het verscheen toen de lockdowns net werden ingevoerd. Het speelt zich af in een zorgeloze wereld zonder dood, geweld en vol optimisme. Perfecte timing dus! In september konden spelers Joe Biden’s campagne supporten door virtuele vlaggen in hun tuinen te plaatsen en zorgde bijvoorbeeld het luxe modehuis Valentino voor nieuwe virtuele in-game outfits. Naast politieke leiders traden ook artiesten op door middel van videogames. Maar de eerste is natuurlijk nog steeds Rapper Travis Scott die virtueel een concert gaf in de game Fortnite. In totaal waren op dat moment 12,3 miljoen bezoekers aanwezig. Een recordaantal voor een concert.

Afgelopen jaar gingen werd er ook geweest vanuit huis: digitaal clubben. Club Quarantine was de populairste virtuele nachtclub tijdens de lockdowns. Artiesten zoals Lady Gaga, Charli XCX en vele bekende dj’s kwamen voorbij tijdens de virtuele Zoom feestjes. En er ontstonden zelfs virtuele seksclubs zoals Playscape - een seksclub in New York die hun erotische feestjes hebben getransformeerd in online evenementen.

Het afgelopen jaar heeft ons laten zien dat tech zeker niet alleen gaat om de laatste snufjes en de mooiste gadgets maar juist ook om de diepere connecties die we met elkaar kunnen leggen. Vanuit huis.

SPACE SNACKING

Uit onderzoek van The Harris Poll blijkt dat negen van de tien volwassenen nu meer snacken dan ooit. 64 procent daarvan zegt dat smart snacking de nieuwe norm is – ook na de pandemie. Een nog betere snackvorm is space snacking: snacks met allerlei verschillende functionele benefits die bijdragen aan een holistisch welzijn. Het lijken wel snacks afgestemd op NASA-astronauten. Check bijvoorbeeld het science based merk Mana; zij maken drankjes, poeders en burgers waar je op kunt overleven in de ruimte. De Israëlische start-up myAir combineert op slimme wijze natuurlijke ingrediënten met AI. De MyAir power bars bestaan uit verschillende botanische blends die onder meer zorgen voor meer focus, meer energie, het kalmeren van stress en een betere nachtrust.

AI en health tracking worden ingezet om achter de persoonlijke behoeftes van ieder persoon te komen. Om zo de meest effectieve en persoonlijke blend te creëren. Erbology maakt bijvoorbeeld food to make you feel good. De start-up creëert hypergepersonalidserde snacks op basis van smaakvoorkeuren met ingrediënten afgestemd op jouw behoeftes. Zo maakt Nourished 3D geprinte snoepjes waarin zeven lagen vitamines, mineralen en super botanicals zijn verwerkt. Nu gaat dit via enquêtes en algoritmes, maar in de nabije toekomst worden deze snoepjes simpelweg afgestemd op je DNA. Het businessmodel is een abonnementsvorm waarbij je een keer per maand een nieuwe batch in je brievenbus ontvangt.

Tijdens de pandemie zijn meer consumenten online snacks gaan kopen en 69 procent is van plan dit te blijven doen. Maar wat zoeken ze dan online? Mix en match, bulk aanbiedingen en een abonnement op samengestelde snackboxen staan bovenaan de lijst.

CLICKTIVISME

In de volksmond werd activisme op het internet ook wel slacktivism genoemd. Maar nu we allemaal thuis op het internet zitten verandert dit beeld snel. En wordt een protest online meer omarmd. shADe is bijvoorbeeld een gratis AI-powered web-plug-in gemaakt door studenten van Imperial College en Royal College of Art in London. De plug-in blokkeert advertenties van fast fashion brands en andere niet duurzame merken tijdens het surfen of online shoppen.

#BiasCorrect is een soort autocorrect voor gender based vooroordelen. De autocorrect op je iPhone zorgt vaak voor ongemakkelijke situaties maar Bias Correct doet precies het tegenovergestelde. Het komt nog vaak voor dat vrouwen (onbedoeld) negatief worden beoordeeld op bepaalde eigenschappen, zoals assertiviteit, gedrevenheid of zelfverzekerdheid. Terwijl dit voor mannen nooit als probleem wordt gezien. De gender spellingscheck biedt je betere keuzes aan wanneer je communiceert via bijvoorbeeld Slack. De MyPlasticDiary-app kan je helpen bij het verminderen van je plasticgebruik. De hoeveelheid plastic die je gebruikt kun je tracken, je kunt doelen stellen, krijgt in-app beloningen en je vooruitgang kan gedeeld worden via je socialmediakanalen.

Fairify vindt, net als vele anderen, dat het hoog tijd is dat we anders gaan consumeren. Door data te verzamelen met een focus op ambitie, transparantie, planeet, mensen en dieren worden allerlei merken beoordeeld over hoe duurzaam ze zijn. Vervolgens kan je de web extension installeren die pop-ups laat zien wanneer je online aan het shoppen bent. Ze geven aan hoe duurzaam het merk is. Ook worden duurzamere opties aangeboden waardoor betere keuzes maken een stuk makkelijker wordt.

Er is dus een opkomst gaande van virtual assistants die ons helpen duurzamere keuzes te maken en die de juiste informatie vrijgeven. Dit toont aan dat we eigenlijk in een informatieparadox leven, een wereld overladen met informatie maar waar blijkbaar lang niet de juiste antwoorden te vinden zijn.

Dit was deel II van het tweeluik waarin we namens Fitzroy een inkijkje wilden geven in 2021. Het wordt sowieso een bijzonder jaar met enerzijds de drang naar de natuur. En anderszijds het begin van de gouden eeuw online. Want we gaan virtueel dingen meemaken die nog nooit hebben meegemaakt. Dus kom maar door met dit nieuwe jaar.

Deze column is het vervolg op [Column] Jur Baart (Fitzroy): 2021 wordt het jaar van Diversify or Die

Bron: Saskia van Weert - https://marketingreport.nl/Column-Jur-Baart-Het-begin-van-de-gouden-eeuw-online/

6 januari 2021

Burp: A book that tells the story behind some of the world’s best wine labels

Let's be honest. How many times have you chosen a bottle of wine, purely based on the design of its label? Ok, so we're not suggesting you lack sophistication, it's just that how can any of us ignore the creativity that goes into the packaging design?

Now a new book by wine specialist Bas Korpel and illustrator Jur Baart hopes to turn the world of wine upside down. With Burp: The Other Wine Book, the starting point isn't the differences between wine regions, grape varieties, top producers or exceptional terroir; instead, it focuses on the design and the stories behind the labels.

"The world of wine is infinite," says Bas. "Behind every label, there is a story. And we strongly believe that wine tastes better when you know the story behind it."

While making the book Bas and Jur discovered stories about "battling armies, a logistical nightmare and an inventive importer". Thanks to their project, they also got their hands on the artwork for The Godfather, a label turned into a sobriety test. "We exposed an artist's disputable choices he made during World War II," explains Bas. "The good thing is that our readers can now discover all these trivia themselves."

Jur adds: "By looking at wine from the starting point of the label, you suddenly get completely different stories when opening a nice bottle. You no longer have to be a 'wine nerd' to have an entertaining story at the table."

Burp is suitable for both the "wine freak" and the "novice enthusiast" because it describes not only the wine but also the world of design, storytelling and branding. Containing 260 pages and featuring 40 different wines, Burp is what its creators call a "punk wine book", as it's full of outspoken stories along with surprising illustrations and accompanying photography.

Priced at €35, Burp: The Other Wine Book by Bas Korpel and Jur Baart is published by Fitzroy Publishing. You can grab a copy at theotherwinebook.com.

Bron: Written by Katy Cowan on 3 December 2020 - https://www.creativeboom.com/features/burp-a-wine-book-like-youve-never-seen-before/

6 januari 2021

Shimano kiest voor Fitzroy

Reclamebureau Fitzroy gaat aan de slag met de Europese campagne-uitingen voor fietsonderdelenmerk Shimano.

Een pitch ging aan deze keuze vooraf. De nieuwe campagne, die begin 2021 het licht moet zien, moet de fietser in Europa bewust maken van het feit dat een fiets goed en regelmatig onderhouden dient te worden, zodat deze optimaal functioneert. Er is een overkoepelend idee ontwikkeld dat alle activiteiten over de verschillende landen richting gaat geven, aldus Shimano Wear Out Parts (volledige merknaam) in een persverklaring.

Marnix Tiggeloven, mede-eigenaar van Fitzroy, zegt: 'Shimano is een merk dat wij hoog op onze lijst met favoriete klanten hebben staan. Niet alleen vanuit de liefde voor fietsen bij mij en in ons team, maar ook omdat Shimano bekend staat om zijn focus op productontwikkeling en innovatie. Daarbij is er een enorme beweging in de fietsmarkt en dat zal ook veel nieuwe uitdagingen met zich meebrengen waar we Shimano bij kunnen helpen.'

Bron: Lucas Boon - https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2020/08/shimano-kiest-voor-fitzroy/

6 januari 2021

Yumeko wil slaapwereld wakker schudden met ‘goed beddengoed’

Yumeko wil het duurzame alternatief zijn in de beddengoedbranche.

Het Amsterdamse beddengoedmerk Yumeko wil met de nieuwe landelijke campagne ‘Koop goed beddengoed’ de misstanden in de katoenindustrie aankaarten en laten zien dat het ook anders kan. De campagne is ontwikkeld door creatief bureau Fitzroy.

Volgens het merk, dat een ruim assortiment aan bedlinnen, dekbedden, kussens en matrassen voert, is in de wereld van ‘slapen en baden’ veel verbetering mogelijk. 'Productieketens zitten vol onnodige vervuiling en onmenselijke praktijken als oneerlijke lonen, slechte werkomstandigheden en kinderarbeid', zo klinkt het. Door producten te produceren in transparante, ethische ketens die bijdragen aan een positieve verandering voor milieu, mens en dier, wil Yumeko laten zien dat het ook anders kan. Zo wordt er naar eigen zeggen uitsluitend gekozen voor biologisch GOTS gecertificeerd katoen en - indien mogelijk - ook Fairtrade gecertificeerd.

Aan de keuze voor Fitzroy ging een pitch vooraf. Eigenaar Jur Baart: 'We hebben een geïntegreerde campagne ontwikkeld om meer mensen kennis te laten maken met Yumeko. Hierbij hadden we continu in ons achterhoofd dat we echt op moeten vallen in het reclameblok dat overspoeld wordt door andere bedden(goed)fabrikanten. Om onderscheidend te zijn sluiten we daarom af met de regel: Koop goed beddengoed.'

Bron: REDACTIE ADFORMATIE - https://www.adformatie.nl/carriere/yumeko-wil-slaapwereld-wakker-schudden

6 januari 2021

Esprix Awards: ‘We hechten veel waarde aan onze rol als curator’

Beeld v.l.n.r.: Jur Baart, Jacqueline Smit, Edward van de Ridder.

De Esprix Awards zijn geopend voor inzendingen. Samen met de kersverse juryvoorzitter Edward van de Ridder, bestuursvoorzitter Jacqueline Smit en bestuurslid Jur Baart blikken we vooruit op het komende Esprix-jaar.

Van de Ridder neemt het stokje over van Nathalie Peters en Roel Welling. De Esprix is de vakprijs waarbij creativiteit net zo zwaar wordt gewogen als resultaat. Marketeers en creatieven kunnen tot woensdag 24 februari hun campagnes insturen. De uitreiking vindt plaats op donderdag 3 juni, locatie nader te bepalen.

Wat is de impact van het afgelopen jaar op de Esprix Awards?

Jacqueline Smit: 'We kijken altijd naar de beste campagnes van het jaar en die zetten we in de spotlights. Bij het bepalen van het beste werk van 2020 kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de twee pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Voor bijna alle categorieën tellen ze evenredig mee. Alleen bij Experimental en Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten zijn.'

Jur Baart vult aan: 'Je hoort in de wandelgangen dat 2020 een minder creatief jaar zou zijn. De grote vraag is of dit wel klopt. En of de campagnes niet juist extra succesvol waren. Na het jureren kunnen we de balans opmaken.'

Edward van de Ridder is dit jaar de nieuwe juryvoorzitter. Waarom is de keuze op hem gevallen?

Smit: 'Net als voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury, die moet bestaan uit een combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. We hebben Edward gevraagd als juryvoorzitter, omdat hij altijd op zoek is naar de juiste balans tussen strategie, creatie en resultaat. Hij kan goed bruggen slaan en is niet bang voor discussie. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij de Esprix verder kan laten doorgroeien.'

Van de Ridder vult aan: 'De Esprix is de enige vakprijs die campagnes vanuit alle kanten bekijkt. Creativiteit en effectiviteit zijn bij ons gelijkwaardig. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie extra gelet op die diversiteit, zodat we in de jurydiscussies de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en bureaus, maar ook vanuit mediabureaus, PR-bureaus, productiebureaus en meer technische partijen.'

Wat vinden jullie van de fusie van de ADCN en Spin Awards?

Baart: 'Vanuit het bestuur hechten we veel waarde aan de rol die een vakprijs moet innemen: die van curator dus. Je kunt tegenwoordig niet meer volledig op de hoogte zijn van al het werk dat gemaakt wordt, hoe graag je ook zou willen. Het is te versnipperd. Daarom is het goed dat er awards zijn, zodat de beste cases komen bovendrijven. Ik begrijp dat commerciële vakprijzen met personeel in dienst, zoals de ADCN en Spin, hun krachten en vooral kosten zijn gaan bundelen, vooral in deze tijd. Er mogen ook best wel wat minder awardshows overblijven straks. Zolang het beste werk maar overeind blijft staan.’

Hoe gaat de Esprix om met corona, ook rondom de jurering en uitreiking?

Baart: 'De jurybriefing zal eind januari online in kleine groepjes plaatsvinden. Daarna komen de jurydagen, die staan gepland in april. Als we op dat moment nog steeds niet bij elkaar kunnen komen, organiseren we die ronde ook online.’

Smit: 'We hopen natuurlijk dat we uitreiking op 3 juni live kunnen doen. Vorig jaar zijn we persoonlijk bij de winnaars langsgegaan. Dat was memorabel, en dat is uiteindelijk wat we willen. Een memorabel moment creëren voor de makers van het beste werk.'

Bron: Lucas Boon - https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2021/01/esprix-awards-open-voor-inzendingen/index.xml

6 januari 2021

Nieuw platform moet de 600.000 kankerpatiënten in ons land helpen bij passend medicijnonderzoek

Het platform biedt een zoekmachine met toegang tot alle lopende onderzoeken bij patiënten met kanker in Nederland.

Doel van Heyleys.nl is patiënten en hun behandelend artsen helpen om samen passend medicijnonderzoek te vinden voor een behandeling.

Omdat ernstig zieke patiënten nog te vaak buitenspel staan om aan onderzoek naar nieuwe behandelingen deel te kunnen nemen, is Heyleys.nl gelanceerd. Het platform biedt een zoekmachine met toegang tot alle lopende onderzoeken bij patiënten met kanker in Nederland. Voor die onderzoeken houdt Heyleys, onderdeel van de Nederlandse Life Sciences Medtech IClusion, nauw contact met alle medici en instanties die dit soort studies doen.

Gelijke behandelkansen

'Heyleys.nl moet ervoor zorgen dat patiënten en hun naasten klinisch onderzoeken beter kunnen vinden en begrijpen. Daardoor kunnen patiënten uiteindelijk eenvoudiger en sneller een geschikt onderzoek naar medicatie vinden, in samenspraak met de behandelend arts', legt ceo Hanneke Janssen uit. In eerste instantie richt het platform zich op kankeronderzoek met de mogelijkheid om snel uit te breiden naar andere ernstige ziekten. 'Zo hopen we dat iedereen gelijke behandelkansen gaat krijgen.'

Om Heyleys van de grond te krijgen, werkten verschillende bureaus met elkaar samen. Op basis van de onderzoeksresultaten van communicatiebureau Aan Zee, is creatief bureau Fitzroy Amsterdam aan de slag gegaan met de naamgeving, de merkidentiteit en de campagne. Fingerspitz is verantwoordelijk voor de online marketing. Weekend Creative Agency en E-sites zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de user interface/experience en de technische ontwikkeling van het platform.

(Tekst loopt door onder de video.)

Overleven

Jur Baart van Fitzroy is blij met het eindresultaat. 'Toen IClusion 10 maanden geleden naar me toe kwam met dit verzoek, zei ik direct ja. Ik heb in mijn directe omgeving veel te maken gehad met kanker en ik weet dat je in de laatste fase alles aangrijpt om te overleven. Heyleys is een platform waar kankerpatienten en naasten erachter kunnen komen of er nog kansen zijn op herstel.'

Het logo van Heyleys bestaat uit handgeschreven letters van zeven wetenschappers, onder wie Marie Curie, die een grote bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van medicijnen tegen kanker. Een eerbetoon aan de mensen die ervoor zorgen dat de kans op genezing bij kanker steeds groter wordt

Bron: KIM DE KLONIA - https://www.adformatie.nl/digital-transformation-tech/nieuw-platform-voor-kankenpatienten

8 juli 2020

[interview] Stegeman gaat de zaken anders aanpakken

MarketingTribune in gesprek met Annemieke Boering, Sr. Brand Manager Stegeman.

Stegeman is een dochteronderneming van Sigma Food Group, één van de grootste foodbedrijven ter wereld. Sigma zet flink in op een sterk portfolio van merken, waaronder het lokale merk Stegeman, waar met een ambitieus groeiplan ingezet wordt op het vergroten van marktaandeel. De aftrap van dat plan startte in 2018 met de introductie van het vleeswarenassortiment Vollof. In gesprek met Annemieke Boering, Sr. Brand Manager Stegeman.

Kun je iets meer vertellen over de corporate visie van Stegeman?

We leven in een veranderende wereld, een wereld waarin we piekeren over het klimaat, en we zien veranderende eetgewoonten waarbij consumenten er bewust voor kiezen om minder vlees of andere producten te eten. Ook wij vinden - we voelen dat als medewerkers ook echt vanuit intrinsieke motivatie - dat we zaken anders moeten aanpakken.
Onze organisatie staat dus voor een grote uitdaging, die vraagt om een radicaal andere blik, waarbij ons doel blijft om consumenten te voorzien van kwalitatief en geliefd eten. Vanuit ons vakmanschap maken we het verschil waarbij meer aandacht voor het product zorgt voor meer genieten bij de consument. En daar helpt onze ambitie de 0/50/100-moonshot ons, om het speelveld te veranderen.

0-50-100-moonshot?

De 0 in de 0/50/100-moonshot staat voor 0% verspilling. Stegeman streeft naar 0% verspilling van vlees in 2025. Deze kostbare grondstof willen we optimaal inzetten en verwaarden. Daarna(ast) zal er ook, waar mogelijk, worden gekeken naar efficiëntie van andere grondstoffen.
Het doel van de 50 in de 0/50/100-moonshot is om waardegroei te creëren door duurzaam portfoliomanagement met 50% minder vlees in 2025. Immers, we zijn al slagers sinds 1858 en dat betekent dat juist wij iets kunnen veranderen. Met onze kennis geven we een nieuw perspectief, bijvoorbeeld meer groente en minder vlees of zelfs zonder vlees.
De 100 in de 0/50/100-ambitie, staat voor 100% vertrouwen en transparantie. Waarmee we in 2025 volledige openheid over grondstoffen en productieprocessen willen geven.

Komt er een nieuwe merkcampagne?

Omdat we de positionering van Stegeman hebben aangepast aan de huidige tijdgeest, maar ook ons terrein aan het verbreden zijn, komt er inderdaad een nieuwe merkcampagne. Hoe die er precies uit komt te zien, houden we nog even verborgen, maar ik kan al wel vast de pay-off onthullen. Die focust zich namelijk rondom: ‘Omdat vlees ook anders kan, Stegeman daar hou ik van!’

Was bij nader inzien de introductie van Vollof in november 2018 te voorbarig?

Te voorbarig zou ik niet willen zeggen, achteraf hadden we sommige zaken beter anders kunnen aanpakken. Dat natuurlijk wel.
Het assortiment van Vollof - vleeswaren gemaakt met 30% groenten, waardoor het product tot 50% minder vet bevat – bevatte onder meer boterhamworst, leverworst, filet americain en palingworst; in smaak en uiterlijk niet te onderscheiden van normale vleeswaren.
De introductie van Vollof was in lijn met de trends, kwam in blinde smaaktests onder consumenten zeer goed uit de bus en ook de online packaging test scoorde goed. Daarnaast waren de retailers razend enthousiast!
Natuurlijk waren er ook dingen die we nu anders zouden aanpakken. We zijn gestart met een exclusieve pre launch, waardoor we het concept niet voldoende ATL konden ondersteunen, terwijl het concept duidelijk uitleg nodig had.

''Het concept van Vollof had duidelijk uitleg nodig''

Bovendien was de schappositie verre van ideaal; de producten werden in het vegetarische schap geplaatst, terwijl dit product zich duidelijk richt op de liefhebber van vleeswaren. De verpakking bleek ook te weinig onderscheidend.

En toen? Opnieuw begonnen?

Ja, we zijn volledig opnieuw begonnen; echt terug naar de tekentafel en in co-creatie met consumenten tot een heel nieuw concept gekomen, met een nieuw, beperkter assortiment in een nieuw jasje, gelinkt aan onze hernieuwde droge worst-range. Met meer onderscheidend vermogen en passend in de nieuwe positionering van Stegeman.
Consumenten gaven in onderzoek aan dat er doordeweeks binnen het gezin graag vleeswaren, zoals boterhamworst of grillworst, worden gegeten (vanuit smaak, gewoonte en gemak), terwijl ze dit niet altijd een gezonde keuze vinden. Het huidige assortiment vleeswaren helpt ze niet bij het vinden van de juiste balans die ze zoeken (lekkere, vertrouwde smaak, gemak, plakjes op brood vanuit gewoonte versus gezondheid).
Het concept wordt onder de merknaam Stegeman, vlees kan ook anders geïntroduceerd. We hebben bewust afscheid genomen van de eerder gebruikte naam Vollof. Het assortiment bestaat nu uit Boterhamworst kan ook anders, Kipfilet kan ook anders, Grillworst kan ook anders en Gebraden gehakt kan ook anders.
Boterhamworst kan ook anders, met 30% groenten. Hoe dan? We hebben een deel van het vlees vervangen door groenten, variërend van knolselderij, koolrabi tot bijvoorbeeld peulvruchten, zonder de heerlijke smaak van de vleeswaren te verliezen.
Ons nieuwe assortiment is ook uitgebreid in een shoppertest gevalideerd. Daarnaast hebben we duidelijke adviezen aan de retail gegeven onder meer over de schappositie. De producten worden idealiter geplaatst naast de Private Label-equivalent, omdat consumenten vleeswaren op hun boodschappenlijstje zetten en voor het schap de keuze voor het soort vleeswaren maken. Op die manier verrijk je het schap en heeft het merk een toegevoegde waarde.

Met welke bureaus werken jullie samen?

We werken voor Stegeman met een aantal bureaus. Voor communicatie en design van de nieuwe introducties werken we met Fitzroy, dat ons ook heeft geholpen met de aanscherping van onze merkenstrategie. Voor onze core producten, droge worst, werken we samen met Mountain Design.

Wat is nu actueel en spannend?

De positionering van Stegeman is flink aangescherpt en met onze nieuwe merkenstrategie zijn we er helemaal klaar voor om naast onze core business (droge worst, snacking, borrel) nieuw terrein te verkennen. We hebben onder meer onder het Stegeman-merk al vegetarisch broodbeleg en vegetarische burgers geïntroduceerd. Vanuit het vakmanschap dat kleeft aan Stegeman, krijgen we het vertrouwen van consumenten om smaak toe te voegen in de brede zin van het woord, ook buiten de droge worst- en vleeswaren-categorie. De komende tijd gaan we daar nog verder in en boren we ook andere eetmomenten aan.

Bron: MarketingTribune https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2020/06/interview-stegeman-gaat-de-zaken-anders-aanpakken/index.xml

22 april 2020

Gen Z geeft ongevraagd advies

Millennials en Generatie Z'ers (geboren tussen 1995 en 2010) geven opdrachtgevers van reclamebureau Fitzroy gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van nieuwe producten, merknamen, inzichten en ideeën voor campagnes.

Deze nieuwe dienst genaamd Soundboard is toegevoegd aan de 'cultural insights'-afdeling van Fitzroy. Marketeers zijn steeds meer op zoek naar zekerheid en onderbouwing vanuit de eerder genoemde doelgroepen, zo laat Fitzroy weten. ‘Echter slurpen conventionele onderzoekstrajecten vaak veel tijd en dus veel geld op. Daarnaast verzuipen marketeers te vaak in data, terwijl ze alleen inzichten willen toetsen.’     

Fitzroy springt in dit gat met Soundboard. Marketeers gaan samen met de strategen van Fitzroy in gesprek met deze groep jongeren. De kwalitatieve inzichten kunnen vervolgens online kwantitatief getoetst worden onder een grotere groep.

Pernille Kok-Jensen, director cultural insights bij Fitzroy, zegt: 'Jonge mensen staan fundamenteel anders in het leven. Ze hebben een digitaal DNA en verwachten instant gratification, eisen dat merken sociaal verantwoord ondernemen en beschouwen inclusiviteit als hygiënefactor.'

24 maart 2020

[Mijn marketing] Marnix Tiggeloven: ‘We kunnen wel tegen een stootje’

Marnix Tiggeloven (46) is mede-eigenaar van reclamebureau Fitzroy. De huidige coronacrisis laat zien hoe hecht zijn team is. ‘Iedereen doet zijn best om aan te passen.’

Corona

Most adaptable to change is ons devies. En laten we vaststellen dat we allemaal goed getest worden. Ik was vorige week nog in vier landen over de grens, bij terugkomst zijn we met Fitzroy allemaal thuis gaan werken. Alleen onze officemanager houdt nog de wacht op kantoor. We doen alle communicatie via Zoom, Slack en Google Docs en dat werkt eigenlijk heel goed. Ook omdat iedereen voelt dat we keihard onze best moeten doen om ons aan te passen, zodat we met zo min mogelijk schade uit deze situatie komen. De crisis laat zien hoe hecht je team is.

Jur (Baart, mede-eigenaar, red) en ik hebben altijd hard gewerkt aan een buffer voor slechtere tijden. Dus we kunnen wel tegen een stootje, maar deze is situatie is voor iedereen ongekend. Ik ben benieuwd in wat voor conjunctuur we straks ontwaken.

Eerbetoon

Als Rotterdammer in Amsterdam is De Klassieker voor mij altijd wel een dingetje. Maar het gezamenlijke eerbetoon van beide clubs aan al het zorgpersoneel in Nederland vind ik schitterend. Als zulke grote rivalen naast elkaar kunnen staan, dan ontstaat er wel wat bijzonders in dit landje.

Daarnaast steunt onze opdrachtgever Grolsch het initiatief Helpdehoreca.nl, waarbij je een waardebon kunt kopen voor je favoriete horecagelegenheid. Als alles straks weer normaal is kun je de bon verzilveren en ondertussen ontvangt jouw favoriete bar of restaurant het bedrag om vaste lasten te kunnen betalen.

Bergsport

Mijn favoriete merk is al heel lang Patagonia. Als liefhebber van bergsporten gebruik en volg ik dit merk al jaren. Eigenlijk is het geen merk meer, maar een beweging die producten verkoopt om zijn missie te financieren. Ook vind ik Rapha een mooi merk. De manier waarop zij een community bouwen rondom roadcycling is geweldig. Ik zie ze bijna als een service in plaats van een fietskledingmerk.

Productieporno

Als outdoorliefhebber ben ik fan van de ‘Buiten begint bij Bever’-campagne. Simpel en sterk. Ook de laatste campagne van Three UK voor zijn nieuwe 5G-netwerk vind ik goed. Even genieten van pure productieporno. Een kleurrijk contrast tegenover alle maatschappelijk relevante campagnes die we nu veel zien.

Esprix

Mijn favoriete reclamevakprijs is de Esprix: de beste balans tussen strategie en creatie. Ik ben er jurylid en Jur zit in het bestuur. Maar als je me hard pusht, durf ik ook nog wel de Effie te noemen. Creatie dient het resultaat en is nooit het doel.

Pitch

Forsman & Bodefors is -naast Fitzroy- mijn favoriete reclamebureau. We zaten onlangs in een pitchstrijd met hen. Dat was leuk. Wel verloren helaas.

Buiging

Caroline van Turennout van Zeeman is mijn favoriete marketeer. Ze laat consistent met de campagnes zien dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. En ze haakt steeds in op actuele maatschappelijke onderwerpen die de impact van het merk verhogen. Een goed concept ontwikkelen is één, maar er als marketeer voor zorgen dat de hele organisatie een uitgesprokencampagne omarmt is iets anders. Een buiging voor Caroline.

Stuitend

Ik erger me aan slechte pitches. En slechte pitchbegeleiders. Als bureau investeren we veel, dus dan is het stuitend om te zien dat het proces nog regelmatig onprofessioneel wordt opgezet en uitgevoerd. Bel me voor tips.

Podcast

Ik heb drie favorieten. Dirtbag Diaries, een geweldige serie met de beste outdoor-avonturen. Vallen en Opstaan, gemaakt door een vriendje. Broken Record Podcast, check dan vooral die met Rick Rubin & Andre 3000.

Spatial design

Mijn favoriete magazinemerk is Dezeen.com. Zeker nu we bij Fitzroy ook wat vaker worden gevraagd voor spatial design.

Onderzoek

Mijn persoonlijke uitdaging is om beter te worden in het ontwikkelen van nieuwe onderzoeksmethoden. Bij Fitzroy doen we steeds meer onderzoek voor onze klanten. Op die manier verdiepen we onze kennis van de doelgroep, halen daar inzichten uit en op die inzichten ontwikkelen we onze ideeën. Vervolgens toetsen we die ideeën weer bij de doelgroep.

Foto door RVDA.

18 maart 2020

Zonnatura kiest voor Fitzroy

Zonnatura (onderdeel van voedingsmiddelenbedrijf Koninklijke Wessanen) brengt zijn communicatiebelangen onder bij reclamebureau Fitzroy. Een pitch ging aan deze keuze vooraf.

Zonnatura is aanbieder van biologische producten als thee, ontbijtgranen en vruchtensappen. Fitzroy wordt verantwoordelijk voor de merk- en productcampagnes, die volgende maand het daglicht moeten zien.

Martijn Morsink, marketing director van Koninklijke Wessanen, zegt: 'Wij waren onder de indruk van de strategie en creatie die Fitzroy in de pitch heeft neergezet. De markt van natuurlijke producten is enorm gegroeid en het wordt tijd dat we aan onze doelgroepen laten zien waar we als merk voor staan en welke mooie producten we voeren. Fitzroy presenteerde hiervoor de beste oplossing.'