22 april 2020

Gen Z geeft ongevraagd advies

Millennials en Generatie Z'ers (geboren tussen 1995 en 2010) geven opdrachtgevers van reclamebureau Fitzroy gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van nieuwe producten, merknamen, inzichten en ideeën voor campagnes.

Deze nieuwe dienst genaamd Soundboard is toegevoegd aan de 'cultural insights'-afdeling van Fitzroy. Marketeers zijn steeds meer op zoek naar zekerheid en onderbouwing vanuit de eerder genoemde doelgroepen, zo laat Fitzroy weten. ‘Echter slurpen conventionele onderzoekstrajecten vaak veel tijd en dus veel geld op. Daarnaast verzuipen marketeers te vaak in data, terwijl ze alleen inzichten willen toetsen.’     

Fitzroy springt in dit gat met Soundboard. Marketeers gaan samen met de strategen van Fitzroy in gesprek met deze groep jongeren. De kwalitatieve inzichten kunnen vervolgens online kwantitatief getoetst worden onder een grotere groep.

Pernille Kok-Jensen, director cultural insights bij Fitzroy, zegt: 'Jonge mensen staan fundamenteel anders in het leven. Ze hebben een digitaal DNA en verwachten instant gratification, eisen dat merken sociaal verantwoord ondernemen en beschouwen inclusiviteit als hygiënefactor.'

24 maart 2020

[Mijn marketing] Marnix Tiggeloven: ‘We kunnen wel tegen een stootje’

Marnix Tiggeloven (46) is mede-eigenaar van reclamebureau Fitzroy. De huidige coronacrisis laat zien hoe hecht zijn team is. ‘Iedereen doet zijn best om aan te passen.’

Corona

Most adaptable to change is ons devies. En laten we vaststellen dat we allemaal goed getest worden. Ik was vorige week nog in vier landen over de grens, bij terugkomst zijn we met Fitzroy allemaal thuis gaan werken. Alleen onze officemanager houdt nog de wacht op kantoor. We doen alle communicatie via Zoom, Slack en Google Docs en dat werkt eigenlijk heel goed. Ook omdat iedereen voelt dat we keihard onze best moeten doen om ons aan te passen, zodat we met zo min mogelijk schade uit deze situatie komen. De crisis laat zien hoe hecht je team is.

Jur (Baart, mede-eigenaar, red) en ik hebben altijd hard gewerkt aan een buffer voor slechtere tijden. Dus we kunnen wel tegen een stootje, maar deze is situatie is voor iedereen ongekend. Ik ben benieuwd in wat voor conjunctuur we straks ontwaken.

Eerbetoon

Als Rotterdammer in Amsterdam is De Klassieker voor mij altijd wel een dingetje. Maar het gezamenlijke eerbetoon van beide clubs aan al het zorgpersoneel in Nederland vind ik schitterend. Als zulke grote rivalen naast elkaar kunnen staan, dan ontstaat er wel wat bijzonders in dit landje.

Daarnaast steunt onze opdrachtgever Grolsch het initiatief Helpdehoreca.nl, waarbij je een waardebon kunt kopen voor je favoriete horecagelegenheid. Als alles straks weer normaal is kun je de bon verzilveren en ondertussen ontvangt jouw favoriete bar of restaurant het bedrag om vaste lasten te kunnen betalen.

Bergsport

Mijn favoriete merk is al heel lang Patagonia. Als liefhebber van bergsporten gebruik en volg ik dit merk al jaren. Eigenlijk is het geen merk meer, maar een beweging die producten verkoopt om zijn missie te financieren. Ook vind ik Rapha een mooi merk. De manier waarop zij een community bouwen rondom roadcycling is geweldig. Ik zie ze bijna als een service in plaats van een fietskledingmerk.

Productieporno

Als outdoorliefhebber ben ik fan van de ‘Buiten begint bij Bever’-campagne. Simpel en sterk. Ook de laatste campagne van Three UK voor zijn nieuwe 5G-netwerk vind ik goed. Even genieten van pure productieporno. Een kleurrijk contrast tegenover alle maatschappelijk relevante campagnes die we nu veel zien.

Esprix

Mijn favoriete reclamevakprijs is de Esprix: de beste balans tussen strategie en creatie. Ik ben er jurylid en Jur zit in het bestuur. Maar als je me hard pusht, durf ik ook nog wel de Effie te noemen. Creatie dient het resultaat en is nooit het doel.

Pitch

Forsman & Bodefors is -naast Fitzroy- mijn favoriete reclamebureau. We zaten onlangs in een pitchstrijd met hen. Dat was leuk. Wel verloren helaas.

Buiging

Caroline van Turennout van Zeeman is mijn favoriete marketeer. Ze laat consistent met de campagnes zien dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. En ze haakt steeds in op actuele maatschappelijke onderwerpen die de impact van het merk verhogen. Een goed concept ontwikkelen is één, maar er als marketeer voor zorgen dat de hele organisatie een uitgesprokencampagne omarmt is iets anders. Een buiging voor Caroline.

Stuitend

Ik erger me aan slechte pitches. En slechte pitchbegeleiders. Als bureau investeren we veel, dus dan is het stuitend om te zien dat het proces nog regelmatig onprofessioneel wordt opgezet en uitgevoerd. Bel me voor tips.

Podcast

Ik heb drie favorieten. Dirtbag Diaries, een geweldige serie met de beste outdoor-avonturen. Vallen en Opstaan, gemaakt door een vriendje. Broken Record Podcast, check dan vooral die met Rick Rubin & Andre 3000.

Spatial design

Mijn favoriete magazinemerk is Dezeen.com. Zeker nu we bij Fitzroy ook wat vaker worden gevraagd voor spatial design.

Onderzoek

Mijn persoonlijke uitdaging is om beter te worden in het ontwikkelen van nieuwe onderzoeksmethoden. Bij Fitzroy doen we steeds meer onderzoek voor onze klanten. Op die manier verdiepen we onze kennis van de doelgroep, halen daar inzichten uit en op die inzichten ontwikkelen we onze ideeën. Vervolgens toetsen we die ideeën weer bij de doelgroep.

Foto door RVDA.

18 maart 2020

Zonnatura kiest voor Fitzroy

Zonnatura (onderdeel van voedingsmiddelenbedrijf Koninklijke Wessanen) brengt zijn communicatiebelangen onder bij reclamebureau Fitzroy. Een pitch ging aan deze keuze vooraf.

Zonnatura is aanbieder van biologische producten als thee, ontbijtgranen en vruchtensappen. Fitzroy wordt verantwoordelijk voor de merk- en productcampagnes, die volgende maand het daglicht moeten zien.

Martijn Morsink, marketing director van Koninklijke Wessanen, zegt: 'Wij waren onder de indruk van de strategie en creatie die Fitzroy in de pitch heeft neergezet. De markt van natuurlijke producten is enorm gegroeid en het wordt tijd dat we aan onze doelgroepen laten zien waar we als merk voor staan en welke mooie producten we voeren. Fitzroy presenteerde hiervoor de beste oplossing.'

17 februari 2020

Grolsch lanceert nieuwe Proef Karakter-campagne

Bierbrouwer brengt zijn speciaalbieren onder de aandacht, gericht op de 4 seizoenen.

Campagne Grolsch - Proef de Winter, Proef karakter Geen 18, geen alcohol

Grolsch brengt in een nieuwe campagne, ontwikkeld door Fitzroy, zijn speciaalbieren onder de aandacht. Voor ieder seizoen een ander speciaalbier, kenmerkend voor dat jaargetijde. De eerste film voor de winter is voor Grolsch Kruidige Tripel en is vanaf vandaag te zien op televisie en internet.

Vier seizoenen, vier films

De vier films zijn onderdeel van de overkoepelende campagne ‘Proef Karakter’ die de brouwerij twee jaar geleden startte. Centraal staan eigenzinnige karakters die op hun eigen manier van het seizoen genieten. Zo zien we in de eerste, winterse film een surfster die het kille weer en koude water trotseert.

In de lente ontvlucht een man de drukte van de stad om hoog op een dak de eerste zonnestralen te verwelkomen. In de zomer zien we nu eens niet het clichébeeld van zon en zee, maar juist een zomerse regenbui en een vrouw die daar met volle teugen van geniet. En in de herfst omarmt een man samen met zijn vriendin de donkere dagen.

Een compilatiefilm van de vier seizoenen is vanaf 20 februari in de bioscopen te zien. Alle commercials worden begeleid door het nummer Time of the Season van The Zombies.

Speciaalbieren voor elk seizoen

De consumptie van speciaalbieren kent seizoensinvloeden. In de lente en de zomer worden vaak lichtere bieren gedronken, zoals IPA en Weizen. In de herfst en de winter zijn donkere en zwaardere bieren populairder.

Bijzonder karakter
Met de nieuwe campagne speelt Grolsch in op deze ontwikkeling. Het afgelopen jaar introduceerde de brouwer vier speciaalbieren: Blonde Saison, Klassieke Blond, Volle Dubbel, en een alcoholvrij speciaalbier: Weizen 0.0%.

Het portfolio speciaalbieren van Grolsch telt nu twaalf bieren. Een dertiende, Grolsch Frisbittere IPA, wordt binnenkort toegevoegd. Alle speciaalbieren worden door de nieuwe campagne aan elkaar gekoppeld. In de vandaag gestarte wintercampagne staat Kruidige Tripel centraal, het voorjaar is dat Frisse Lentebok, de zomer is voor Puur en in de herfst staat in het teken van Rijke Herfstbok.

Credits

Bureau: Fitzroy

Regie: Billy Pols

Productie: Pink Rabbit

Muziek: Time of the Season, The Zombies

Verantwoordelijke bij klant: Ard Bossema, Melanie Koning, Juan Pérez Nijhuis

21 januari 2020

De TrendRede als inspiratie voor marketeers

Pernille Kok-Jensen (Fitzroy) bezocht de allerlaatste TrendRede (14 januari in Pakhuis Zwijger te Amsterdam) om concrete handvatten voor marketeers te extraheren in een gloednieuw tijdvak vol vuur en verandering.

Helaas ook een jaar van afscheid nemen, want deze jubileumversie was tevens de allerlaatste TrendRede. Toch kwam een aantal zaken voorbij die interessant is voor marketeers. 

De samenloze samenleving

In de jaren ‘10 hebben we ons vrijgevochten als individu. Maar eenmaal daar willen we niets liever dan weer onderdeel worden van een zelfgekozen gemeenschap. ‘De nuchtere constatering is dat een bouwsteen in zijn eentje niets waard is’, beweert Tom Kniesmeijer. De verantwoordelijkheid die komt kijken bij het zijn van een individu - het zorgen voor de wereld - kan niet alleen gedragen worden. Kniesmeijer vervolgt: ‘Er is cement nodig om wat op te bouwen, zonder bindweefsel is er geen verbinding.’

Vanaf de lancering van The School Of Life zijn broedplaatsen als paddenstoelen uit de grond geschoten. We kijken TEDtalks, luisteren naar meditatie-apps en bezoeken festivals zoals Brainwash. Dit zijn allemaal signalen dat we op zoek zijn naar onze rol binnen het complexe ecosysteem van vandaag. We zijn niet alleen onderling verbonden binnen het kleinere netwerk (van werk of leefomgeving), maar ook afhankelijk van het grote mondiale ecosysteem. Een inspirerend voorbeeld is de stichting ‘Buur maakt natuur’. Zij kopen natuurgebieden om die vervolgens samen te onderhouden. Ook Jumbo werd als voorbeeld aangedragen: zij lanceerden dit jaar hun kletskassa's. Dit is een uitgelichte kassa waarbij mensen die daar behoefte aan hebben een extra lang praatje kunnen maken met de cassière.

De komende jaren beloven een moeizame zoektocht naar aansluiting en verbinding. Groot afgedrukt in de bijlage van de TrendRede staat: ‘Verbondenheid begint met de ene persoon die een gesprek begint met de ander’. Merken bieden oplossing om alles binnen een handomdraai (online) te vinden: met een simpele swipe bestel je een luchtkasteel, nieuwe fiets of zelfs nieuwe partner. Maar ‘een ontspoorde gemakssamenleving is geen vooruitgang te noemen’. Merken die ons in staat stellen weer contact met elkaar te leggen in de fysieke wereld, zijn degenen die werkelijk het verschil maken. ‘Wie niet de versnippering tegengaat, draagt er aan bij.’ Een mooi voorbeeld is Lipton die een eenzaamheid tegen probeert te gaan met hun activaties ‘Better is together’.

Marketeers moeten zorgen voor betere producten

2019 was het jaar van het protest bij uitstek. In de media was er een protest tegen alles wat we tot die tijd (vrij) normaal hebben gevonden. Ook de marketingwereld. Denk aan de merken die op hun vingers getikt werden door de consument vanwege greenwashing of de influencers die door de mand vielen met ‘mismatcht product placements’.

Oppervlakkige, onoprechte uitingen en de eenzijdige nadruk op de homo economicus roepen een drang op naar een betekeniseconomie: welke gebaseerd is op de menselijke behoefte aan zingeving. En waarbij betekenisgeving steeds meer het menselijke gedrag bepaalt. Helaas denken merken vaak toch alleen in termen van groei en zien ze daarbij essentiële dingen over het hoofd. Zaken die niet passen bij een inclusieve zeitgeist. Zoals de de campagne van H&M, waarbij een getint jongetje wordt afgebeeld in een sweater met de opdruk ‘coolest monkey in the jungle’. Onoplettendheid van merken wordt keihard afgestraft in de media. En zeker online.

Een nodige nuancering is dat groeidenken niet helemaal van de tafel geveegd dient te worden. Maar... groei is niet langer meer het ultieme streven. Er ligt voor marketeers namelijk een grotere uitdaging de komende jaren: beter te worden in plaats van altijd maar te groeien.

Ruimte voor imperfectie

Onze door-draaf-drift (een van de favoriete woorden van alle trendredes) wordt gekenmerkt door allerhande prestatie woorden zoals efficiëntie, rendement en targets. Het resultaat in het persoonlijke leven: prestatiedrang op online media, FOMO (Fear Of Missing Out) en ‘effectief genieten’. Als we kijken naar de piramide van Maslow is het een ratjetoe, we proberen constant zelfontwikkeling na te jagen terwijl onze primaire behoeften zoals rust en een zinvol bestaan bij lange na niet vervuld zijn. De jaren 10 bestonden uit ‘systeempijn’ en het online vergeleken van andermans ‘highlight reels’ met onze eigen ‘behind the scenes’. 2020 belooft: het hoeft allemaal niet meer zo gepolijst en goed. Het is niets voor niets dat Willem-Alexander jongeren in het bijzonder aanspreekt tijdens de kerstrede: ‘Trek het je niet aan als het eens tegenzit’. En ‘Geef jezelf wat ruimte, het is oké’.

Het circus van meningen lijkt naar lange tijd voorbij en hiermee komt er langzaam ruimte voor een shift van opinie naar opening. Zo heeft het Amsterdam Museum onlangs besloten om ook de mindere mooie kanten van de Nederlandse geschiedenis weer te geven, zoals onze rol in slavernij. Openheid is geen gemakkelijke opgave in tijden van polarisatie en fake news, maar biedt merken wel de kans om in 2020 dichter bij de consument (als mens) te komen staan. Het omarmen van imperfectie is niet iets dat je bereikt door een model met acne op de voorpagina van een boekje te zetten. Het iets dat moet doordringen in de vezels van je organisatie.

Dove geeft het goede voorbeeld met zijn #ShowUs campagne. Niet alleen dragen zij zelf bij aan diverse beeldgeving, maar reiken ze andere marketeers ook de tools aan om dit ook te doen. Zo hebben ze via GettyImages de eerste publiekelijk toegankelijke fotobibliotheek gepubliceerd die wereldwijd beauty stereotypes doorbreekt. Met meer dan 5000 foto’s van vrouwen, gefotografeerd door vrouwen, kunnen ze een inclusiever beeld van schoonheid aanbieden aan media en adverteerders.

Succesvol ondernemen in een wereld die faalt

Het is nu aan ons. Vandaar dat de trendwatchers van TrendRede het stukje nu doorgeven aan de pioniers, de dwarsdenkers, cirkel denkers en de mensen die artikelen zoals deze aanklikken. We kunnen de grote problemen alleen oplossen als alle betrokkenen volwaardig participeren en zich durven te verbinden. Zoals Feike Sijbesma, ex-topman van DSM, onlangs zei tijdens een pleidooi: ‘Je kunt jezelf of je bedrijf toch niet succesvol noemen in een wereld die faalt?’. In het nieuwe decennium is een rol voor merken weggelegd om de menselijke maat te re integreren en daarmee dus de mens te zien buiten zijn context als doelgroep, consument of tribe. Het nieuwe decennium is de tijd om ‘ja, maar’ te vervangen door ‘ja, en’.

Het is daarom een goed moment om jezelf als marketeer af te vragen of jouw acties betekenis hebben gehad. Een vertaalslag maken van zulke grote pijlers en drijfveren naar concrete tools voor je marketingplan van 2020 is en blijft voor velen enorm lastig. Het is (nu nog) tegen de huidige stroom invaren. Echter is de tip voor de marketeer in dit geval enorm simpel: volg je morele kompas en draag bij aan de oplossing in plaats van te vertellen hoe groen en inclusief je bent. Wees niet bang voor innovatie omarm het. Kijk met een positieve blik naar de toekomst, want hoe je het ook wendt of keert; dat de wereld verandert is wel het enige dat wij zeker weten.

Door: Pernille Kok-Jensen (Fitzroy).

21 januari 2020

Danio: millennial wil tompouce en speculaas

In een nieuwe campagne zet kwarkmerk Danio (onderdeel van foodbedrijf Danone) zijn twee ‘limited editions’ in de schijnwerpers: tompouce en speculaas. Dit is het resultaat van de eerdere 'Vote for your flavour'-campagne die eind vorig jaar op Instagram liep.

Hierin vroeg Danio zijn volgers welke typische Hollandse smaken in de winkel zouden moeten liggen. Ruim 500.000 Nederlanders gaven hun stem. Beide campagnes zijn ontwikkeld in samenwerking met reclamebureau Fitzroy.  

Marieke van Balen, marketingdirecteur van Danone, zegt: 'We hebben Fitzroy gevraagd om het merk meer van nu te maken, zodat we meer aansluiting krijgen bij de millennials. De eerste campagne via Instagram was een ongekend succes. Dit is de tweede stap en ik moet eerlijk zeggen: dit smaakt naar meer.'

Bekijk hier de tompouce-commercial en hieronder die van speculaas:


Danio - tvc Speculaas DEF from Fitzroy Amsterdam on Vimeo.


18 december 2019

Fitzroy ontwikkelt premium foodmarkt in Bangkok: Dear Tummy

Fitzroy heeft de naam, positionering, merk- en visuele identiteit van het premium foodmarkt Dear Tummy ontwikkeld. De markt is deel van het hypermoderne ICONSIAM in Bangkok.

Bij Dear Tummy kan men genieten van vers gemaakte gerechten bij verschillende ‘specialty shops’ of shoppen voor premium ingrediënten en producten. Onder de winkels zijn foodconcepten als de Klong San Poultry Market, de Italiaanse Taberna, de Shrimp Shack en de Green Grocer. Andere concepten zijn Marble Marvellous, the Flying Pig en de Fiskebar. De foodmarkt en bijbehorende communicatie vallen op door de sprekende regels die gericht zijn op de maag. 

Jur Baart, eigenaar van Fitzroy: 'We hebben de "Tummy" in het hart van het concept geplaatst. Het reflecteert de liefdevolle relatie die we hebben met onze buik: een liefdesbrief aan de maag. Als merk bewaakt Dear Tummy de positieve effecten van eten in een wereld van achteloos fast food. Dat doet het met onze unieke benadering tot voedsel, onze positieve tone of voice en een transparante value chain. Dit tezamen waarborgt dat ons voedsel alleen maar feel-good effecten heeft.'

Naast de uitbreiding naar meerdere Dear Tummy vestigingen, heeft het merk grote ambities als onafhankelijk voedselmerk. Marco Westmaas van Dear Tummy: 'We willen dat iedereen Dear Tummy associeert met premium food. Of het nou verse groenten, exclusief Italiaans vlees of gerechten van wereldniveau zijn, Dear Tummy moet gezien worden als een kwaliteitsstempel die onze liefde voor eten communiceert.'  
(PvWK)


17 december 2019

5 trends die je misschien bent vergeten in je marketingplan

Jur Baart vulde zijn jaar met expert-interviews, onderzoeken en bezoeken aan trend-events en geeft inzicht in wat de toekomst te bieden heeft.

Bij Fitzroy hebben ze het jaar - naast het werk - gevuld met expert interviews, kwantitatieve onderzoeken en bezoeken aan trend-events. Hieruit destilleerden we vijf trends waar marketeers in 2020 echt iets mee moeten doen om ‘adaptable’ te blijven. Voor het aantrekken van nieuwe (jongere) consumenten, maar ook voor het aantrekken van talenten. Want die willen vooral werken voor een baas die de zeitgeist aanvoelt. 

Trend 1. Van e-commerce naar re-commerce

Het thema van de Dutch Design Week ‘If not now, then when’ is meer dan alleen een kreet om aandacht voor het welzijn van onze planeet. Het is ook een oproep aan mensen, merken en organisaties om nu een positie in te nemen. Een voorbeeld te stellen. Een aantal manifestaties maakt de urgentie duidelijk. Zo is de persoon van het jaar 2019 Greta Thunberg en het woord van het jaar ‘klimaatcrisis’. Uit Fitzroy’s onderzoek (Retail Remixed), onder 1.000 Millennials en Next Gen’ers, blijkt dat 64 procent van de laatste zich ernstig zorgen maakt om het klimaat. Tevens wil 70 procent van de jongeren een merkidentiteit die bij hen past. Dit vormt dan ook de meest belangrijke voorwaarde om een merk te volgen online. 

Duurzaam ondernemen is niet langer een klein side-project. Dat wordt meteen als greenwashing opgepikt. Dus zorg ervoor dat duurzaamheid geïntegreerd is in elke vezel van je organisatie. Weet je als marketeer niet waar je moet beginnen, dan kun je bijvoorbeeld nadenken over je eigen verkoopsystemen die uitgaan van re-commerce of een huurmodel. Oftewel: hoe kun je de ecologische voetafdruk van je producten compenseren? Waar kun je bijvoorbeeld restmaterialen nog meer voor inzetten en wat zijn instanties die hier iets mee kunnen? 

Trend 2. Next Gen staat voor Next Gender 

De Next Gen is de meest bewuste, inclusieve en diverse generatie ooit. Ze zijn pragmatischer dan hun voorgangers: de Millennials. Daarnaast weten we door onderzoek dat zij mega-adaptable zijn en in staat om razendsnel en eigenhandig informatie op te zoeken met als doel kennis en skills op te doen. De Next Gen is dus uitgerust om de meest urgente problemen van vandaag aan te pakken. 

Daarbij zijn ze ondertussen ook de grootste doelgroep wereldwijd. Marketeers moeten dus rekening met hen houden en dat betekent dat ze hun (wereld)beeld moeten updaten volgens de nieuwe fluïde norm. Een wereld waarin inclusiviteit veel meer is dan een plussize paspop in de etalage zetten, zoals Nike dat deed. Gucci pakt het wat grondiger aan met hun ‘Chime for Change’ platform. Chime for Change is een wereldwijd initiatief dat zich al sinds 2013 voor gender-gelijkheid inzet. Met niemand minder dan Beyoncé Knowles-Carter en Salma Hayek Pinault aan het roer. Het doel is om gendergelijkheid te supporten en dit onder de aandacht te brengen van het grote publiek. Dat doen zij door middel van heel content, zoals de documentaire ‘The Future is Fluid’. Ook delen zij continu waardevolle inzichten uit onderzoeken zoals de Irregular Report. Als fluide generatie pleit de Next Gen voor een wereld waarin zij niet in hokjes worden geplaatst, maar de vrijheid hebben zichzelf te identificeren hoe ze op dat moment willen zijn. 

Marketeers, we hebben het niet langer meer over een niche maar over een nieuwe mindset van een generatie: 45% van Gen Z verwacht hun genderidentiteit 2-3 keer te veranderen in hun leven. Haak hier op een goede manier op in. Want ‘pinkwashing’ is in 2020 nog steeds een no-go. 

Trend 3. Van VIP naar VID 

V.I.D. staat voor Very Important Data. In de voedselindustrie worden we klaargestoomd voor een toekomst waarin eten helemaal is afgestemd op onze persoonlijke behoeften. Dineren op basis van je DNA kan al een tijdje bij Vers+ in Nederland en in London kun je al DNA-based takeaways halen bij Vita Mojo. Ook de Unilever’s en Nestlé’s hebben geïnvesteerd in DNA-based producten in abonnementsvorm. Een signaal dat data in 2020 nog prominenter op de (menu)kaart komt te staan. Zelfs in de reisbranche is de invloed van DNA-kits voor thuis merkbaar. Dit heeft namelijk reizigers aangespoord om zich te verdiepen in hun culturele erfgoed en met hun reis in de voetsporen van hun voorouders te treden. 

Veel bedrijven hebben eindeloos veel data in hun bezit, maar als marketeer is het cruciaal om bewust te blijven van het feit dat data maar een middel is en dus geen einddoel. Veel marketeers verdwalen juist in hun data en zoeken naar betekenissen. Naarmate AI steeds slimmer, responsiever en empathischer wordt, vragen wij ons af in hoeverre men deze ontwikkeling gaat omarmen of afwijzen. Voor jongeren zijn er twee voorwaarden als het gaat om data en AI: merken moeten transparant zijn in wat ze met hun data doen en data moet ingezet worden om betere persoonlijke ervaringen te bieden. 

Om niet te verdrinken in de data-overload moeten marketeers nadenken over het menselijk maken van deze data. Bijvoorbeeld bij het online shoppen, waar maar liefst 94 procent van jongeren graag wil weten welke vrienden en kennissen hetzelfde product hebben aangeschaft en wat zij ervan vonden. Voor online marketeers is het dus wijsheid om peers als de nieuwe influencers te beschouwen. En denk als offline marketeer (bestaan die nog?) goed na over hoe jij DNA-based producten of diensten kan inzetten. 

Trend 4. Van visueel naar audiovisueel 

De consument ziet duizenden afbeeldingen en advertenties per dag, waardoor de ogen worden overprikkeld. 81 procent van de jongeren ervaart dan ook een overload aan visuele prikkels. Denk daarom na over ‘multi-sensorische branding’. Er vindt een verschuiving plaats van visueel naar audio, want vooral veel jongeren zien audio als een fijne ontsnapping om hun ogen de rust te geven. In 2020 zullen podcasts nog populairder worden, net zoals ‘sound-baths’, geluidstherapie en audio escape apps. Naast die escapes zijn veel jongeren ook fan van ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response). De video’s waarin bijvoorbeeld met een kwast over een microfoon wordt gewreven en zachtjes getikt worden als rustgevend ervaren en in 2019 massaal door jongeren bekeken. Merken zoals The Voice en Lynx (Axe) speelden hier al op in. We gaan in ieder geval een toekomst tegemoet waarin technologie meer invloed zal gaan uitoefenen op het mentale welzijn van mensen.. via de oren. 

In 2020 zal het voor marketeers nog belangrijker worden om consumenten - en vooral jongeren - te helpen om hun ogen rust te bieden. Met als doel hen in staat te stellen om een ware connectie met zichzelf te kunnen maken en hun omgeving. Als marketeer kun je denken aan een herkenbaar geluid van jouw merk, zoals een sound logo. MasterCard ontwikkelde bijvoorbeeld een eigen soundtrack: een transactiegeluid die bij de betaling klinkt.

Trend 5. Leer een nieuwe taal: TikTok

Begrijp ons goed, visuele content is nog altijd mega-belangrijk voor consumenten en zeker ook voor jongeren. Voor hen is de fysieke en de digitale wereld meer dan ooit met elkaar vervlochten. Opvallend is dat waar de online wereld voorheen vaak draaide om perfecte en mooie beelden, vragen jongeren in 2020 steeds meer om authentieke content, met een ruw randje. Perfectie is saai en nep. Uit ons onderzoek weten wij dat Youtube het meest geliefde en gebruikte platform is bij 95% van de Millennials en Gen Z. Omdat hier de meest oprechte en intieme content te zien is. De populariteit van TikTok en random memes zijn hier manifestaties van. Inmiddels is TikTok beschikbaar in meer dan 150 landen en is de app al meer dan 1 miljard keer gedownload. De app bevat Augmented Reality, stickers, emoji’s, GIFs en tal van andere elementen. Daarbij is het makkelijk om video's te editten en gelijk te delen. De video’s zijn korter dan 15 seconden en zien er voor veel mensen boven de 30 jaar heel ‘random’ uit. 

Onze tip voor marketeers (vooral boven de 30) is om in de wereld van TikTok te duiken. Hier schuilen namelijk veel hints als het gaat om de wereld van memes en de visuele taal die de Next Gen aanspreekt. Wie heeft de juiste look & feel te pakken? Check de Galaxy A Official Launch Film: AWESOME is for everyone. Deze campagne heeft de zeitgeist mooi gevangen. Niet random dus, wel opzettelijk onverfijnd.

Let wel: het inzetten van een meme is niet genoeg. Het moet wel de juiste meme zijn waarmee je laat zien dat je de wereld van de doelgroep snapt. Gen Z is hier heel gevoelig voor. En dat geldt voor alle 5 trends. Niet zomaar klakkeloos overnemen omdat het hip is want Gen Z heeft een strenge bullshit filter. Wij horen vaak marketeers zeggen dat jongeren de meest complexe generatie ooit is. Dat mag waar zijn maar het voordeel is dat jongeren meer bereidwillig dan ooit zijn om mee te werken aan merken, proposities en productinnovaties. Sterker nog: ze willen onderdeel zijn van jullie plannen en ze nemen geen blad voor de mond. Mooie uitdaging dus.

Maak er een mooi marketgetting jaar van! 

Jur Baart is partner/oprichter van Fitzroy en kan putten uit de in-house Cultural Insights unit van het bureau.

10 december 2019

Fitzroy sluit zich aan bij ICOM

ICOM, een van 's werelds grootste netwerken van onafhankelijke reclamebureaus, verwelkomt het Amsterdamse Fitzroy als nieuw lid.

Idee-distributie en het verkrijgen van lokale insights was voor Fitzroy reden om zich aan te sluiten. ICOM kent wereldwijd 80 bureaus uit 60 landen die lid zijn.

Jur Baart laat weten: 'We krijgen steeds meer internationale vraagstukken. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het ontwikkelen van een 'global idea' dat voor ieder land lokaal relevant gemaakt moet worden. Voor het eerste idee heb je goede lokale mediabureaus nodig die ons idee kunnen distribueren, voor het tweede heb je vooral lokale insights nodig.'

Lees hier meer.

28 november 2019

Onderzoek: jeugd vindt webshop op smartphone tegenvallen

Betalingsprovider Klarna is samen met reclamebureau Fitzroy in de leefwereld van millennials en Generatie Z gedoken om te ontrafelen wat hun drijfveren zijn en hoe ze de toekomst van online shopping zien. Het resultaat is een zojuist verschenen whitepaper genaamd Retail Remixed.

Het onderzoek is afgenomen onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 18-30 jaar. De insights zijn gevangen in heldere taal en in perspectief gezet, zodat met name webwinkeliers er hun voordeel mee kunnen doen, aldus Fitzroy. Het resultaat is een whitepaper die de vraag tackelt hoe webwinkeliers de opkomende generaties aan zich binden zonder hun huidige klant uit het oog te verliezen. Hoe belangrijk is het werkelijk om als webretailer een purpose te hebben? Hoe moet je omgaan met reviews in je webshop? Zo blijkt dat 94% van de jongeren product reviews van anderen laat meewegen in hun aankoopbeslissing.

Volgens Pernille Kok-Jensen (director cultural insights bij Fitzroy) wil de nieuwe generatie ook zien dat merken ergens voor staan. 'Dat betekent dat zij, naast het bieden van frictieloze ervaringen, hun nek moeten uitsteken op het gebied van inclusiviteit en duurzaamheid. Merken moeten een voorbeeld stellen en dichtbij de doelgroep staan met authentieke nano-influencers die meer aanvoelen als peers. 70% zegt dat een merkidentiteit die bij hen past beslissend is om een merk of webshop te volgen.'

Kok-Jensen vervolgt: 'Weet je als webwinkel niet waar je moet beginnen? Stap 1: zorg dat je geoptimaliseerd wordt voor mobiel, want 75% van de jongeren vindt dit nog tegenvallen, terwijl meer dan de helft liever online shopt op mobiel dan op de laptop. Stap 2: peers zijn de nieuwe influencers. Het is dus slim om product reviews van anderen zichtbaar te delen.'

Annette Verdouw, marketing manager bij Klarna, voegt toe: 'Generatie Z en millennials worden een steeds belangrijkere doelgroep voor webwinkeliers. Door onze kennis over deze groepen met hen te delen in deze whitepaper, weten zij beter wat er in hun hoofden omgaat. Op die manier kunnen ze werken aan betere dienstverlening, waardoor we samen met beste shopervaring ooit kunnen bieden.'

De whitepaper is via deze link aan te vragen.