3 april 2019

Sportlife – Headshots

Sportlife wil in het hoofd en vooral tussen de tanden van een jonge doelgroep komen en vroeg Fitzroy om een campagnestrategie die bouwt aan brand awareness en tegelijkertijd meer Jars en Blisters over de toonbank laat vliegen. 

Om de overkoepelende merkgedachte ‘Unexpected Freshness’ neer te zetten als mentaliteit van nu, heeft Fitzroy een groep frisse vrienden gecast om deze mentaliteit tot leven te brengen.

De groep vrienden zijn de sneeuw in gestuurd om een hele berg aan verfrissende eigenzinnige content te maken met Sportlife producten in de hoofdrol.

Bob Postma, Marketing Manager bij Cloetta voor SPORTLIFE: Deze campagne zet ‘Unexpected Freshness’ weer midden in de wereld van de doelgroep en bouwt tegelijkertijd verder op ons bestaande merkbeeld. Herkenbaar Sportlife, relevant voor nu. Zelfs de klassieke Sportlife Jingle is weer terug, in een fris jasje.. 

De campagne gaat van start met 4 Unexpected Packshots op TV, waarvan er later dit jaar meer zullen volgen. 

De campagne is te zien op TV, outdoor, Facebook, Social en de winkelvloer. 


https://vimeo.com/322015170

25 maart 2019

Nieuwe taboe shift: from gross to great.



Zou jij je boodschappen in een tas van mensenhaar stoppen? Hoe zou jij het vinden om je tafel te dekken met servies gemaakt van dierlijk bloedafval, verzameld uit slachthuizen? En als je jezelf trakteert op een nieuwe designer tas, zou je dan kiezen voor een tas die is gemaakt van koeiendarmen? Goede ontwerpers laten ons twee keer nadenken over de producten die we kopen en de middelen die nodig zijn om ze te produceren. Door ons te confronteren met gedateerde opvattingen, dagen zij ons uit om verder te kijken dan het voor de hand liggende. En weten zij onze perceptie van taboe te verschuiven “from gross to great”.

Vorige week was Fitzroy er op uit en bezocht zij Material District in Rotterdam om de nieuwste trends in materialen te verkennen. Tijdens ons bezoek viel het op dat sommige producten langere tijd geleden zijn ontworpen, maar nu pas tentoongesteld worden. Liesbeth In T’ Hout, ambassadeur van de afdeling Textiel en Stoffen, licht toe dat echte innovatieve projecten een langere experimentele fase hebben waardoor het vaak langer duurt voordat ze worden tentoongesteld. De urgentie is nu hoog om anders te gaan denken over onze grondstoffen. Het wordt tijd om uit onze comfortzone te treden.

Bungee-jumpen met mensenhaar

Handen omhoog als je ooit walgde van de stapels geknipte haren bij de kapper, vlak voordat de stagiair het moest opvegen. Je hebt je waarschijnlijk nooit afgevraagd wat er met al dat haar gebeurt. Maar welke mogelijkheden brengt dit met zich mee? Alleen al in het Verenigd Koninkrijk wordt jaarlijks 6,5 miljoen kilo aan menselijk haar afval geproduceerd, waarvan bijna alles eindigt op de vuilnisbelt. Kun je je voorstellen dat dit kan worden getransformeerd tot een product met een nieuw doel? Wat dacht je van het gebruik van kinderhaar als touw voor jullie nieuwste tuinschommel? Of het gebruik van je buurmans haar als boodschappentas? (Wacht dit voelt raar). Dit is precies wat Sanne Visser heeft gedaan. Ze deed onderzoek naar afval van menselijk haar en ontdekte hierbij de vele waardevolle eigenschappen die het in zich heeft; met Aziatisch haar als het sterkst en snelst groeiend (wist je dat een hoofd vol met haar bestand is tegen 12 ton aan gewicht?). Om de kracht van mensenhaar te bewijzen ontwierp Visser tevens een bungee-touw. Zou jij het aandurven? De meeste mensen zien de toename van de wereldbevolking als een groot probleem… maar wat als we dit eens vanuit een ander perspectief bekijken en het transformeren in iets geweldigs. Als wij het bureau van Tony & Guy waren, dan wisten we het wel.

Dexter is er niks bij

Zou jij je carpaccio eten van een bord gemaakt van bloed? De meeste mensen zouden hun hoofd schudden bij de gedachte alleen al. Heb je überhaupt wel eens nagedacht waar jouw stukje biefstuk vandaan komt? Het produceren van dit vlees ging gepaard met liters bloed, wat vervolgens eindigt als afval. Steken we ons hoofd in het zand als het gaat om het zien van het eten van vlees en het zien van iets waardevols? Ontwerper Basse Stittgen speelde met dit idee en creëerde een verzameling van plastic voorwerpen, allemaal gemaakt van 100% bloed zonder enige toevoegingen. Hij ontwikkelde zelfs een langspeelplaat die de hartslag van een koe afspeelt. Kan dit bloed ooit als ‘een gewoon object’ worden gezien, zonder verdere associaties. Het zou goed zijn als een merk deze gedachte omarmt en het mainstream maakt voor het grote publiek. Het zal dan eerder een lifestyle merk moeten zijn als bijvoorbeeld G-Star Raw of H&M. Want we betwijfelen het of een McDonalds dit zou aandurven.

Pantoffels van mollen

Je hebt net je tuin gerenoveerd als er plotseling kleine heuveltjes opduiken, die vervolgens je hele gazon ruïneren. Een invasie mollen. Een voor de hand liggende oplossing is een mollenvanger erbij roepen. Zij vangen gemiddeld zo’n 500 mollen per dag, die ze dan vervolgens weer weggooien. Ontwerpers Van Eijk en Van der Lubbe creëerden schattige pantoffels… van mollen. ‘The comfort game’ is hierbij sterk, maar misschien gaat het wel een stap te ver. Wij zijn nog in dubio.

Darm clutch

Klinkt uniek in de oren toch: tassen gemaakt van darmen van een koe. Het voelt en ziet eruit als echt leer, waarbij alle tassen een unieke vorm en textuur hebben. Geen enkele tas is dezelfde. Designer Van Katwijk zocht naar alternatieven voor leer toen ze op idee kwam om hiervoor koeiendarmen te gebruiken. De darmen zijn een bijkomend dagelijks afvalproduct in de vleesindustrie. Maar met dit project krijgen ze een nieuw luxueus hiernamaals; geen recycle maar een upcycle. Van Katwijk laat de schoonheid zien vanuit een verborgen en onverwachte hoek. Sterker nog: de unieke, ruwe en wonkelige textuur van de darm is veel interessanter is dan gewoon oud leer.

Eet je meubel

Waarom niet de dag beginnen met een kopje thee en een hapje uit je stoel? Televisiekijken terwijl je je tanden zet in je tafelblad? Dit klinkt misschien bizar maar voor Lanzavecchia + Wai zijn eetbare meubels geen verleden tijd meer. Voorbeelden zijn een stoel gemaakt van 24 kilo witte chocolade en een bijzettafel gemaakt van snoep. Al het meubilair kan gegeten worden tot er slechts hetgeen overblijft wat functioneert als basis frame. Want het moet wel een meubel blijven. Dit project laat zien dat het mogelijk is om te veranderen van design, zonder het verkorten van de economische levensduur. En dat is weer beter voor het milieu. Objecten worden eetbaar en willen ook gegeten worden. Zou het niet geweldig zijn om het design van je meubels te veranderen zonder je hierover schuldig te voelen? We hebben M&M’s al laten weten dat deze trend eraan zit te komen: beetje fun, beetje rebel, dat past wel bij hen.

Van te voren hadden wij al over deze innovaties gelezen, natuurlijk is het een andere ervaring om deze in het echt te voelen. De ontwerpers van bovenstaande projecten helpen ons met een kritische blik te kijken naar de dogma's in design. Het breken van materiële taboes opent een wereld vol met mogelijkheden. Wij als bureau willen kijken naar alle veranderingen om ons heen, zodat merken meer “adaptable to change” worden. Benieuwd welke merken in gaan haken op deze veranderingen.

Pernille Kok-Jensen is als Director Cultural Insights bij Fitzroy verantwoordelijk voor onderzoek, strategische en culturele inzichten.

5 februari 2019

Rachelle in top 10 most influential women

Rachelle - the woman with whom Marnix and Jur have started the strategic initiative Brave The Sea - has been declared by magazine OPZIJ to be 1 of the 10 most influential women in the Netherlands in the category ‘business life’.

She’s seen as a specialist in setting up new, successful formulas for companies. There is a long list of successful companies to which Van der Linden has contributed. She has already worked for NLZiet and EnergieDirect for example. “In the end I became a passionate entrepreneur focussed on the future 24/7. That’s what makes me happy.” according to Rachelle.

The Top 100 is compiled by OPZIJ to make the work and impact of women in our society more visible and bigger.

Under the heading ‘instant innovation’ Brave The Sea builds new speed boats for existing companies that are in need of innovation. Interested in what Brave The Sea can do for your organisation or brand? Mail us for an informal talk.

8 januari 2019

Fitzroy mikt met nieuwe afdeling op culturele inzichten

Fitzroy mikt met nieuwe afdeling op culturele inzichten

Reclamebureau Fitzroy wil zich toeleggen op het ontdekken en vertalen van culturele inzichten en voegt daarom een nieuwe afdeling toe aan de organisatie. De Deense Pernille Kok-Jensen (foto) gaat de unit genaamd Cultural Insights leiden.

Kok-Jensen is afkomstig van onderzoeksbureau Mare, waar ze ruim elf jaar de trendafdeling ontwikkelde en leidde. Ze laat weten: 'Ik ben nieuwsgierig naar mensen en hoe verschillende mindsets kunnen leiden tot veranderingen in de maatschappij. Ik beoefen 'the art of looking sideways' om zodoende culturele inzichten te ontdekken voordat ze mainstream worden. Noodzakelijk voor merken waar de verschuivingen snel gaan, zoals FMCG en jongerenmerken. Maar ook voor merken die kijken naar een lege innovatie-pijplijn. Niet dat ik die ga vullen, maar ik kan wel dat zaadje planten voor iets moois.'

Mini data

Op de vraag wat deze nieuwe afdeling nu precies voor Fitzroy gaat betekenen: 'Eigenlijk is het heel simpel: deze afdeling is voor het bureau 'the new next thing'; effectiever strategieën en ideeën ontwikkelen door cultureel relevanter te worden. Ook voor klanten met internationale ambities. Hoe beter merken de culturele context begrijpen, hoe beter een campagne kan werken. Dat doen we door middel van kwalitatieve, interactieve mini-sessies om zodoende 'mini data' te genereren. Denk aan interviews met de doelgroep, maar ook met experts uit de voorhoede en toonaangevende initiatieven. Hier en in het buitenland, waar we samen met onze klanten van kunnen leren.'

Jur Baart, mede-eigenaar van Fitzroy, voegt daaraan toe: 'Ons bureau leunt erg op strategie. We besteden veel tijd aan het begeleiden van keuzes door klanten in het voortraject, zodat we een scherpe briefing krijgen. Vaak missen we nog diepere kennis rondom de culturele drijfveren die van invloed zijn op beslissingen van consumenten. Wij zijn blij met de komst van Pernille, want met haar ervaringen kunnen we onze opdrachtgevers beter helpen te gedijen in die oh zo veranderende maatschappij.'

27 november 2018

Fitzroy wint pitch AkzoNobel

AkzoNobel naar Fitzroy

Na een strategische en creatieve pitch heeft AkzoNobel het bureau Fitzroy aangewezen als lead agency voor de Nederlandse markt. Het bureau gaat o.a. aan de slag op de merken Flexa, Sikkens en Trimetal.

Marnix Tiggeloven: “AkzoNobel heeft een aantal toonaangevende merken en hele duidelijke doelstellingen voor de komende jaren. Aan ons de taak in deze dynamische markt op een impactvolle manier een bijdrage te leveren aan deze doelstellingen.”  

Brieke Hillen, Marketing Director AkzoNobel Decorative Coatings: “Vanaf onze eerste meeting was er gelijk een hele goede klik. Fitzroy heeft laten zien dat ze een goede strategische sparringpartner is en zowel voor merk als sales oog heeft. We hebben veel zin om met hen aan de slag te gaan.”

22 november 2018

Sportlife

 

20 november 2018

InShared biedt helpende ‘roze hand’

InShared biedt helpende 'roze hand'

Verzekeringsmaatschappij Inshared wil de huidige merkbelofte 'We all benefit' op een impactvolle manier tot leven brengen en lanceert een nieuwe campagne. Een 'roze hand' moet nu helpen schade te voorkomen. Verantwoordelijk bureau is Fitzroy.

Bernadette Wiersema, marketeer bij InShared, laat weten: 'Met de roze hand hebben we een mooi herkenningspunt dat we niet alleen in communicatie, maar ook op de website kunnen laten terugkomen. Voor de aftrap hebben we gekozen voor twee domeinen: het slim opbergen van de smartkey in verband met autodiefstal van buitenaf en het slim omgaan met dozen van kostbare spullen. Het lijken kleine dingen, maar als we met z'n allen iets beter opletten, kunnen we diefstal voorkomen. En dat is mooi, want geld dat we niet nodig hebben voor schade of diefstal geven we terug aan onze klanten; de Jaarbeloning.'

Rebels

Jur Baart, eigenaar van verantwoordelijk bureau Fitzroy, voegt daaraan toe: 'Samen met InShared hebben we verschillende strategische routes bewandeld om het eigenwijze, rebelse karakter weer terug te brengen in het merk. Deze routes hebben we uitvoerig getest en daaruit kwam de helpende roze hand als beste naar voren. Voor ons een mooie visual device waarmee we herkenbaarheid van InShared verder kunnen vergroten.'

De campagne is vanaf nu onder meer op televisie te zien. MacGyver is verantwoordelijk voor de productie van de campagne.

 

15 oktober 2018

Kampioenen

Kampioenen

Wij Nederlanders zijn kampioen van Europa! Ja, kampioen zitten. Gemiddeld zitten we wel 8,5 uur per dag.  Eigenlijk weten we wel dat zitten niet goed is en dat we er letterlijk ziek van kunnen worden. Door wat vaker op te staan, leef je gezonder. In de nieuwe campagne van Zilveren Kruis waarin vitaliteit centraal staat, staan we op tegen te lang achter elkaar zitten.

Marlies van Voorthuizen, senior campagnemanager bij Zilveren Kruis: “Door wat vaker op te staan, leef je gezonder. Met deze campagne willen we enerzijds het bewustzijn bij alle Nederlanders vergroten dat we minder lang achter elkaar moeten zitten en wat vaker moeten opstaan. Anderzijds geven we inzicht door middel van de Zitcheck en bieden we praktische tips en tools zoals een online sta-op-coach die je met leuke challenges helpt vaker op te staan. Met deze campagne willen we weer een goede invulling geven van onze Raad & Daad.”
De campagne is vanaf vandaag te zien en horen op televisie, radio, online en (D)OOH.

credits

Opdrachtgever: Zilveren Kruis
Bureaus: Fitzroy, Greenberry, Mindshare, Yune, Disxt, P161 en Etopia
Productie tvc: Aaron van Valen, Czar

20 september 2018

Europese campagne Big Green Egg door Fitzroy

Europese campagne Big Green Egg door Fitzroy

Big Green Egg heeft zijn Europese communicatie na een pitch ondergebracht bij Fitzroy. Het creatieve bureau wordt verantwoordelijk voor het aanscherpen van de positionering en een Europese campagne die eind dit jaar start.

Romelia Schwarzkächel, marketingmanager van Big Green Egg Europe: 'De klik was meteen goed. Ik vind het belangrijk dat een bureau laat zien dat zij in staat is om in onze schoenen te kunnen staan en dat is precies wat Fitzroy heeft gedaan. Zij hebben ons overtuigd op zowel strategisch als creatief vlak. Strategie en ondernemerschap zit in het DNA van Fitzroy en dat is wat voor ons het verschil heeft gemaakt.'

Marnix Tiggeloven, mede-oprichter van Fitzroy: 'We zijn heel trots dat we zo’n mooi merk mogen toevoegen aan ons portfolio. Met Big Green Egg zetten we een volgende stap in het ontwikkelen van internationale campagnes.'

4 september 2018

NON-STOP-NU voor Nu.nl

NON-STOP-NU voor Nu.nl

NU.nl komt met een campagne waarmee het een stempel wil drukken in het nieuwsmedia landschap. Samen met creatief strategische partner Fitzroy ontwikkelde zij NON-STOP-NU. Het is een crossmediale campagne geworden waarmee de mogelijkheden van de gepersonaliseerde app in de spotlight wordt gezet en ook de verschillende rubrieken, features en deals.

Miriam el Ghalbzouri,  Marketing Manager NU.nl: "Op verschillende gebieden is NU.nl haar platform verder aan het uitbouwen waarvan de terugkeer van NUjij en NUuit een mooi voorbeeld zijn. “De tijd is rijp om te starten met onze marketing communicatie richting onze lezers en adverteerders die vaak dezelfde pet op hebben. Wij hebben gekozen voor een creatief construct dat wij verder in de toekomst kunnen uitbouwen. Bij NU.nl x gebeuren er allerlei fantastische dingen die wij (te) weinig communiceren."

De campagne start op televisie, online video, digital out-of-home en radio en zal dan daarna met de verschillende proposities digitaal en always-on aanwezig zijn.

Credits

Bureau: Fitzroy
Productiemaatschappij: Circus Family
RTV: Inge Zoete
Sound: Massive Music
Klant: NU.nl
Hoofd Redacteur: Gert-Jaap Hoekman
Marketing Manager: Miriam el Ghalbzouri
Media planner: Lucy Rimena

NON-STOP-NU tvc 15" + 5" + 5" from Fitzroy Amsterdam on Vimeo.