10 oktober 2019

Zilveren Kruis checkt vitaliteit Nederlander

Wie lekker in zijn vel zit, is fysiek, mentaal en emotioneel meer in balans. In een nieuwe campagne, ontwikkeld door Fitzroy, maakt Zilveren Kruis de Nederlander zich daarvan bewust.

Zilveren Kruis heeft ervoor gekozen om ‘op een emotionele en indringende manier’ de huid als metafoor te gebruiken voor het leven. Op zijn website daagt Zilveren Kruis in samenwerking met digitale coach Actify de bezoeker uit tot zelfreflectie via een laagdrempelige 'online check' op het gebied van bewegen, slapen, eten en ontspannen. De verzekeraar belooft kwalitatief goede content en oplossingen die de consument verder helpen op weg naar een gezondere leefstijl. In de begeleidende tv-commercial is de hoofdrol weggelegd voor Harm Edens.

Marlies van Voorthuizen, senior campagnemanager bij Zilveren Kruis, zegt: 'Je huid straalt als je in balans bent. Maar we weten ook dat veel Nederlanders last hebben van bijvoorbeeld slaapproblemen of niet goed kunnen ontspannen. Wij kunnen je in kleine stappen daarbij helpen.'

De campagne is bedoeld voor zowel klanten als niet-klanten van Zilveren Kruis en wordt uitgerold op televisie, radio, online en social media.

9 oktober 2019

Generatie Z heeft weinig vertrouwen in voedselkeurmerk-logo’s

Eind 2019 kiest het Ministerie van VW&S een nieuw 'voedselkeurmerk-logo', bedoeld om de gezondheid van Nederlanders te verbeteren. Hoewel er veel informatie te vinden is over hoe merken en instanties zich profileren ten aanzien van voedselkeurmerken, is de informatie over hoe consumenten hier in staan nihil.

Bureau Fitzroy liet een onderzoek uitvoeren en dan specifiek op het gebied van Generatie Z: jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Zij kennen geen wereld zonder internet, zijn hyperconnected en staan compleet anders in het leven dan voorgaande generaties. In 2020 vormen zij 40% van het aantal consumenten op de wereld. 'Merken moeten dus nu al rekening houden met hun voorkeuren, gedrag en verwachtingen', aldus Pernille Kok-Jensen van Fitzroy, waar zij Cultural Insight Director is.

Om het onderzoek te kunnen bewerkstelligen is er kwantitatief onderzoek gedaan onder 300 Gen Z'ers. Aan hen zijn onder meer drie voedselkeurmerken voorgelegd: het Stoplicht-logo, de Nutri-score en het Groene sleutelgat.

40% heeft geen vertrouwen in keurmerk
De vraag is of Gen Z wel valt voor voedselkeurmerken. Maar liefst 40% geeft aan geen vertrouwen te hebben in voedselkeurmerken vanuit de voedselindustrie. Een van de redenen zou kunnen zijn dat zij meer informatie beschikbaar willen hebben over de voedselindustrie, waar eten vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en wat er in zit. Daarnaast bleek ook dat 35% spreekt van verwarring in plaats van verheldering, als het gaat om keurmerken.

Het Stoplicht als beste
Als Gen Z'ers dan toch voor een voedselkeurmerk moeten kiezen, dan komt het Stoplicht-logo met 64% duidelijk als winnaar uit de test. Op de voorkant van elke verpakking staan de belangrijkste voedingswaren waarvan je te veel kunt eten of drinken (vet, verzadigd vet, suiker en zout, red.) vermeld in een rood, oranje of groen vakje. Groen staat voor laag, oranje voor gemiddeld en rood voor hoog. Zo krijgt de consument duidelijke informatie over de voedingswaarden van een product en kunnen producten gemakkelijk worden vergeleken. Generatie Z omschrijft dit keurmerk als overzichtelijk, duidelijk en uitgebreid. ‘'Door de hoeveelheid gedetailleerde informatie is in één oogopslag te zien of het product gezond of ongezond is', is een veel voorkomend antwoord. Een nadeel van dit systeem is dat er eigenlijk wel een interpretatieslag gemaakt moet worden door de consument. De vraag is of Generatie Z dat wel gaat doen, want volgens hen geldt: 'Als ik groen zie dan zal het wel goed zijn… denk ik.'

Nutri-score geeft te weinig houvast
De Nutri-score, het voedselkeurmerk waar de Consumentenbond voor pleit, eindigt met 29% als tweede. Dit nieuwe logo gaat van een groene A (gezond) tot een rode E (ongezond) en is een soort energielabel voor alle voedingsproducten. Generatie Z geeft aan dat het onduidelijk is waar de score op is gebaseerd.

In Scandinavië doen ze het anders. Hier zijn de gezondere keuzes voorzien van een Keyhole-logo. De producten worden per productgroep met elkaar vergeleken; in tegenstelling tot het Stoplicht-logo, waarin alles onder dezelfde criteria valt. Echter, met 7% zien de Nederlandse Gen Z’ers het Groene sleutelgat niet zitten: 'Het logo zegt mij niets en ik zie geen directe link.' Zelfs voor deze zeer visueel ingestelde generatie kan het visueel dus te simpel worden. Als er wordt gekeken naar het logo van een keurmerk moet deze dus wel voldoende informatie verschaffen.

Vorm van logo’s is achterhaald
32% geeft aan vaak er op te letten of een product (on)gezond is, op aspecten als suiker, vet en calorieën wordt het meest gelet. Alleen de vorm waarin voedselkeurmerken gepresenteerd worden zijn enigszins achterhaald. Vanwege de kleine letters op een verpakking, die al bomvol staan met allerlei informatie. 31% heeft liever een digitale ervaring, denk aan een QR code/NFC chip of door middel van VR, om erachter te komen wat gezond is.

Multisensorisch is the way forward
Generatie Z is gewend aan fake news en aan (te) mooie verkooppraatjes. Zij prikken snel door de gelikte reclameboodschappen heen en zijn minder gevoelig voor mooie Instagram filters of beroemde influencers, dan hun voorgangers: de Millennials. Slechts 11% zou zich meer aantrekken van een influencer dan van een voedselkeurmerk, volgens de onderzoekers.

Als influencers terrein verliezen en keurmerken als verwarrend ervaren worden, hoe gaan merken in de toekomst dan wel Generatie Z raken? 'We zijn lang voorbij het tippingpoint dat alles mooi moet zijn. Zorg in eerste instantie ervoor dat wat je doet echt authentiek is met een duidelijke boodschap en standpunt. Daarbij mag het trouwens ook een beetje leuk zijn en mogen naast de ogen ook andere zintuigen geprikkeld worden'. vertelt Pernille Kok-Jensen. Dit inzicht wordt onderbouwd door middel van recent wereldwijd trendonderzoek van Spotify, waaruit blijkt dat 56% van Gen Z visuele overload ervaart en dat audio ervaringen een mooi alternatief zouden bieden. Slimme merken denken dus naast overzichtelijke visuele ervaringen ook na over voice en andere multisensorische oplossingen.

'Gen Z leeft in een hydride realiteit, waarin de fysieke en digitale werelden volledig met elkaar versmolten zijn. Als een aangeboden digitale dienst maar een beetje hapert, laat dan maar. Daarom is bijvoorbeeld Snapchat zo populair onder Generatie Z, terwijl andere AR diensten nog achteraan hobbelen'. stelt Kok-Jensen. Het belangrijkste is dat de digitale ervaring naadloos moet zijn. Gen Z heeft een digitaal DNA en is volledig vergroeid met hun mobiele telefoon. Zij verwachten naadloze diensten die de fysieke en digitale werelden met elkaar verbinden.
(PvWK)

(hierboven:) De drie onderzochte keurmerken.

20 augustus 2019

Fitzroy/BAAS wint PR/Activatie account SONY Playstation

Sony Interactive Entertainment Benelux (SIEB) heeft na een inspirerend pitch proces besloten het PR/Activatie account onder te brengen bij de combinatie van twee bureaus; reclamebureau Fitzroy en pr bureau BAAS Amsterdam.Fred Moolhuijsen, founding partner van pitch begeleider B&BA: 'De gaming markt staat voor een nieuwe fase van ontwikkeling. De presentatie van Fitzroy  en BAAS was in dat licht zeer overtuigend. Een onorthodoxe PR vraag werd met een creatieve en inhoudelijk sterke aanpak beantwoord. PR en earned media middels sterke activaties kwamen goed samen! ' 

'Het samenwerken met Fitzroy op accounts bevalt altijd goed. We vullen elkaar als bureaus goed aan en daarom kijk ik er ook naar uit om samen voor deze mooie klant aan de slag te gaan', zegt Mirjam van Kleef, eigenaar BAAS Amsterdam.

Marnix Tiggeloven, eigenaar Fitzroy:  'De vraag van SIEB  heeft ons even buiten ons comfortzone geduwd. De ontwikkelingen in deze markt gaan zo snel, dat vraagt erom dat alle communicatie disciplines naadloos met elkaar en met het team van SIEB samenwerken.' 

Ronny Hoekman, Marketing Director Sony Interactive Entertainment Benelux, zegt uit te kijken naar de samenwerking met Fitzroy en BAAS Amsterdam. 'Baas en Fitzroy, die ons hebben kunnen overtuigen van hun mogelijkheden om de vele uitdagingen in de nabije toekomst aan te gaan en de (toekomstige) PlayStation community in het middelpunt van onze gedachten te houden.' 

De werkzaamheden zullen na de zomervakantie per 1/9/2019 aanvangen. 

23 juli 2019

The Pure Goat Company kiest voor inclusiviteit

Van 27 juli tot en met 4 augustus wordt Pride Amsterdam georganiseerd. Dit keer met het thema “remember the past, create the future”, waarbij de Stonewall-rellen die 50 jaar geleden in New York uitbraken zullen worden herdacht. 

The Pure Goat Company wil voor dit evenement de aandacht vragen voor gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht. In Nederland groeien zeker 25.000 kinderen op in een gezin met ouders van hetzelfde geslacht. Ondanks dat in veel landen homo’s en lesbiennes geaccepteerd worden en dat ze kunnen trouwen (Nederland was het eerste land dat op 1 april 2001 het huwelijk openstelde voor partners van gelijk geslacht), is het krijgen van een kind helaas nog steeds niet heel makkelijk. Zelfs niet in Nederland. 

Alle producten van The Pure Goat Company zijn biologisch en gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. Dit is hun eerste campagne (van de hand van Fitzroy) en deze week te zien in Amsterdam.

17 juli 2019

Fitzroy preaches the Gen Z word at Modefabriek 2019

De afgelopen jaren waren de millennials the talk of the town, maar laten we niet vergeten dat Gen Z, geboren tussen 1995 en 2010, in rap tempo koopkrachtig wordt. Ter voorbereiding op de inmiddels grootste groep consumenten besteedt Modefabriek dan ook aandacht aan de generatie in het programma door middel van een talk van Pernille Kok-Jensen. Een paar highlights uit de MF-talk.

Kok-Jensen, director cultural insights bij Fitzroy en voorheen de leider van de trendafdeling bij onderzoeksbureau Mare, geeft eerst een aantal details over deze generatie. Geboren tussen 1995 en 2010 kent de Gen Z’er de wereld niet zonder het internet. Over tien jaar zullen Gen Z’ers en Millennials de helft van de gehele volwassen wereldbevolking opmaken. 81 procent van de generatie vindt eten, slapen en internet dan ook even belangrijk, zo blijkt uit onderzoek meldt Kok-Jensen. Laat dat even inzinken, internet staat op hetzelfde niveau als de basisbehoeften eten en slapen. Doordat de wereld niet in te denken is zonder internet is deze generatie ook gewend constant online te zijn en op de een of andere manier informatie tot zich te nemen. Of ze dat nou bewust doen of niet. Gen Z is dan ook hyperbewust van alles wat er gebeurt in de wereld. Kijk maar naar de jongeren die de straat op gaan in het teken van de klimaatproblematiek. Ondanks de jonge leeftijd weet een grote groep exact wat er speelt.

MF-talk: Wat retailers moeten weten over Gen Z

Het is niet gek dat een generatie die de wereld niet kent zonder internet, zich bevindt tussen on- en offline, inline genaamd. De twee werelden lopen in elkaar over. Zo moet online meer bieden dan alleen online en moet offline ook elementen van online bieden. Waar aan te denken? Bijvoorbeeld aan een webshop zonder statische packshots maar een video van een dance performance waarbij de kledingstukken shoppable zijn. Onderzoek van Womble Bond Dickinson dat vorige week werd gepubliceerd laat zien dat tweederde van Gen Z’ers minstens eens per twee weken online shopt en per maand zo’n drie dingen online aanschaft. Meer dan de helft van ondervraagden geeft aan dat smartphones de manier hoe ze nieuwe retailers en merken ontdekken beïnvloedt. Hoe een merk online wordt neergezet en welke shopping ervaring hier wordt aangeboden is dus zeer belangrijk bij deze generatie. In de talk laat Kok-Jensen de video zien van online shop Nowness waar in een shoppable video dansers diverse kledingstukken ´aan de man brengen’ terwijl bezoekers van de website ook kunnen genieten van de moderne dans.

Een probleem met ‘altijd online zijn’ is de rusteloosheid van de generatie. Niet voor niets gaan ze op zoek naar manieren om tot rust te komen, al dan niet online én offline. Denk aan de opkomende sensatie van ASMR. Een fenomeen dat startte op Youtube waarbij video’s worden gemaakt met geluids en visuele effecten waar de kijker slaperig en rustig van kan worden. Het is te vergelijken met de bandjes die mensen opzetten met geluiden van regen of de oceaan maar dan in een nieuwe vorm. Volgens Kok-Jensen is het dan ook belangrijk om deze groep voorzichtig te benaderen aangezien ze op veel vlakken nog een vorm van fragiliteit hebben. Op veel manieren zijn ze al volwassen, zoals het emotionele spectrum dat al volledig is ontwikkeld in het brein, maar het complete overzicht blijft nog lastig omdat tot het vijfentwintigste levensjaar de hersenen nog niet volledig ontwikkeld zijn. In een wereld waar prikkels links en rechts de generatie om de oren vliegen zoeken ze manieren om hun eigen doctor te zijn. Als je als merk hier een bijdrage aan kan leveren, mits het past bij je merk DNA past waarschuwt Kok-Jensen, dan heb je een streepje voor.

Het effect van Gen Z op de (r)etail

Kun je als retailer of merk hulp gebruiken hoe om te gaan met Gen Z? Vraag het ze. Het is namelijk geen generatie die rustig achterover leun terwijl de wereld zijn gang gaat. De voorhoede van de generatie bestaat uit activisten aldus Kok-Jensen. Omdat deze groep zoveel informatie zoveel informatie dagelijks tot zich neemt zijn ze goed op de hoogte. “Wise beyond their years,” aldus Kok-Jensen. Het voordeel hiervan is dat ze niet bang zijn de schouders eronder te zetten en actief mee te helpen. Het is een generatie die in oplossingen denkt en het niet erg vindt om actief mee te denken met merken. Een bepaalde vorm van co-ownership als het ware. Als merk en als retailer hoef je het wiel dus niet meer uit te vinden, het is oké om te laten weten dat je er alleen niet uitkomt en dat je hulp kan gebruiken om deze generatie het beste van dienst te zijn. De beste manier om deze generatie te bereiken is online, daar waren we al achter. In de zoektocht naar antwoorden: wie (online) zoekt, zal vinden.

25 juni 2019

Fitzroy ontwikkelt babyvoedingsmerk The Pure Goat Company

Deze week is een nieuw merk babyvoeding gelanceerd: The Pure Goat Company. Biologische flesvoeding gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. De naam zegt het al: The Pure Goat Company is puur. Dit bedrijf gaat 100% voor geitenmelk, omdat de eigenaren er 100% in geloven dat dit het beste is voor baby’s die flesvoeding nodig hebben. Verder zit er niets in, dat niets toevoegt.


Pure Goat heeft strategisch creatief bureau Fitzroy in de arm genomen voor haar positionering en al haar communicatie. Het bureau is daarmee niet alleen verantwoordelijk voor alle uitingen, maar ook voor het ontwerp van de verpakkingen. 


Jur Baart, eigenaar Fitzroy: “Wij houden er van om challengers te challengen. The Pure Goat Company wil de markt van babyvoeding challengen. WIj hebben Frank en Rogier continu uitgedaagd om het anders te doen. Alle merken in deze categorie doen allemaal zo serieus. Alles lijkt op elkaar. Alle Instagram pagina’s staan vol met stockfoto’s. Met een uitgekiende strategie, een glimlach en goede design staat er nu een ander babyvoedingsmerk in de schappen.” 


Rogier van Anholt, eigenaar The Pure Goat Company: “Na een korte oriëntatie hadden we direct het gevoel dat Fitzroy ons het beste kon helpen. Ze zitten er erg ondernemend in en dat merk je in de samenwerking. Wij zijn ongelooflijk blij met het resultaat: het uitdagende merk, de verpakkingen met regenbogen en zeker ook ons Instagram account waar we al onze verhalen in de vorm van kinderboekjes gaan vertellen. Wij zijn klaar om de markt te veroveren.” 


De producten van Pure Goat Company zijn online verkrijgbaar via www.puregoatcompany.com en in zorgvuldig geselecteerde winkels. 

27 juni 2019

Fitzroy ontwikkelt nieuwe campagne voor Big Green Egg

Big Green Egg Europa heeft na een bureau oriëntatie Fitzroy gevraagd om een campagne te ontwikkelen voor de groei van het merk in Europa. Big Green Egg is marktleider in het keramische barbecue segment en wil daar zijn positie versterken. In landen waar ze relatief nieuw zijn (Duitsland, Frankrijk) moeten ze een positie gaan verwerven. 

De Big Green Egg is de klassieker onder de kamado’s. En hoewel er veel kopieën gemaakt worden, is de kwaliteit nog steeds ongeëvenaard. Om dit te benadrukken ontwikkelde Fitzroy een campagne met als kerngedachte ‘The Evergreen.’ Want net zoals een nummer dat nooit z’n relevantie verliest, is ook de Big Green Egg niet onderhevig aan veranderende tijden. In de campagnefilm staat de Big Green Egg centraal op het moment dat drie generaties binnen één familie bij elkaar komen. We laten zien dat tijden veranderen, maar dat samen zijn en vieren wat belangrijk is, generaties met elkaar verbindt. Net zoals de Big Green Egg zijn deze momenten bestand tegen de tand des tijds. De campagne wordt dit jaar uitgerold in verschillende middelen waarbij het zwaartepunt ligt op digital, print en POS.

26 juni 2019

Pure Goat daagt babyvoedingsmarkt uit

Pure Goat daagt babyvoedingsmarkt uit

Het nieuwe merk The Pure Goat Company is een biologische flesvoeding gebaseerd op melk van Nederlandse geiten. Pure Goat heeft reclamebureau Fitzroy in de arm genomen voor zijn positionering, design en communicatie.

Jur Baart, eigenaar van Fitzroy, laat weten: 'Merken in de babyvoedingsmarkt zijn zo serieus. Alles lijkt op elkaar, tot aan de Instagram-pagina's gevuld met stockfoto's. Wij houden ervan om uitdagers uit te dagen en dat is met The Pure Goat Company gelukt. Met een uitgekiende strategie, glimlach en goed design staat er nu een ander babyvoedingsmerk in de schappen.'

Rogier van Anholt, eigenaar van The Pure Goat Company, voegt daaraan toe: 'Fitzroy is een ondernemend bureau en dat merk je in de samenwerking. Wij zijn blij met het resultaat: een uitdagend merk, verpakkingen met regenbogen en zeker ook ons Instagram-account waar we onze verhalen in de vorm van kinderboekjes vertellen. We zijn klaar om de markt te veroveren.'

De producten van Pure Goat zijn online verkrijgbaar via de website en in 'zorgvuldig geselecteerde winkels'.

15 mei 2019

Fitzroy lanceert whitepaper voor marketeers in food

Reclamebureau Fitzroy heeft de afgelopen maanden trends en ontwikkelingen in 'online services', 'health' en 'food & drinks' in kaart gebracht. Voor die laatste sector is er nu een wrap-up beschikbaar in de vorm van een PDF.

Fitzroy lanceerde eerder dit jaar een zogenoemde Cultural Insights-afdeling, waarmee het bureau kennis uit verschillende industrieën, doelgroepen en subculturen verzamelt. Pernille Kok-Jensen staat aan het roer van deze unit. Zij laat weten: 'Als het bespreken van de impact van deze veranderingen niet op al op de agenda van uw organisatie staat, dan is het nu hoog tijd. De lijst met nieuwe ontwikkelingen is lang. Denk hierbij aan het versmelten van de virtuele en fysieke werelden. Culturen en tradities die plaats maken voor nieuwe eetrituelen. De afwijzing van binaire structuren. Of de opkomst van de remix-cultuur. Foodbrands hebben vandaag de dag te maken met beter geïnformeerde en meer bewuste consumenten, die steeds betere producten willen en daarom kiezen voor kleinere, sympathieke merken. De vraag aan alle merken in food is dus: hoe ga je om met deze veranderingen?'

Shifts

In de whitepaper 'Edibles - tasting the future of food and drinks' staan relevante shifts in de foodbranche beschreven. Ook biedt Fitzroy een kijkje hoe het deze shifts heeft toegepast voor een aantal van zijn eigen klanten. 'Steek je mouwen uit en bereid je voor op wat phygital flavors, ethical appetites, elevated anmialistics en habitual hijacking voor jouw merk kan betekenen.'

Marketeers kunnen hier een versie van de whitepaper bemachtigen.

2 mei 2019

Meer vrouwen graag. En meer kleine bureaus

Jur Baart (Fitzroy) trad in 2018 bij de Esprix aan als bestuurslid. Hij was (en is, zo blijkt ook nu weer) ambitieus in stellen van doelen. Zo liet hij vorig jaar weten een aantal zaken nòg beter over de bühne te willen krijgen. Hij wilde de beste cases en de beste jury’s. Is hij in zijn misse geslaagd? En wat staat er voor volgend jaar op stapel?

Jur Baart: ‘Ik was ontzettend blij met de juryleden van deze editie. We zijn op zoek gegaan naar de top binnen het bedrijfsleven, strategische, creatieve en productiebureaus die het werk niet alleen op resultaat kunnen beoordelen. Maar zeker ook op creativiteit. Daarbij hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk vrouwelijke juryleden aan boord te krijgen, maar dit vond ik zelf nog niet optimaal. Dit kan volgend jaar beter.

Wat betreft de cases zie je een aantal succesverhalen terugkomen zoals bijvoorbeeld Knalplanga of de Smartsuit van Samsung. En ik ben blij dat ook mooie cases als Skoda en Zeeman bij ons komen bovendrijven. Dat maakt de Esprix Awards denk ik ook zo bijzonder. Ik weet hoe moeilijk het is.

Wat waren jouw persoonlijke favoriete cases dit jaar en waarom?

‘Jaloersmakend en lef. Dat waren de termen die ik vroeger gebruikte om als juryvoorzitter een betere case te scheiden van een mooie case. Zou je hem zelf gemaakt willen hebben en misschien nog wel belangijker: had de opdrachtgever het lef om dit aan te durven. Knalplanga heb ik al genoemd. Heel erg knap hoe Roorda het voor elkaar heeft gekregen om dit uiteindelijk bij nota bene de overheid erdoor heen te krijgen. Chapeau. Ik weet hoe moeilijk het is als wij weer iets voorstellen voor Doritos binnen het bolwerk van Pepsico. Daar komen veel juridische specialisten aan te pas. Verder vind ik Carnavalvrij nog steeds super. Simpel en krachtig idee, dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Heerlijk.’

De Esprix claimt ook een rol in de verdere professionalisering van het vak. Slaagt de organisatie hierin voldoende naar jouw mening? En zo ja, hoe?

‘De Esprix staat voor 2 pijlers: effectiviteit en creativiteit. Die moeten in balans zijn. Ik heb weleens een award show meegemaakt waarbij een hondendrol met een vlaggetje erin werd bekroond. Toen mooi. Maar vandaag de dag telt dat niet meer. Zeker niet voor opdrachtgevers. Het moet zeker effectief zijn. En mooi. Als iedereen zich daar meer bewust van wordt, dan worden de briefings van de marketeers beter, de kitchen reviews en daarmee denk ik ook het vak. Spreek het uit.

Hoe hoog schat je de overall kwaliteit van het werk momenteel in?
In dat kader quote ik jou nog even: “Alleen met 100% lef krijg je jaloersmakend werk”

‘Gelukkig hebben de juryleden een paar hele mooie cases geselecteerd die volgens mij terecht in de spotlights mogen staan. Daar zie je lef in terug. Maar je merkt dat afgelopen jaar een rommelig jaar was. Ik zag best wel wat goede marketeers naar andere merken stappen. Ook supercreatieven en -strategen naar andere bureaus. Timings werden korter. Budgetten minder. En ineens leek iedereen de 6 seconden preroll te omarmen. Om jaloersmakend werk te maken moet alles ook wel meezitten en bovenstaande werkt daar niet bij. Een stabiele relatie, goede strategen en creatieven en een nog betere marketeer kunnen daar wel voor zorgen. En spreek het naar elkaar uit. Want iedereen in het vak wil de beste resultaten op de meest creatieve manier. Laatst zei een opdrachtgever tegen mij: “Jur, ik wil een gouden Esprix Award”. Kijk, dan gaat het stromen.’

Heb je, met de leerschool van deze editie van de Esprix, al een paar speerpunten voor 2020 in gedachten?

Meer vrouwen in de jury. Meer kleinere bureaus die meedoen.

page45image34568

Jur vult in

De Esprix: lovebrand of hebbeding...

lovebrand: als je er ooit eentje wint, dan wil je er nog een.

Een Esprix winnen, is waardevol omdat...

resultaat en creatie als even belangrijk worden beoordeeld.

Je belangrijkste bijdrage aan het bestuur tot nu toe...

Jacqueline en Dick in toom houden.

De bestuurlijke blooper die je niet had zien aankomen...

ik zit nog steeds in mijn proefperiode. Misschien had ik dat goed moeten regelen bij mijn aantreden 🙂