6 januari 2021

Shimano kiest voor Fitzroy

Reclamebureau Fitzroy gaat aan de slag met de Europese campagne-uitingen voor fietsonderdelenmerk Shimano.

Een pitch ging aan deze keuze vooraf. De nieuwe campagne, die begin 2021 het licht moet zien, moet de fietser in Europa bewust maken van het feit dat een fiets goed en regelmatig onderhouden dient te worden, zodat deze optimaal functioneert. Er is een overkoepelend idee ontwikkeld dat alle activiteiten over de verschillende landen richting gaat geven, aldus Shimano Wear Out Parts (volledige merknaam) in een persverklaring.

Marnix Tiggeloven, mede-eigenaar van Fitzroy, zegt: 'Shimano is een merk dat wij hoog op onze lijst met favoriete klanten hebben staan. Niet alleen vanuit de liefde voor fietsen bij mij en in ons team, maar ook omdat Shimano bekend staat om zijn focus op productontwikkeling en innovatie. Daarbij is er een enorme beweging in de fietsmarkt en dat zal ook veel nieuwe uitdagingen met zich meebrengen waar we Shimano bij kunnen helpen.'

Bron: Lucas Boon - https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2020/08/shimano-kiest-voor-fitzroy/

6 januari 2021

Yumeko wil slaapwereld wakker schudden met ‘goed beddengoed’

Yumeko wil het duurzame alternatief zijn in de beddengoedbranche.

Het Amsterdamse beddengoedmerk Yumeko wil met de nieuwe landelijke campagne ‘Koop goed beddengoed’ de misstanden in de katoenindustrie aankaarten en laten zien dat het ook anders kan. De campagne is ontwikkeld door creatief bureau Fitzroy.

Volgens het merk, dat een ruim assortiment aan bedlinnen, dekbedden, kussens en matrassen voert, is in de wereld van ‘slapen en baden’ veel verbetering mogelijk. 'Productieketens zitten vol onnodige vervuiling en onmenselijke praktijken als oneerlijke lonen, slechte werkomstandigheden en kinderarbeid', zo klinkt het. Door producten te produceren in transparante, ethische ketens die bijdragen aan een positieve verandering voor milieu, mens en dier, wil Yumeko laten zien dat het ook anders kan. Zo wordt er naar eigen zeggen uitsluitend gekozen voor biologisch GOTS gecertificeerd katoen en - indien mogelijk - ook Fairtrade gecertificeerd.

Aan de keuze voor Fitzroy ging een pitch vooraf. Eigenaar Jur Baart: 'We hebben een geïntegreerde campagne ontwikkeld om meer mensen kennis te laten maken met Yumeko. Hierbij hadden we continu in ons achterhoofd dat we echt op moeten vallen in het reclameblok dat overspoeld wordt door andere bedden(goed)fabrikanten. Om onderscheidend te zijn sluiten we daarom af met de regel: Koop goed beddengoed.'

Bron: REDACTIE ADFORMATIE - https://www.adformatie.nl/carriere/yumeko-wil-slaapwereld-wakker-schudden

6 januari 2021

Esprix Awards: ‘We hechten veel waarde aan onze rol als curator’

Beeld v.l.n.r.: Jur Baart, Jacqueline Smit, Edward van de Ridder.

De Esprix Awards zijn geopend voor inzendingen. Samen met de kersverse juryvoorzitter Edward van de Ridder, bestuursvoorzitter Jacqueline Smit en bestuurslid Jur Baart blikken we vooruit op het komende Esprix-jaar.

Van de Ridder neemt het stokje over van Nathalie Peters en Roel Welling. De Esprix is de vakprijs waarbij creativiteit net zo zwaar wordt gewogen als resultaat. Marketeers en creatieven kunnen tot woensdag 24 februari hun campagnes insturen. De uitreiking vindt plaats op donderdag 3 juni, locatie nader te bepalen.

Wat is de impact van het afgelopen jaar op de Esprix Awards?

Jacqueline Smit: 'We kijken altijd naar de beste campagnes van het jaar en die zetten we in de spotlights. Bij het bepalen van het beste werk van 2020 kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de twee pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Voor bijna alle categorieën tellen ze evenredig mee. Alleen bij Experimental en Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten zijn.'

Jur Baart vult aan: 'Je hoort in de wandelgangen dat 2020 een minder creatief jaar zou zijn. De grote vraag is of dit wel klopt. En of de campagnes niet juist extra succesvol waren. Na het jureren kunnen we de balans opmaken.'

Edward van de Ridder is dit jaar de nieuwe juryvoorzitter. Waarom is de keuze op hem gevallen?

Smit: 'Net als voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury, die moet bestaan uit een combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. We hebben Edward gevraagd als juryvoorzitter, omdat hij altijd op zoek is naar de juiste balans tussen strategie, creatie en resultaat. Hij kan goed bruggen slaan en is niet bang voor discussie. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij de Esprix verder kan laten doorgroeien.'

Van de Ridder vult aan: 'De Esprix is de enige vakprijs die campagnes vanuit alle kanten bekijkt. Creativiteit en effectiviteit zijn bij ons gelijkwaardig. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie extra gelet op die diversiteit, zodat we in de jurydiscussies de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en bureaus, maar ook vanuit mediabureaus, PR-bureaus, productiebureaus en meer technische partijen.'

Wat vinden jullie van de fusie van de ADCN en Spin Awards?

Baart: 'Vanuit het bestuur hechten we veel waarde aan de rol die een vakprijs moet innemen: die van curator dus. Je kunt tegenwoordig niet meer volledig op de hoogte zijn van al het werk dat gemaakt wordt, hoe graag je ook zou willen. Het is te versnipperd. Daarom is het goed dat er awards zijn, zodat de beste cases komen bovendrijven. Ik begrijp dat commerciële vakprijzen met personeel in dienst, zoals de ADCN en Spin, hun krachten en vooral kosten zijn gaan bundelen, vooral in deze tijd. Er mogen ook best wel wat minder awardshows overblijven straks. Zolang het beste werk maar overeind blijft staan.’

Hoe gaat de Esprix om met corona, ook rondom de jurering en uitreiking?

Baart: 'De jurybriefing zal eind januari online in kleine groepjes plaatsvinden. Daarna komen de jurydagen, die staan gepland in april. Als we op dat moment nog steeds niet bij elkaar kunnen komen, organiseren we die ronde ook online.’

Smit: 'We hopen natuurlijk dat we uitreiking op 3 juni live kunnen doen. Vorig jaar zijn we persoonlijk bij de winnaars langsgegaan. Dat was memorabel, en dat is uiteindelijk wat we willen. Een memorabel moment creëren voor de makers van het beste werk.'

Bron: Lucas Boon - https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2021/01/esprix-awards-open-voor-inzendingen/index.xml

6 januari 2021

Nieuw platform moet de 600.000 kankerpatiënten in ons land helpen bij passend medicijnonderzoek

Het platform biedt een zoekmachine met toegang tot alle lopende onderzoeken bij patiënten met kanker in Nederland.

Doel van Heyleys.nl is patiënten en hun behandelend artsen helpen om samen passend medicijnonderzoek te vinden voor een behandeling.

Omdat ernstig zieke patiënten nog te vaak buitenspel staan om aan onderzoek naar nieuwe behandelingen deel te kunnen nemen, is Heyleys.nl gelanceerd. Het platform biedt een zoekmachine met toegang tot alle lopende onderzoeken bij patiënten met kanker in Nederland. Voor die onderzoeken houdt Heyleys, onderdeel van de Nederlandse Life Sciences Medtech IClusion, nauw contact met alle medici en instanties die dit soort studies doen.

Gelijke behandelkansen

'Heyleys.nl moet ervoor zorgen dat patiënten en hun naasten klinisch onderzoeken beter kunnen vinden en begrijpen. Daardoor kunnen patiënten uiteindelijk eenvoudiger en sneller een geschikt onderzoek naar medicatie vinden, in samenspraak met de behandelend arts', legt ceo Hanneke Janssen uit. In eerste instantie richt het platform zich op kankeronderzoek met de mogelijkheid om snel uit te breiden naar andere ernstige ziekten. 'Zo hopen we dat iedereen gelijke behandelkansen gaat krijgen.'

Om Heyleys van de grond te krijgen, werkten verschillende bureaus met elkaar samen. Op basis van de onderzoeksresultaten van communicatiebureau Aan Zee, is creatief bureau Fitzroy Amsterdam aan de slag gegaan met de naamgeving, de merkidentiteit en de campagne. Fingerspitz is verantwoordelijk voor de online marketing. Weekend Creative Agency en E-sites zijn respectievelijk verantwoordelijk voor de user interface/experience en de technische ontwikkeling van het platform.

(Tekst loopt door onder de video.)

Overleven

Jur Baart van Fitzroy is blij met het eindresultaat. 'Toen IClusion 10 maanden geleden naar me toe kwam met dit verzoek, zei ik direct ja. Ik heb in mijn directe omgeving veel te maken gehad met kanker en ik weet dat je in de laatste fase alles aangrijpt om te overleven. Heyleys is een platform waar kankerpatienten en naasten erachter kunnen komen of er nog kansen zijn op herstel.'

Het logo van Heyleys bestaat uit handgeschreven letters van zeven wetenschappers, onder wie Marie Curie, die een grote bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van medicijnen tegen kanker. Een eerbetoon aan de mensen die ervoor zorgen dat de kans op genezing bij kanker steeds groter wordt

Bron: KIM DE KLONIA - https://www.adformatie.nl/digital-transformation-tech/nieuw-platform-voor-kankenpatienten

8 juli 2020

[interview] Stegeman gaat de zaken anders aanpakken

MarketingTribune in gesprek met Annemieke Boering, Sr. Brand Manager Stegeman.

Stegeman is een dochteronderneming van Sigma Food Group, één van de grootste foodbedrijven ter wereld. Sigma zet flink in op een sterk portfolio van merken, waaronder het lokale merk Stegeman, waar met een ambitieus groeiplan ingezet wordt op het vergroten van marktaandeel. De aftrap van dat plan startte in 2018 met de introductie van het vleeswarenassortiment Vollof. In gesprek met Annemieke Boering, Sr. Brand Manager Stegeman.

Kun je iets meer vertellen over de corporate visie van Stegeman?

We leven in een veranderende wereld, een wereld waarin we piekeren over het klimaat, en we zien veranderende eetgewoonten waarbij consumenten er bewust voor kiezen om minder vlees of andere producten te eten. Ook wij vinden - we voelen dat als medewerkers ook echt vanuit intrinsieke motivatie - dat we zaken anders moeten aanpakken.
Onze organisatie staat dus voor een grote uitdaging, die vraagt om een radicaal andere blik, waarbij ons doel blijft om consumenten te voorzien van kwalitatief en geliefd eten. Vanuit ons vakmanschap maken we het verschil waarbij meer aandacht voor het product zorgt voor meer genieten bij de consument. En daar helpt onze ambitie de 0/50/100-moonshot ons, om het speelveld te veranderen.

0-50-100-moonshot?

De 0 in de 0/50/100-moonshot staat voor 0% verspilling. Stegeman streeft naar 0% verspilling van vlees in 2025. Deze kostbare grondstof willen we optimaal inzetten en verwaarden. Daarna(ast) zal er ook, waar mogelijk, worden gekeken naar efficiëntie van andere grondstoffen.
Het doel van de 50 in de 0/50/100-moonshot is om waardegroei te creëren door duurzaam portfoliomanagement met 50% minder vlees in 2025. Immers, we zijn al slagers sinds 1858 en dat betekent dat juist wij iets kunnen veranderen. Met onze kennis geven we een nieuw perspectief, bijvoorbeeld meer groente en minder vlees of zelfs zonder vlees.
De 100 in de 0/50/100-ambitie, staat voor 100% vertrouwen en transparantie. Waarmee we in 2025 volledige openheid over grondstoffen en productieprocessen willen geven.

Komt er een nieuwe merkcampagne?

Omdat we de positionering van Stegeman hebben aangepast aan de huidige tijdgeest, maar ook ons terrein aan het verbreden zijn, komt er inderdaad een nieuwe merkcampagne. Hoe die er precies uit komt te zien, houden we nog even verborgen, maar ik kan al wel vast de pay-off onthullen. Die focust zich namelijk rondom: ‘Omdat vlees ook anders kan, Stegeman daar hou ik van!’

Was bij nader inzien de introductie van Vollof in november 2018 te voorbarig?

Te voorbarig zou ik niet willen zeggen, achteraf hadden we sommige zaken beter anders kunnen aanpakken. Dat natuurlijk wel.
Het assortiment van Vollof - vleeswaren gemaakt met 30% groenten, waardoor het product tot 50% minder vet bevat – bevatte onder meer boterhamworst, leverworst, filet americain en palingworst; in smaak en uiterlijk niet te onderscheiden van normale vleeswaren.
De introductie van Vollof was in lijn met de trends, kwam in blinde smaaktests onder consumenten zeer goed uit de bus en ook de online packaging test scoorde goed. Daarnaast waren de retailers razend enthousiast!
Natuurlijk waren er ook dingen die we nu anders zouden aanpakken. We zijn gestart met een exclusieve pre launch, waardoor we het concept niet voldoende ATL konden ondersteunen, terwijl het concept duidelijk uitleg nodig had.

''Het concept van Vollof had duidelijk uitleg nodig''

Bovendien was de schappositie verre van ideaal; de producten werden in het vegetarische schap geplaatst, terwijl dit product zich duidelijk richt op de liefhebber van vleeswaren. De verpakking bleek ook te weinig onderscheidend.

En toen? Opnieuw begonnen?

Ja, we zijn volledig opnieuw begonnen; echt terug naar de tekentafel en in co-creatie met consumenten tot een heel nieuw concept gekomen, met een nieuw, beperkter assortiment in een nieuw jasje, gelinkt aan onze hernieuwde droge worst-range. Met meer onderscheidend vermogen en passend in de nieuwe positionering van Stegeman.
Consumenten gaven in onderzoek aan dat er doordeweeks binnen het gezin graag vleeswaren, zoals boterhamworst of grillworst, worden gegeten (vanuit smaak, gewoonte en gemak), terwijl ze dit niet altijd een gezonde keuze vinden. Het huidige assortiment vleeswaren helpt ze niet bij het vinden van de juiste balans die ze zoeken (lekkere, vertrouwde smaak, gemak, plakjes op brood vanuit gewoonte versus gezondheid).
Het concept wordt onder de merknaam Stegeman, vlees kan ook anders geïntroduceerd. We hebben bewust afscheid genomen van de eerder gebruikte naam Vollof. Het assortiment bestaat nu uit Boterhamworst kan ook anders, Kipfilet kan ook anders, Grillworst kan ook anders en Gebraden gehakt kan ook anders.
Boterhamworst kan ook anders, met 30% groenten. Hoe dan? We hebben een deel van het vlees vervangen door groenten, variërend van knolselderij, koolrabi tot bijvoorbeeld peulvruchten, zonder de heerlijke smaak van de vleeswaren te verliezen.
Ons nieuwe assortiment is ook uitgebreid in een shoppertest gevalideerd. Daarnaast hebben we duidelijke adviezen aan de retail gegeven onder meer over de schappositie. De producten worden idealiter geplaatst naast de Private Label-equivalent, omdat consumenten vleeswaren op hun boodschappenlijstje zetten en voor het schap de keuze voor het soort vleeswaren maken. Op die manier verrijk je het schap en heeft het merk een toegevoegde waarde.

Met welke bureaus werken jullie samen?

We werken voor Stegeman met een aantal bureaus. Voor communicatie en design van de nieuwe introducties werken we met Fitzroy, dat ons ook heeft geholpen met de aanscherping van onze merkenstrategie. Voor onze core producten, droge worst, werken we samen met Mountain Design.

Wat is nu actueel en spannend?

De positionering van Stegeman is flink aangescherpt en met onze nieuwe merkenstrategie zijn we er helemaal klaar voor om naast onze core business (droge worst, snacking, borrel) nieuw terrein te verkennen. We hebben onder meer onder het Stegeman-merk al vegetarisch broodbeleg en vegetarische burgers geïntroduceerd. Vanuit het vakmanschap dat kleeft aan Stegeman, krijgen we het vertrouwen van consumenten om smaak toe te voegen in de brede zin van het woord, ook buiten de droge worst- en vleeswaren-categorie. De komende tijd gaan we daar nog verder in en boren we ook andere eetmomenten aan.

Bron: MarketingTribune https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2020/06/interview-stegeman-gaat-de-zaken-anders-aanpakken/index.xml

22 april 2020

Gen Z geeft ongevraagd advies

Millennials en Generatie Z'ers (geboren tussen 1995 en 2010) geven opdrachtgevers van reclamebureau Fitzroy gevraagd en ongevraagd advies op het gebied van nieuwe producten, merknamen, inzichten en ideeën voor campagnes.

Deze nieuwe dienst genaamd Soundboard is toegevoegd aan de 'cultural insights'-afdeling van Fitzroy. Marketeers zijn steeds meer op zoek naar zekerheid en onderbouwing vanuit de eerder genoemde doelgroepen, zo laat Fitzroy weten. ‘Echter slurpen conventionele onderzoekstrajecten vaak veel tijd en dus veel geld op. Daarnaast verzuipen marketeers te vaak in data, terwijl ze alleen inzichten willen toetsen.’     

Fitzroy springt in dit gat met Soundboard. Marketeers gaan samen met de strategen van Fitzroy in gesprek met deze groep jongeren. De kwalitatieve inzichten kunnen vervolgens online kwantitatief getoetst worden onder een grotere groep.

Pernille Kok-Jensen, director cultural insights bij Fitzroy, zegt: 'Jonge mensen staan fundamenteel anders in het leven. Ze hebben een digitaal DNA en verwachten instant gratification, eisen dat merken sociaal verantwoord ondernemen en beschouwen inclusiviteit als hygiënefactor.'

24 maart 2020

[Mijn marketing] Marnix Tiggeloven: ‘We kunnen wel tegen een stootje’

Marnix Tiggeloven (46) is mede-eigenaar van reclamebureau Fitzroy. De huidige coronacrisis laat zien hoe hecht zijn team is. ‘Iedereen doet zijn best om aan te passen.’

Corona

Most adaptable to change is ons devies. En laten we vaststellen dat we allemaal goed getest worden. Ik was vorige week nog in vier landen over de grens, bij terugkomst zijn we met Fitzroy allemaal thuis gaan werken. Alleen onze officemanager houdt nog de wacht op kantoor. We doen alle communicatie via Zoom, Slack en Google Docs en dat werkt eigenlijk heel goed. Ook omdat iedereen voelt dat we keihard onze best moeten doen om ons aan te passen, zodat we met zo min mogelijk schade uit deze situatie komen. De crisis laat zien hoe hecht je team is.

Jur (Baart, mede-eigenaar, red) en ik hebben altijd hard gewerkt aan een buffer voor slechtere tijden. Dus we kunnen wel tegen een stootje, maar deze is situatie is voor iedereen ongekend. Ik ben benieuwd in wat voor conjunctuur we straks ontwaken.

Eerbetoon

Als Rotterdammer in Amsterdam is De Klassieker voor mij altijd wel een dingetje. Maar het gezamenlijke eerbetoon van beide clubs aan al het zorgpersoneel in Nederland vind ik schitterend. Als zulke grote rivalen naast elkaar kunnen staan, dan ontstaat er wel wat bijzonders in dit landje.

Daarnaast steunt onze opdrachtgever Grolsch het initiatief Helpdehoreca.nl, waarbij je een waardebon kunt kopen voor je favoriete horecagelegenheid. Als alles straks weer normaal is kun je de bon verzilveren en ondertussen ontvangt jouw favoriete bar of restaurant het bedrag om vaste lasten te kunnen betalen.

Bergsport

Mijn favoriete merk is al heel lang Patagonia. Als liefhebber van bergsporten gebruik en volg ik dit merk al jaren. Eigenlijk is het geen merk meer, maar een beweging die producten verkoopt om zijn missie te financieren. Ook vind ik Rapha een mooi merk. De manier waarop zij een community bouwen rondom roadcycling is geweldig. Ik zie ze bijna als een service in plaats van een fietskledingmerk.

Productieporno

Als outdoorliefhebber ben ik fan van de ‘Buiten begint bij Bever’-campagne. Simpel en sterk. Ook de laatste campagne van Three UK voor zijn nieuwe 5G-netwerk vind ik goed. Even genieten van pure productieporno. Een kleurrijk contrast tegenover alle maatschappelijk relevante campagnes die we nu veel zien.

Esprix

Mijn favoriete reclamevakprijs is de Esprix: de beste balans tussen strategie en creatie. Ik ben er jurylid en Jur zit in het bestuur. Maar als je me hard pusht, durf ik ook nog wel de Effie te noemen. Creatie dient het resultaat en is nooit het doel.

Pitch

Forsman & Bodefors is -naast Fitzroy- mijn favoriete reclamebureau. We zaten onlangs in een pitchstrijd met hen. Dat was leuk. Wel verloren helaas.

Buiging

Caroline van Turennout van Zeeman is mijn favoriete marketeer. Ze laat consistent met de campagnes zien dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. En ze haakt steeds in op actuele maatschappelijke onderwerpen die de impact van het merk verhogen. Een goed concept ontwikkelen is één, maar er als marketeer voor zorgen dat de hele organisatie een uitgesprokencampagne omarmt is iets anders. Een buiging voor Caroline.

Stuitend

Ik erger me aan slechte pitches. En slechte pitchbegeleiders. Als bureau investeren we veel, dus dan is het stuitend om te zien dat het proces nog regelmatig onprofessioneel wordt opgezet en uitgevoerd. Bel me voor tips.

Podcast

Ik heb drie favorieten. Dirtbag Diaries, een geweldige serie met de beste outdoor-avonturen. Vallen en Opstaan, gemaakt door een vriendje. Broken Record Podcast, check dan vooral die met Rick Rubin & Andre 3000.

Spatial design

Mijn favoriete magazinemerk is Dezeen.com. Zeker nu we bij Fitzroy ook wat vaker worden gevraagd voor spatial design.

Onderzoek

Mijn persoonlijke uitdaging is om beter te worden in het ontwikkelen van nieuwe onderzoeksmethoden. Bij Fitzroy doen we steeds meer onderzoek voor onze klanten. Op die manier verdiepen we onze kennis van de doelgroep, halen daar inzichten uit en op die inzichten ontwikkelen we onze ideeën. Vervolgens toetsen we die ideeën weer bij de doelgroep.

Foto door RVDA.

18 maart 2020

Zonnatura kiest voor Fitzroy

Zonnatura (onderdeel van voedingsmiddelenbedrijf Koninklijke Wessanen) brengt zijn communicatiebelangen onder bij reclamebureau Fitzroy. Een pitch ging aan deze keuze vooraf.

Zonnatura is aanbieder van biologische producten als thee, ontbijtgranen en vruchtensappen. Fitzroy wordt verantwoordelijk voor de merk- en productcampagnes, die volgende maand het daglicht moeten zien.

Martijn Morsink, marketing director van Koninklijke Wessanen, zegt: 'Wij waren onder de indruk van de strategie en creatie die Fitzroy in de pitch heeft neergezet. De markt van natuurlijke producten is enorm gegroeid en het wordt tijd dat we aan onze doelgroepen laten zien waar we als merk voor staan en welke mooie producten we voeren. Fitzroy presenteerde hiervoor de beste oplossing.'

17 februari 2020

Grolsch lanceert nieuwe Proef Karakter-campagne

Bierbrouwer brengt zijn speciaalbieren onder de aandacht, gericht op de 4 seizoenen.

Campagne Grolsch - Proef de Winter, Proef karakter Geen 18, geen alcohol

Grolsch brengt in een nieuwe campagne, ontwikkeld door Fitzroy, zijn speciaalbieren onder de aandacht. Voor ieder seizoen een ander speciaalbier, kenmerkend voor dat jaargetijde. De eerste film voor de winter is voor Grolsch Kruidige Tripel en is vanaf vandaag te zien op televisie en internet.

Vier seizoenen, vier films

De vier films zijn onderdeel van de overkoepelende campagne ‘Proef Karakter’ die de brouwerij twee jaar geleden startte. Centraal staan eigenzinnige karakters die op hun eigen manier van het seizoen genieten. Zo zien we in de eerste, winterse film een surfster die het kille weer en koude water trotseert.

In de lente ontvlucht een man de drukte van de stad om hoog op een dak de eerste zonnestralen te verwelkomen. In de zomer zien we nu eens niet het clichébeeld van zon en zee, maar juist een zomerse regenbui en een vrouw die daar met volle teugen van geniet. En in de herfst omarmt een man samen met zijn vriendin de donkere dagen.

Een compilatiefilm van de vier seizoenen is vanaf 20 februari in de bioscopen te zien. Alle commercials worden begeleid door het nummer Time of the Season van The Zombies.

Speciaalbieren voor elk seizoen

De consumptie van speciaalbieren kent seizoensinvloeden. In de lente en de zomer worden vaak lichtere bieren gedronken, zoals IPA en Weizen. In de herfst en de winter zijn donkere en zwaardere bieren populairder.

Bijzonder karakter
Met de nieuwe campagne speelt Grolsch in op deze ontwikkeling. Het afgelopen jaar introduceerde de brouwer vier speciaalbieren: Blonde Saison, Klassieke Blond, Volle Dubbel, en een alcoholvrij speciaalbier: Weizen 0.0%.

Het portfolio speciaalbieren van Grolsch telt nu twaalf bieren. Een dertiende, Grolsch Frisbittere IPA, wordt binnenkort toegevoegd. Alle speciaalbieren worden door de nieuwe campagne aan elkaar gekoppeld. In de vandaag gestarte wintercampagne staat Kruidige Tripel centraal, het voorjaar is dat Frisse Lentebok, de zomer is voor Puur en in de herfst staat in het teken van Rijke Herfstbok.

Credits

Bureau: Fitzroy

Regie: Billy Pols

Productie: Pink Rabbit

Muziek: Time of the Season, The Zombies

Verantwoordelijke bij klant: Ard Bossema, Melanie Koning, Juan Pérez Nijhuis

21 januari 2020

De TrendRede als inspiratie voor marketeers

Pernille Kok-Jensen (Fitzroy) bezocht de allerlaatste TrendRede (14 januari in Pakhuis Zwijger te Amsterdam) om concrete handvatten voor marketeers te extraheren in een gloednieuw tijdvak vol vuur en verandering.

Helaas ook een jaar van afscheid nemen, want deze jubileumversie was tevens de allerlaatste TrendRede. Toch kwam een aantal zaken voorbij die interessant is voor marketeers. 

De samenloze samenleving

In de jaren ‘10 hebben we ons vrijgevochten als individu. Maar eenmaal daar willen we niets liever dan weer onderdeel worden van een zelfgekozen gemeenschap. ‘De nuchtere constatering is dat een bouwsteen in zijn eentje niets waard is’, beweert Tom Kniesmeijer. De verantwoordelijkheid die komt kijken bij het zijn van een individu - het zorgen voor de wereld - kan niet alleen gedragen worden. Kniesmeijer vervolgt: ‘Er is cement nodig om wat op te bouwen, zonder bindweefsel is er geen verbinding.’

Vanaf de lancering van The School Of Life zijn broedplaatsen als paddenstoelen uit de grond geschoten. We kijken TEDtalks, luisteren naar meditatie-apps en bezoeken festivals zoals Brainwash. Dit zijn allemaal signalen dat we op zoek zijn naar onze rol binnen het complexe ecosysteem van vandaag. We zijn niet alleen onderling verbonden binnen het kleinere netwerk (van werk of leefomgeving), maar ook afhankelijk van het grote mondiale ecosysteem. Een inspirerend voorbeeld is de stichting ‘Buur maakt natuur’. Zij kopen natuurgebieden om die vervolgens samen te onderhouden. Ook Jumbo werd als voorbeeld aangedragen: zij lanceerden dit jaar hun kletskassa's. Dit is een uitgelichte kassa waarbij mensen die daar behoefte aan hebben een extra lang praatje kunnen maken met de cassière.

De komende jaren beloven een moeizame zoektocht naar aansluiting en verbinding. Groot afgedrukt in de bijlage van de TrendRede staat: ‘Verbondenheid begint met de ene persoon die een gesprek begint met de ander’. Merken bieden oplossing om alles binnen een handomdraai (online) te vinden: met een simpele swipe bestel je een luchtkasteel, nieuwe fiets of zelfs nieuwe partner. Maar ‘een ontspoorde gemakssamenleving is geen vooruitgang te noemen’. Merken die ons in staat stellen weer contact met elkaar te leggen in de fysieke wereld, zijn degenen die werkelijk het verschil maken. ‘Wie niet de versnippering tegengaat, draagt er aan bij.’ Een mooi voorbeeld is Lipton die een eenzaamheid tegen probeert te gaan met hun activaties ‘Better is together’.

Marketeers moeten zorgen voor betere producten

2019 was het jaar van het protest bij uitstek. In de media was er een protest tegen alles wat we tot die tijd (vrij) normaal hebben gevonden. Ook de marketingwereld. Denk aan de merken die op hun vingers getikt werden door de consument vanwege greenwashing of de influencers die door de mand vielen met ‘mismatcht product placements’.

Oppervlakkige, onoprechte uitingen en de eenzijdige nadruk op de homo economicus roepen een drang op naar een betekeniseconomie: welke gebaseerd is op de menselijke behoefte aan zingeving. En waarbij betekenisgeving steeds meer het menselijke gedrag bepaalt. Helaas denken merken vaak toch alleen in termen van groei en zien ze daarbij essentiële dingen over het hoofd. Zaken die niet passen bij een inclusieve zeitgeist. Zoals de de campagne van H&M, waarbij een getint jongetje wordt afgebeeld in een sweater met de opdruk ‘coolest monkey in the jungle’. Onoplettendheid van merken wordt keihard afgestraft in de media. En zeker online.

Een nodige nuancering is dat groeidenken niet helemaal van de tafel geveegd dient te worden. Maar... groei is niet langer meer het ultieme streven. Er ligt voor marketeers namelijk een grotere uitdaging de komende jaren: beter te worden in plaats van altijd maar te groeien.

Ruimte voor imperfectie

Onze door-draaf-drift (een van de favoriete woorden van alle trendredes) wordt gekenmerkt door allerhande prestatie woorden zoals efficiëntie, rendement en targets. Het resultaat in het persoonlijke leven: prestatiedrang op online media, FOMO (Fear Of Missing Out) en ‘effectief genieten’. Als we kijken naar de piramide van Maslow is het een ratjetoe, we proberen constant zelfontwikkeling na te jagen terwijl onze primaire behoeften zoals rust en een zinvol bestaan bij lange na niet vervuld zijn. De jaren 10 bestonden uit ‘systeempijn’ en het online vergeleken van andermans ‘highlight reels’ met onze eigen ‘behind the scenes’. 2020 belooft: het hoeft allemaal niet meer zo gepolijst en goed. Het is niets voor niets dat Willem-Alexander jongeren in het bijzonder aanspreekt tijdens de kerstrede: ‘Trek het je niet aan als het eens tegenzit’. En ‘Geef jezelf wat ruimte, het is oké’.

Het circus van meningen lijkt naar lange tijd voorbij en hiermee komt er langzaam ruimte voor een shift van opinie naar opening. Zo heeft het Amsterdam Museum onlangs besloten om ook de mindere mooie kanten van de Nederlandse geschiedenis weer te geven, zoals onze rol in slavernij. Openheid is geen gemakkelijke opgave in tijden van polarisatie en fake news, maar biedt merken wel de kans om in 2020 dichter bij de consument (als mens) te komen staan. Het omarmen van imperfectie is niet iets dat je bereikt door een model met acne op de voorpagina van een boekje te zetten. Het iets dat moet doordringen in de vezels van je organisatie.

Dove geeft het goede voorbeeld met zijn #ShowUs campagne. Niet alleen dragen zij zelf bij aan diverse beeldgeving, maar reiken ze andere marketeers ook de tools aan om dit ook te doen. Zo hebben ze via GettyImages de eerste publiekelijk toegankelijke fotobibliotheek gepubliceerd die wereldwijd beauty stereotypes doorbreekt. Met meer dan 5000 foto’s van vrouwen, gefotografeerd door vrouwen, kunnen ze een inclusiever beeld van schoonheid aanbieden aan media en adverteerders.

Succesvol ondernemen in een wereld die faalt

Het is nu aan ons. Vandaar dat de trendwatchers van TrendRede het stukje nu doorgeven aan de pioniers, de dwarsdenkers, cirkel denkers en de mensen die artikelen zoals deze aanklikken. We kunnen de grote problemen alleen oplossen als alle betrokkenen volwaardig participeren en zich durven te verbinden. Zoals Feike Sijbesma, ex-topman van DSM, onlangs zei tijdens een pleidooi: ‘Je kunt jezelf of je bedrijf toch niet succesvol noemen in een wereld die faalt?’. In het nieuwe decennium is een rol voor merken weggelegd om de menselijke maat te re integreren en daarmee dus de mens te zien buiten zijn context als doelgroep, consument of tribe. Het nieuwe decennium is de tijd om ‘ja, maar’ te vervangen door ‘ja, en’.

Het is daarom een goed moment om jezelf als marketeer af te vragen of jouw acties betekenis hebben gehad. Een vertaalslag maken van zulke grote pijlers en drijfveren naar concrete tools voor je marketingplan van 2020 is en blijft voor velen enorm lastig. Het is (nu nog) tegen de huidige stroom invaren. Echter is de tip voor de marketeer in dit geval enorm simpel: volg je morele kompas en draag bij aan de oplossing in plaats van te vertellen hoe groen en inclusief je bent. Wees niet bang voor innovatie omarm het. Kijk met een positieve blik naar de toekomst, want hoe je het ook wendt of keert; dat de wereld verandert is wel het enige dat wij zeker weten.

Door: Pernille Kok-Jensen (Fitzroy).