ANWB en rapper Sor duiden 'regels van de straat' in nieuwe campagne

Apr 20 2022

De straat kent geschreven regels, ongeschreven regels én verkeersregels, aldus Sor over de Streetwise Verkeersgame-app.

Om aandacht voor zijn Streetwise Verkeersgame te vragen lanceert ANWB een nieuwe campagne waarin rapper en producer Sor 'de regels van de straat' aan kinderen en ouders uitlegt. De game is onderdeel van het bredere Streetwise-programma van ANWB dat al vijftien jaar op basisscholen wordt gegeven.

Kinderen zijn kwetsbaar in het verkeer, stelt ANWB. Tot de leeftijd van veertien jaar is het voor kids lastig verkeerssituaties in te schatten, omdat ze nog volop in ontwikkeling zijn. Bovendien wordt het stadsverkeer steeds drukker. Jaarlijks raken gemiddeld 800 kinderen onder de veertien ernstig gewond bij een fietsongeluk, laat onderzoek van SWOV in 2020 zien, en daarom wordt het tijd voor meer aandacht voor de verkeersveiligheid en fietsvaardigheid van kinderen.

De app is ontwikkeld door creatief techbureau &Samhoud, de campagne komt van de hand van creatief bureau Fitzroy in samenwerking met Yune, Fitzgerald en Wavemaker en wordt uitgerold in online video, display ads en op social media. Ook besteden influencers Kalvijn en Lavezzi Rutjes op hun social-kanalen aandacht aan de campagne.

De streetcred van Sor

Met de Streetwise Verkeers-app kunnen kinderen een verkeersspel spelen en in de eigen buurt 'op speciale missies' gaan en zodoende werken aan hun verkeerskennis. Het gezicht van de app en campagne is rapper Sor, die recent bekendheid verwierf als winnaar van tv-show Maestro. Met zijn streetcredibility moet hij kinderen wegwijs in het verkeer maken. De straat kent geschreven regels, ongeschreven regels én verkeersregels, aldus Sor.

Jongeren binden aan ANWB-merk

Met de game en campagne zet ANWB een belangrijke eerste stap om meer jongeren aan het merk te binden, aldus chief marketing officer Charlotte Zelders. Jip Samhoud van &Samhoud vult aan: 'Een maatschappelijk doel, het toepassen van technologie en veel creativiteit, dat is wat samenkomt in deze campagne.'

Bekijk ‘m hieronder: