Jur Baart: Denk beyond marketing; overtref doelgroep qua verwachtingen

Mar 03 2022

In aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau50 op 9 maart 2022, publiceert Marketing Report een serie interviews met genomineerden. Jur Baart is eigenaar van Fitzroy We spreken hem over zijn bedrijf en ontwikkelingen in de markt.

Kun jij Fitzroy introduceren?

Wij zijn een strategisch creatief bureau dat concepten ontwikkeld voor above-the-line, maar ook voor die timeline.

Wat kun je me jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Fitzroy is volgens mij het enige bureau in Nederland dat iemand in dienst heeft die zich alleen maar bezig houdt met de veranderingen in de wereld en de wereld van de doelgroepen van onze klanten. Die veranderingen nemen we mee in ons strategisch en creatief denken. Daardoor worden we vaak net iets relevanter.

Wat willen klanten van jouw bureau dat ze vóór corona nog niet wilden?

De afgelopen twee jaar was er een verschuiving van offline activaties en retail naar online en televisie. Dat merk je ook als je nu televisie wilt inkopen. Maar we zien nu de laatste weken steeds meer briefings binnenkomen van klanten die fysieke interactie willen opzoeken om echt weer in contact te komen met de doelgroep. Mooi voorbeeld onze activatie voor PlayStations’ Horizon vorige week op het Museumplein. 

Wat gaat digitalisering met jullie operatie doen in 2022?

We waren al voor de coronacrisis helemaal digitaal qua processen. We konden van de ene dag op de andere online gewoon doorwerken. Slack, Google docs, Zoom, Miro, Teams voor de grotere klanten. Het is en was er allemaal en het is gewoon iets intenser geworden.

Maakt Google advertising kapot?

Ik merk dat steeds meer klanten weer kiezen voor televisie. En nu weer offline activaties om weer echt contact te krijgen met de doelgroep. Google is een onderdeel van een grote puzzel. Een onderdeel dat steeds groter lijkt te worden. Misschien over een paar jaar wel te groot.

Hoe ga je in 2022 als bureau de oorlog winnen?

Volgens mij heeft iedereen genoeg werk. Maar talenten willen ook goed werk maken met goede mensen. Je moet als bureau daarom de juiste cultuur hebben die mensen aantrekt en ook behoudt. Alleen dan kom je bovendrijven en dat werkt versterkend bij marketeers. 

Is er sprake van een creativiteitscrisis in de marketing industrie?

Ik denk niet dat er veel slechter werk wordt gemaakt dan bijvoorbeeld 5 jaar geleden. De eindejaarscommercials zijn bijvoorbeeld van een veel hoger niveau. En online zien we nu veel mooie dingen voorbij komen die raken aan de metaverse en NFT. Dat gaat straks heel veel nieuwe zuurstof geven voor de strategen en creatieven. We staan aan de vooravond van een heel mooi nieuw creatief hoofdstuk. Ik heb daar wel zin in.

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

We werken voor mooie grote merken en vaak ook internationaal. Zoals Asahi, Lay’s, Shimano, Danone. Maar we doen ook veel startups, waar we niet alleen de positionering van doen, maar ook de merknaam, identiteit en campagne (above-the-  en timeline). Zo werken we nu voor een Noors familiebedrijf die haar meest duurzame zalm in de wereld wil verkopen en waarschijnlijk over 3 maanden in Nederland te koop is. Talenten willen die combinatie volgens mij, zodat ze het verschil kunnen maken bij die grote merken, maar ook bij die ondernemers.

Hoe gaat advertising in de Metaverse eruit zien?

We zijn er druk mee bezig. Ik denk dat we het eerste bureau waren die een NFT hebben gekoppeld aan een merk. Of liever gezegd twee merken: Lay’s en Subway. We zien dat onze klanten het nog lastig vinden om er budget voor uit te trekken omdat de effectiviteit nog lastig in te schatten is. Maar het gaat er zeker aankomen.

Audio zit in de lift. Hoe belangrijk is het dat merken een geluid hebben?

Een van de veranderingen in de maatschappij die al een tijdje bezig is, is dat mensen hun ogen rust willen geven. Daar kan audio bij uitstek bij helpen. Podcasts, luisterboeken, verdwalen op Spotify of gewoon een soundlogo in een radiocommercial. Audio waren we een beetje kwijt omdat alle online uitingen toch zonder geluid werden bekeken, vertelden de mediabureaus. Blij dat het in de lift zit.

Moeten marketeers in 2022 meer investeren in branding?

Branding is de marathon. Als je branding goed is kun je (bijna) ieder product er onder laten vallen. En omdat producten continu aan veranderingen onderhevig zijn (minder suiker, meer duurzaam, geen plastic en dergelijke) is het ongelooflijk belangrijk om te blijven in branding. Een 6 seconden uiting draagt dus niks toe aan je branding. Dus kies wel de juiste media om te investeren.

Hoe kijk je naar de pitch cultuur in onze business?

Wij zijn altijd humble als iemand bij ons aanklopt. Hoe groot of klein ook we reageren bijna altijd direct en willen ook altijd met het bedrijf om tafel zitten. Kijken of het leuke mensen zijn, een goede visie hebben, een goed product en ook echt willen. Marketing staat voor ‘market getting’ en daar worden wij warm van. Vaak zorgt zo’n gesprek er al voor dat er überhaupt geen echte pitch komt. En dat we direct aan de slag gaan. Zo zou het eigenlijk moeten zijn, want als marketeer moet je op de hoogte zijn van de bureaus, hun werk en wat ze kunnen. Als je dat weet dan doe je drie koffies en voel je waar de meeste potentie zit. Goed werk maken kunnen ze sowieso wel. Maar je belangrijk laten voelen lukt niet bij iedereen.

Hoe ziet optimale samenwerking met mediabureaus eruit?

Bij Naïf werken we met drie bureaus nauw samen. We gunnen elkaar dingen en willen echt samen optrekken. Van strategie tot executie. Iedereen weet wat zijn rol is en zo zou het altijd moeten zijn. Mediabureaus die met ideeën komen of denken dat zij de Magic erin kunnen gooien.. dat gaat niet werken. Niet dat ik dat als een bedreiging ziet, maar voor de marketeer wordt het allemaal troebel.

Wat komt er na purpose marketing?

Beyond marketing. Dat is eigenlijk dat in alle touchpoints de doelgroep continu wordt overtroffen qua verwachtingen: Beyond Expectations. Of het nu gaat om de productbeleving, de ingrediënten, de customer service, de website en dergeljike. Als je een winkel instapt wil je ook het gevoel hebben dat alles net zo goed verloopt als in je dromen. Daarom vinden wij design ook zo belangrijk. Het gaat nog een mooie tijd worden als de technieken zich nog verder ontwikkelen.

Wat moet iedere marketeer begrijpen over branding?

Maak niet uit hoe groot of klein je bent, zorg ervoor dat je branding goed doordacht is, goed gedesigned is en vooral goed naar voren komt in alle mogelijke vormen. Dus niet alleen op je website, je Instagram, maar ook intern, bij de onboarding van je personeel… het moet door het bloed stromen van de marketeer.