[Mijn marketing] Marnix Tiggeloven: ‘We kunnen wel tegen een stootje’
Marnix Tiggeloven (46) is mede-eigenaar van reclamebureau Fitzroy. De huidige coronacrisis laat zien hoe hecht zijn team is. ‘Iedereen doet zijn best om aan te passen.’
Corona
Most adaptable to change is ons devies. En laten we vaststellen dat we allemaal goed getest worden. Ik was vorige week nog in vier landen over de grens, bij terugkomst zijn we met Fitzroy allemaal thuis gaan werken. Alleen onze officemanager houdt nog de wacht op kantoor. We doen alle communicatie via Zoom, Slack en Google Docs en dat werkt eigenlijk heel goed. Ook omdat iedereen voelt dat we keihard onze best moeten doen om ons aan te passen, zodat we met zo min mogelijk schade uit deze situatie komen. De crisis laat zien hoe hecht je team is.
Jur (Baart, mede-eigenaar, red) en ik hebben altijd hard gewerkt aan een buffer voor slechtere tijden. Dus we kunnen wel tegen een stootje, maar deze is situatie is voor iedereen ongekend. Ik ben benieuwd in wat voor conjunctuur we straks ontwaken.
Eerbetoon
Als Rotterdammer in Amsterdam is De Klassieker voor mij altijd wel een dingetje. Maar het gezamenlijke eerbetoon van beide clubs aan al het zorgpersoneel in Nederland vind ik schitterend. Als zulke grote rivalen naast elkaar kunnen staan, dan ontstaat er wel wat bijzonders in dit landje.
Daarnaast steunt onze opdrachtgever Grolsch het initiatief Helpdehoreca.nl, waarbij je een waardebon kunt kopen voor je favoriete horecagelegenheid. Als alles straks weer normaal is kun je de bon verzilveren en ondertussen ontvangt jouw favoriete bar of restaurant het bedrag om vaste lasten te kunnen betalen.
Bergsport
Mijn favoriete merk is al heel lang Patagonia. Als liefhebber van bergsporten gebruik en volg ik dit merk al jaren. Eigenlijk is het geen merk meer, maar een beweging die producten verkoopt om zijn missie te financieren. Ook vind ik Rapha een mooi merk. De manier waarop zij een community bouwen rondom roadcycling is geweldig. Ik zie ze bijna als een service in plaats van een fietskledingmerk.
Productieporno
Als outdoorliefhebber ben ik fan van de ‘Buiten begint bij Bever’-campagne. Simpel en sterk. Ook de laatste campagne van Three UK voor zijn nieuwe 5G-netwerk vind ik goed. Even genieten van pure productieporno. Een kleurrijk contrast tegenover alle maatschappelijk relevante campagnes die we nu veel zien.
Esprix
Mijn favoriete reclamevakprijs is de Esprix: de beste balans tussen strategie en creatie. Ik ben er jurylid en Jur zit in het bestuur. Maar als je me hard pusht, durf ik ook nog wel de Effie te noemen. Creatie dient het resultaat en is nooit het doel.
Pitch
Forsman & Bodefors is -naast Fitzroy- mijn favoriete reclamebureau. We zaten onlangs in een pitchstrijd met hen. Dat was leuk. Wel verloren helaas.
Buiging
Caroline van Turennout van Zeeman is mijn favoriete marketeer. Ze laat consistent met de campagnes zien dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. En ze haakt steeds in op actuele maatschappelijke onderwerpen die de impact van het merk verhogen. Een goed concept ontwikkelen is één, maar er als marketeer voor zorgen dat de hele organisatie een uitgesprokencampagne omarmt is iets anders. Een buiging voor Caroline.
Stuitend
Ik erger me aan slechte pitches. En slechte pitchbegeleiders. Als bureau investeren we veel, dus dan is het stuitend om te zien dat het proces nog regelmatig onprofessioneel wordt opgezet en uitgevoerd. Bel me voor tips.
Podcast
Ik heb drie favorieten. Dirtbag Diaries, een geweldige serie met de beste outdoor-avonturen. Vallen en Opstaan, gemaakt door een vriendje. Broken Record Podcast, check dan vooral die met Rick Rubin & Andre 3000.
Spatial design
Mijn favoriete magazinemerk is Dezeen.com. Zeker nu we bij Fitzroy ook wat vaker worden gevraagd voor spatial design.
Onderzoek
Mijn persoonlijke uitdaging is om beter te worden in het ontwikkelen van nieuwe onderzoeksmethoden. Bij Fitzroy doen we steeds meer onderzoek voor onze klanten. Op die manier verdiepen we onze kennis van de doelgroep, halen daar inzichten uit en op die inzichten ontwikkelen we onze ideeën. Vervolgens toetsen we die ideeën weer bij de doelgroep.
Foto door RVDA.