Cordaid lanceert campagne 'Fix the systems'

Mar 06, 2023

De nieuwe campagne van Cordaid ‘Fix the systems’ van de hand van Fitzroy roept op tot collectieve daadkracht om wereldwijd falende systemen aan te pakken.

Simone van Hamond, directeur Marketing Cordaid: ‘De mondiale klimaatcrisis, de toeslagenaffaire die het leven van duizenden mensen in Nederland nog altijd beheerst, maar ook de wereldwijd groeiende ongelijkheid zowel in Nederland als daarbuiten zijn voorbeelden van falende systemen. Een ontwikkeling waar Cordaid met onze nieuwste campagne op inhaakt. Daadkrachtig met elkaar systemen “repareren” is volgens ons de manier waarop we aan een rechtvaardige en eerlijke wereld voor iedereen moeten bouwen.’

Cordaid: uitgesproken boodschap en activistische koers

Van Hamond vervolgt: ‘We hebben gekozen voor een uitgesproken boodschap, omdat we voelden dat het belangrijk is de publieke gevoelens en zorgen te verwoorden. Individuen overal ter wereld die met een gevoel van onmacht kijken hoe in tijden van een wereldwijde crises systemen links en rechts falen. De commercial bouwt voort op de positionering Op de wereld om elkaar te helpen. Met pakkende animaties en een sterke voice-over van sociaal activist en spoken word-artiest Zaïre Krieger hebben we gekozen voor een meer activistische koers.’

Van F*** the systems naar Fix the systems

Jur Baart, oprichter van Fitzroy voegt daaraan toe: ‘Het gevoel dat het zo niet langer door kan gaan, heerst al langer. Fix the systems is dan ook veel meer dan alleen een boodschap of een standpunt. Het is een oproep, een beweging waarmee Cordaid iedereen, inclusief jongeren, wil aanspreken en de Nederlandse samenleving wil wakker schudden. Dit hebben we gedaan door het bekende F** The Systems creatief door te vertalen naar Fix The Systems.