We wonnen een gouden Effie Award!

Nov 10 2022

Hartstichting, Lay's en Skoda winnen goud bij Effie Awards

In Theater Amsterdam zijn de Effie Awards 2022 uitgereikt. Veertien in totaal.

De Hartstichting, Lay’s (PepsiCo) en Skoda Nederland hebben een Gouden Effie in de wacht gesleept tijdens de award-avond in Theater Amsterdam. In totaal werden er 14 awards uitgereikt. De Effies worden toegekend aan de meest effectieve reclamecampagnes.

Zilveren Effie Awards gingen er naar McDonald's, Ohra, IVN Natuureducatie, A.S. Watson Health & Beauty Benelux en Stichting Het Vergeten Kind. Er werden ook zes Bronzen Effie Awards uitgereikt.

De zestig juryleden beoordeelden onder leiding van juryvoorzitter Alfred Levi 38 cases, waarvan er 14 in de prijzen vielen. Dat was er één meer dan vorig jaar.

'Grenzen Effies zijn verlegd'

Er was een aantal trends te zien bij de inzendingen van 2022. Hoofdjurylid Hans Middelhoek: ‘Ten eerste zien we dit jaar niet alleen cases met maatschappelijke relevantie terugkomen in de categorie Maatschappelijk, maar ook in andere categorieën. Bijvoorbeeld in de categorie Merk en de categorie Impactvolle Propositie. Het is een belangrijk onderdeel van ons vak geworden.' 

Daarnaast zijn volgens Middelhoek de grenzen van de Effie Awards verlegd. 'We zijn een marketingprijs geworden. En de rol die marketing kan spelen gaat ver. Met impact op de organisatie en de maatschappij.’ Volgens Middelhoek hebben de coronajaren iedereen op scherp gezet. ‘De creativiteit is hierdoor aangewakkerd.’  

Er waren dit jaar veel inzendingen in de categorie Merk. Dat is volgens Middelhoek opvallend. 'Het lijkt erop dat het besef weer terug is dat investeren in je merk waardevol is. We spraken de afgelopen jaren nog wel eens onze zorg uit over het kortetermijndenken in het vak. Die boodschap lijkt aangekomen.'

Ook waren er dit jaar veel inzendingen in de categorie Succesvolle Introductie. Middelhoek: 'Innovaties die binnen een jaar een plek veroveren in de markt. Creativiteit gaat hier door alle disciplines heen.’

De winnaars

GOUD

Nederland één 6-Minutenzone
Adverteerder: Hartstichting
Bureau(s): Triple Double | Initiative | Bijl PR
Categorie: Maatschappelijk


17.000 mensen per jaar krijgen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Nederlanders helpen graag bij het redden van mensenlevens, maar ‘hoe’, dat is vaak onbekend. Met dit inzicht ging de Hartstichting aan de slag: heel Nederland moest een 6 minuten-zone worden, want bij een hartstilstand is reanimatie binnen 6 minuten cruciaal. De Hartstichting pakte de regie en startte een gelaagde marketingcampagne die in kennis, houding én gedrag zeer effectief was, mede dankzij slimme samenwerkingen. Er kwam één centraal oproepsysteem met 245.000 burgerhulpverleners en een landelijk dekkend netwerk AED’s. De Hartstichting bewijst dat het agenderen van een maatschappelijk issue belangrijk is, maar dat de regie pakken in aanpak en uitvoering doorslaggevend is. Zo worden nu duizenden levens per jaar gered.

Lay's Iconic Restaurant Flavours
Adverteerder: Lay's (PepsiCo)
Bureau(s): Fitzroy Amsterdam | OMD Nederland | King George | Native Nation
Categorie: Succesvolle Introductie

In een verzadigde markt met een hoog me-too-gehalte is het zaak smaakinnovaties te vinden die niet te kopiëren zijn. De sluiting van de horeca tijdens de corona-lockdown bood Lay’s het haakje naar zo’n unieke innovatie. Lay’s gebruikte het niet te bevredigen verlangen naar uit eten gaan en bracht met drie fastfoodketens nieuwe chips-smaken op de markt. Een groots idee dat dankzij een ijzersterke strategie, een slim gefaseerde aanpak en verrassende activaties de doelgroep prima bereikte. Met prachtige cijfers in marktaandeel, penetratie, bekendheid en imago als resultaat. Een supersterke productintroductie, succesvol door slimme co-branding en consistente marketing en communicatie.

Hoe je met Zaterdag de harten van Nederland verovert
Adverteerder: Skoda Nederland
Bureau(s): Selmore Creative Agency | MediaCom Nederland
Categorie: Merk

Een merk zonder veel aantrekkingskracht, dat betekent werk aan de winkel. Een flinke groei van het marktaandeel was de ambitie. Maar auto’s en zaterdag, wat hebben die nu met elkaar te maken? Heel veel, zo ontdekte ŠKODA. Veel autobezitters en leaserijders laten de keuze voor een auto afhangen van wat ze er in het weekend mee doen. ŠKODA liet de internationale koers los, positioneerde zich eigenzinnig als de ideale auto voor gezinnen, en claimde de zaterdag als domein, in een gedurfde strategie. Niet de rijprestatie maar het praktische nut werd de kern in de onderscheidende campagne. De sterke onderbouwing met onder meer Category Entry Points bewijst de effectiviteit. Het marktaandeel steeg in 5 jaar van 4 naar bijna 6,3%, dankzij de consistente merkbouw.

ZILVER

Good Times in your pocket
Adverteerder: McDonald's Nederland
Bureau(s): TBWA\Neboko | Omnicom Media Group Nederland | DDB Unlimited
Categorie: Branded Customer Experience

De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA
Adverteerder: OHRA
Bureau(s): Joe Public Take-Away Advertising | Colorbleed Studio's | Holy Fools | Mindshare Netherlands
Categorie: Succesvolle Introductie

May the forest be with you: hoe stadskinderen weer in contact komen met de natuur
Adverteerder: IVN Natuureducatie
Bureau(s): -
Categorie: Impactvolle Propositie

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief
Adverteerder: A.S. Watson Health & Beauty Benelux
Bureau(s): DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat | ANNOMAN | Initiative | Greenhouse Group | We Are Blossom
Categorie: Merk

Het Vergeten Kind stopt gesloten jeugdzorg
Adverteerder: Stichting Het Vergeten Kind
Bureau(s): Happy Horizon | WWAV | 2twintig PR
Categorie: Maatschappelijk

BRONS

Venco Choco D'rop | Hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde
Adverteerder: Cloetta/Venco
Bureau(s): Alfred International
Categorie: Succesvolle Introductie

Level up met HiPRO
Adverteerder: Danone Nederland
Bureau(s): Endeavour | MediaCom Nederland | Greenhouse Group
Categorie: Succesvolle Introductie

Kruidvat: van prijsvechter naar hartendief
Adverteerder: A.S. Watson Health & Beauty Benelux
Bureau(s): DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat | ANNOMAN | Initiative | Greenhouse Group | We Are Blossom
Categorie: Gedrag Lang

Dat is het lekkere van Albert Heijn
Adverteerder: Albert Heijn
Bureau(s): TBWA\NEBOKO | dentsu | Boomerang Agency | MPG | Holy Fools | Jelier & Schaaf | Ambassadors | Amp.Amsterdam | Public Audio
Categorie: Merk

Het succes van een 'zuinig' verhaal
Adverteerder: Zeeman
Bureau(s): Persuade
Categorie: Merk

De meest liefdevolle kerst ooit
Adverteerder: Albert Heijn
Bureau(s): TBWA\NEBOKO | dentsu | Boomerang Agency | MPG | Holy Fools | Jelier & Schaaf | Ambassadors | Amp.Amsterdam | Public Audio
Categorie: Gedrag Kort