Artemis Academie en Fitzroy bestuderen 5 shifts in food en drinks

Apr 24, 2023

Artemis Academie en Fitzroy hebben hun krachten gebundeld en verwerkt in een whitepaper rond vijf 'shifts' in food & drinks.

Maar liefst 40 trend forecasters in spé gingen naar Parijs om de ‘art of looking sideways’ te beoefenen. Hier hun onderzoeksrapport onder het motto 'Van branding naar blanding'.

De opdracht aan de forecasters was: 'kom met interessante innovaties binnen food & drinks terug om die samen met de onderzoekers van Fitzroy te beschrijven.'

'Om een echt beeld te krijgen van de opkomende mindsets, moet je er op uit en van het gelopen pad dwalen. Juist in deze tijd van algoritmes moet je je eigen voorgekauwde informatiebubbel doorbreken', aldus Pernille Kok-Jensen, director Cultural Insights bij Fitzroy. 'Wat opviel was het aantal studenten dat het onderwerp van overprikkeling aankaartte in hun vondsten. Een voorbeeld hiervan was het ‘prikkelloze’ restaurant. Een restaurant met een nuchter interieur, waar zelfs de wijnflessen geen labels hadden. Geen muziek, geen opvallende labels… dit moment van rust in zo een drukke stad voelde uniek. De studenten kwamen zelf met een nieuwe term, in plaats van branding naar blanding. Andere studenten vonden voedsel vermomd als beautyproducten en kwamen met de term cosmetic consumption. Deze producten volgen niet de regels en breken uit de categorie.'

Aan de hand van de input van de 40 Artemis studenten, ligt nu de whitepaper klaar waarin vijf 'shifts' worden behandeld:

1. Eatertainment gaat over showtime en de shift van eten naar entertainment.
2. Blanding laat 'de kunst van het weglaten' zien en gaat over 'de shift van logomania naar non merci'.
3. De Uncategorize trend breekt met alles wat je hebt geleerd over marketing en 'de shift van categorie naar fluïditeit'.
4. On-the-Go wellness neemt je mee in 'de shift van oude tradities naar nieuwe supercharged rituelen'.
5. Tot slot bespreken de onderzoekers slow living en 'de shift van altijd-aan naar laten gaan'.

Martijn Feringa, directeur van Artemis Academie is blij met de samenwerking. 'Het is goed dat onze studenten al in een vroeg stadium in aanraking komen met kwalitatief goede bureaus zoals Fitzroy. Zij zijn kritisch, opbouwend, maar laten ook zien dat niet alles zomaar vanzelf gaat. Deze whitepaper is hopelijk de eerste uitkomst van een langdurige samenwerking.'
(PvWK)

Geïnteresseerde volgers van MarketingTribune kunnen de whitepaper hier downloaden