Op social media hint Doritos naar een complot onder influencers die gespot worden met een blauwe tong. Doel van de campagne is om het nieuwe product Roulette Blue onder de aandacht te brengen.
Het chipsmerk zet hiermee 'unbranded branded content' in, stelt verantwoordelijk bureau Fitzroy. Marnix Tiggeloven, mede-oprichter van het bureau, laat weten: 'Met de blauwe tong willen we deel worden van de dagelijkse conversaties tussen influencers en hun achterban. Daarbij maken we gebruik van een populair internetfenomeen: the conspiracy theory.'
Om die reden gonsde het op YouTube en Instagram al een tijdje rondom een fenomeen wat gauw een eigen hashtag kreeg: de #blauwetong. Influencers als Nienke Plas en Kalvijn doken op met een blauwe tong in hun video's.
Na twee weken speculatie werd gisteren een einde gemaakt aan de geruchten. Doritos zette het doorslaggevende bewijs online: vier YouTubers die bij het Blauwe Meer in Drenthe de #blauwetong-challenge speelden met Doritos Roulette Blue: een nieuwe smaak waarbij enkele chipjes extra heet zijn en je dus een blauwe tong opleveren.