Oatly speelt perfect in op het soms nogal schizofreen gedrag van consumenten. Hun laatste campagne nodigt uit om mee te doen aan een belofte om plantaardig te ontbijten. Als je deze afspraak (online) tekent, ontvang je een coole badge waarop staat dat je “een soort van climate change warrior bent” of “part-time climate activist”. Lekker laagdrempelig. Oatly snapt het; het is net zo lastig voor consumenten om 100% goed bezig te zijn, als het is voor merken! Vraag Gen Z (10-25 jarigen) welke merken hun aanspreken en er ontstaat een polariserende woordenwolk: Lush en Shell, Hema en Gucci (Bron: Motivaction). Dit zijn dus de kids van 13 jaar. De klimaatspijbelaars op het Malieveld die vervolgens hun duurzaamheidsprotest in de McDonald’s vierden.
Dus, marketeer. In welke sector je ook werkt, consumenten willen geen compromissen meer sluiten als het gaat om groener worden. Open je deuren en maak nu al plannen voor het betrekken van de donkergroene generatie die er aan komt.