Fitzroy mikt met nieuwe afdeling op culturele inzichten
Reclamebureau Fitzroy wil zich toeleggen op het ontdekken en vertalen van culturele inzichten en voegt daarom een nieuwe afdeling toe aan de organisatie. De Deense Pernille Kok-Jensen (foto) gaat de unit genaamd Cultural Insights leiden.
Kok-Jensen is afkomstig van onderzoeksbureau Mare, waar ze ruim elf jaar de trendafdeling ontwikkelde en leidde. Ze laat weten: 'Ik ben nieuwsgierig naar mensen en hoe verschillende mindsets kunnen leiden tot veranderingen in de maatschappij. Ik beoefen 'the art of looking sideways' om zodoende culturele inzichten te ontdekken voordat ze mainstream worden. Noodzakelijk voor merken waar de verschuivingen snel gaan, zoals FMCG en jongerenmerken. Maar ook voor merken die kijken naar een lege innovatie-pijplijn. Niet dat ik die ga vullen, maar ik kan wel dat zaadje planten voor iets moois.'
Mini data
Op de vraag wat deze nieuwe afdeling nu precies voor Fitzroy gaat betekenen: 'Eigenlijk is het heel simpel: deze afdeling is voor het bureau 'the new next thing'; effectiever strategieën en ideeën ontwikkelen door cultureel relevanter te worden. Ook voor klanten met internationale ambities. Hoe beter merken de culturele context begrijpen, hoe beter een campagne kan werken. Dat doen we door middel van kwalitatieve, interactieve mini-sessies om zodoende 'mini data' te genereren. Denk aan interviews met de doelgroep, maar ook met experts uit de voorhoede en toonaangevende initiatieven. Hier en in het buitenland, waar we samen met onze klanten van kunnen leren.'
Jur Baart, mede-eigenaar van Fitzroy, voegt daaraan toe: 'Ons bureau leunt erg op strategie. We besteden veel tijd aan het begeleiden van keuzes door klanten in het voortraject, zodat we een scherpe briefing krijgen. Vaak missen we nog diepere kennis rondom de culturele drijfveren die van invloed zijn op beslissingen van consumenten. Wij zijn blij met de komst van Pernille, want met haar ervaringen kunnen we onze opdrachtgevers beter helpen te gedijen in die oh zo veranderende maatschappij.'