Fitzroy ontwikkelt campagne voor Fairphone

Feb 10, 2025

Fairphone lanceert een internationale marketingcampagne met een andere uitstraling als onderdeel van hun vernieuwde visuele identiteit. In samenwerking met het Amsterdamse creatieve bureau Fitzroy introduceert de campagne een pay-off voor potentiële Fairphone-eigenaren: Fairphone. The One That Lasts.

Marnix Tiggeloven, oprichter van Fitzroy: “De campagne introduceert Mobi, een robot die het wereldwijde e-waste-probleem personificeert en overal waar mogelijk kapotte elektronica verzamelt. De meeste smartphones hebben een korte levensduur omdat onderdelen niet eenvoudig vervangen kunnen worden. Dit staat in contrast met de Fairphone-modellen, die dankzij onderdelen die je gemakkelijk zelf kunt vervangen, zoals het scherm en de batterij, veel langer meegaan.

Een frisse visuele identiteit

Alexandra Touzet, Head of Brand and Marketing bij Fairphone: "Fairphone’s nieuwe visuele identiteit benadrukt de premium positionering op het gebied van zowel duurzame technologie als gebruikerservaring. Frisse, eigentijdse kleuren geven het merk een onderscheidende uitstraling in een drukke markt, terwijl groene accenten de focus op duurzaamheid benadrukken en het merk vol vertrouwen positioneren. Het nieuwe logo weerspiegelt onze nieuwe merkpersoonlijkheid – simple, smart & confident – en onze visie op de toekomst. Het moderne ontwerp combineert organische vormen voor een warme en toegankelijke uitstraling met strakke lijnen en geometrische elementen die Fairphone’s precisie en innovatie benadrukken."

Samenwerking met United Playgrounds

De merkidentiteit en campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met Fitzroy, terwijl De Nieuwe Zaak verantwoordelijk was voor de media. Beide bureaus maken deel uit van United Playgrounds. De filmproductie, inclusief de ontwikkeling van het CGI-personage, werd gerealiseerd in samenwerking met Artbox. Het uitrollen van de sociale en online assets gebeurde in samenwerking met De Nieuwe Zaak en Extrafazant. 

Jan Blaffert, Brand Lead bij Fairphone: “Bij Fairphone zeggen we altijd dat als je het niet kunt openen, dan is het niet jouw bezit. Bij Fairphone kun je het apparaat openen, onderdelen gemakkelijk vervangen en onderhouden, waardoor het veel langer meegaat. De nieuwe identiteit en campagne sluiten naadloos aan bij onze missie om lang meegaande, innovatieve technologie voor iedereen toegankelijk te maken.”

Mijlpalen in aantocht

De campagne wordt uitgerold in Nederland en Duitsland. Er staan al meer campagnes op de planning.

Marlon von Franquemont-Koster, Creative Director bij Fitzroy: “We zijn blij dat we de nieuwe identiteit samen met het Fairphone-team hebben kunnen ontwikkelen. Maar deze campagne is nog maar het begin. De nieuwe identiteit zal nóg meer tot leven komen in toekomstige campagnes, die we later dit jaar zullen lanceren.”