Kleine campagne Heinz tegen groot probleem

Apr 24, 2024

Heinz lanceert de campagne ‘Helping reduce food waste since 1869'.

De met AI gecreëerde visuals laten zien hoe fans van het ketchupmerk door de jaren heen voedsel eten dat anders (deels) zou zijn weggegooid. De OOH-campagne is alleen op 24 april te zien op schermen in Amsterdam.De campagne is een kleine activatie die in het leven is geroepen om te laten zien hoe Heinz Tomato Ketchup fans voorkomen dat er onnodig veel restjes de prullenbak in verdwijnen. In de AI-visuals van de campagne word je meegenomen door drie verschillende tijdsperioden waarin eten wordt geconsumeerd dat anders (deels) zou zijn weggegooid. De Out of Home campagne is alleen vandaag te zien op reclameschermen tegenover Amsterdam Centraal Station en de Dam in Amsterdam.

Heinz rolde in juni 2023 zijn eerste uniforme, wereldwijde merkplatform uit, ‘It Has To Be Heinz’. Met dit platform viert het merk de naar eigen zeggen ‘irrationele liefde’ van zijn fans. Het creëren van op inzicht gebaseerde campagnes en authentieke merkervaringen staat hierbij centraal. Het merk laat op Stop Food Waste Day (24 april) zien hoe fans de afgelopen 150 jaar Heinz Tomato Ketchup gebruiken en hierdoor op hun manier minder eten weggooien. Mirthe Enklaar, brand manager Heinz: ‘Het is leuk om te weten dat onze fans Heinz Tomato Ketchup ook als smaakmaker voor bij de leftovers gebruiken. Hierdoor zorgen zij er zelf - onbewust - voor dat er minder eten onnodig de prullenbak in verdwijnt. Dit visueel maken middels AI, schetst een mooi beeld van verschillende situaties door de jaren heen.’

Terug in de tijd
In het drietal AI-visuals uit de campagne, gemaakt door reclamefotograaf Arthur Mebius, worden drie scenario’s door de jaren heen (sinds 1869) getoond waarin je ziet dat de irrationale liefde voor Heinz Tomato Ketchup naar voren komt. Daarnaast valt op dat door het toevoegen van hun favoriete ketchup, eten wordt geconsumeerd dat anders (deels) zou worden weggegooid.

De eerste afbeelding toont een kindje dat in de jaren twintig spruitjes eet met behulp van een beetje Heinz Tomato Ketchup. Ideaal, want anders waren die gekookte spruitjes waarschijnlijk verloren gegaan. Op de tweede afbeelding zie je een vrouw die in de jaren zeventig een maaltijd maakt met de restjes van de dag ervoor, en in de derde afbeelding zie je een student die een pan leegschraapt voordat hij de afwas doet. Want met een lekkere dot van hun favoriete Heinz Tomato Ketchup erbovenop, smaakt het niet alleen vandaag, maar ook morgen nog net zo lekker.

 ‘Als je wordt gevraagd om drie geweldige stukken te maken die de tijd doorkruisen, maar je hebt eigenlijk niet de tijd of de hoogwaardige materialen, dan is dit de perfecte oplossing. Het gebruik van AI en beeldbewerking bracht ons op het niveau waar we allemaal naar op zoek waren’ zegt fotograaf Arthur Mebius.

De campagne is ontwikkeld door Fitzroy. ‘We wilden de liefde en de aandacht die de fans van Heinz hebben middels drie creatieve uitingen laten zien. We hebben de campagne gebaseerd op een consumentengedrag waar veel mensen zich in kunnen vinden. It has to be Heinz, ook als je wat bewuster wilt omgaan met voedselverspilling’ volgens Mischa Schreuder, creatief partner bij Fitzroy.

Credits:
Opdrachtgever: Heinz: Belén Llamazares Carballo, Mirthe Enklaar
Agency: Fitzroy Amsterdam
AI/Fotografie: Arthur Mebius
AI/Post production: Jan Daniel Wolters
Producer: Marcel Ossendrijver
Media: JCDecaux, Dentsu
PR: PRSSKD