Op een nieuwe manier terug naar het ambacht
Jur Baart is ‘voorman’ van fitzroy en hij heeft zijn bureaumerk de afgelopen jaren tegen de klippen op en met grote precisie neergezet.
In 2023 sleepten ze klant na klant binnen en het zal ongetwijfeld een hele klus worden om het succes van 2023 te gaan evnaren. Stel dat Jur het voor het zeggen heeft, hoe ziet 2024 er dan uit?
2024 wordt het jaar van…
“hoe gaat de omzet?”. Dat is de vraag waarbij je als bureau ieder gesprek met je opdrachtgever moet beginnen. Dat wordt en blijft de belangrijkste conversation starter in tijden van deze (technische) recessie. Marketeers en CXO zijn niet geïnteresseerd in gekkigheid. Ze willen doordachte concepten die hun doelstellingen sneller realiseren. Omzet is dan het meest concrete cijfer. Die omzet hoeft niet perse heftig te groeien. Maar wel groot genoeg zijn om als bedrijf duurzaam te blijven ondernemen.
De next big thing in marcom..
de grote verjongingsslag van de grote Nederlandse A-merken, zodat ze de aansluiting blijven houden.
Dit is de rol van AI in 2024..
wordt groter omdat er iedere dag meer mogelijk is. Toch merken wij ook dat daardoor de drang naar craft ook groter wordt. Dus weer terug naar ambacht, zodat communicatie weer authentiek wordt. Maar wel op een nieuwe, hedendaagse manier. Daardoor kunnen merken uit de clutter springen.
Hiervan nemen we in 2024 afscheid…
Full service bureau. Hoe full kun je zijn in deze tijd.
#delulu
Dit ziet vrijwel niemand aankomen:
We houden continu de veranderingen bij die interessant kunnen zijn voor onze opdrachtgevers. Niet alleen rondom hun categorie, maar ook wat er speelt in de verschillende lagen van de samenleving. We houden GEN Z nauwlettend in de gaten omdat veel merken willen aanhaken op deze generatie.
In een wereld die vol is van negativiteit, ontdekt GEN Z nieuwe manieren om hun positieve denken te versterken. Deze generatie is al gewend aan rituelen zoals dopamine dressing, geuren die de stemming beïnvloeden en nieuwsfeeds die goed aanvoelen. Nu is de delulu-mentaliteit er om hen te helpen hun doelen te bereiken.
Grote, tanden bloot lachende gezichten en een zelfverzekerde houding vormen eigenlijk de nieuwe manier van 'Fake it till you make it' voor Generatie Z. Generatie Z gedraagt zich opzettelijk illusionair - of zoals ze het noemen, 'delulu'.
Met de hashtag #delulu die 4,7 miljard views heeft verzameld op TikTok, is het nu wereldwijd trending. Maar waarom voelt GEN Z de behoefte aan denkbeeldig denken? Ze leggen uit dat het een copingmechanisme is. Het gedrag van delulu leidt tot positief denken, zelfvertrouwen en een gevoel van controle. Het helpt hen zelfs bij sollicitatiegesprekken.
Wat is jouw stip op de horizon van 2024?
Bureaus komen steeds dichter bij elkaar te liggen. Netwerk-bureaus, campagne-bureaus, activatiebureaus, pr-bureaus… ze kunnen allemaal wel een campagne ontwikkelen. Natuurlijk kan Fitzroy dat ook. Maar we zien wel een hele mooie ontwikkeling in onze dienstverlening. We krijgen steeds meer vragen van startup, scale-ups, maar ook de grotere merken dat zij begeleid willen worden in hun transformatie. Ze willen een nieuwe positie, een nieuw design en een impactvolle campagne waarmee ze die transformatie extra kracht kunnen geven. Aan het eind van 2024 wil ik nog meer van dit soort projecten doen. Voor mij persoonlijk de leukste opdrachten.
Dè TIP voor een succesvol 2024
Op je puntje van je stoel blijven zitten. Het gaat allemaal niet meer zo vanzelfsprekend.