Als het om financiën gaat is het bij jongeren óf kop óf munt.
Ondanks de gepolariseerde aanpak streven ze naar hetzelfde doel: financiële zen.
Vergeet je aannames over jongeren en financiën. Generatie Z wordt volwassen en bij dit volwassen leven hoort een nieuwe omgang met geld. Jong volwassenen hebben al best wat moeten incasseren, zoals de corona crisis, de woningnood en de huidige inflatie. Sommigen hebben het zelf ervaren en anderen hebben hun ouders zien struggelen. Deze stressvolle realiteit zorgt ervoor dat 60% van Generatie Z zegt liever te sparen voor later dan hun geld direct uit te geven. Hierbij komt het feit dat 62% denkt nooit hun financiële doelen te kunnen halen met enkel een baan.
Fitzroy is in de wereld van Generatie Z en geld gedoken om uit te vinden hoe zij hun weg vinden in de financiële wereld. In de whitepaper ‘Money’s Too Tight To Mention’ laat het trendbureau zien hoe deze generatie in het leven staat, waar ze waarde aan hechten en wat hun behoeften zijn op financieel gebied. De whitepaper vangt nieuwe waarden rondom luxe en legt 4 paradoxen bloot rond Gen Z’s omgang met geld. Vanuit hier is een framework ontwikkeld met nieuwe vuistregels die deze inzichten toepasbaar maken voor de financiële sector.
De opgedane inzichten uit kwalitatieve gesprekken met jongeren en deskresearch, zijn gevalideerd onder 100 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 16-29 jaar.
