Zeitgeist box van Fitzroy: inzichten voor marketeers

Nov 02 2021

Creatief en strategisch bureau Fitzroy heeft alle veranderingen die zij in de afgelopen twee jaar heeft waargenomen, verzameld in een box: “Zeitgeist in a box. Triggers for change”. Hierin zijn 25 belangrijke shifts voor marketeers en 75 nieuwe consumentenwaarden verzameld.

Fitzroy wil met de box haar klanten inzicht geven in de veranderingen in het gedrag van consumenten, media en natuurlijk technologie.

Pernille Kok-Jensen, Cultural Insight director bij Fitzroy: ‘Het herkennen van shifts kan moeilijk zijn. Vooral nu Covid-19 nieuwe waardesystemen heeft aangewakkerd. Voor veel merken is verandering aanleiding tot onzekerheid en dan gaan marketeers op de automatische piloot hun markt bewerken. Terwijl marketing toch gewoon staat voor ‘market getting’. Fitzroy wil altijd op zoek naar die ene insight. Een insight die je vaak kunt vinden voor merk als je je verdiept in de shifts in de samenleving.’

Trends kunnen vermakelijk en inspirerend zijn, maar als je op dat niveau blijft hangen, dan heb je er als merk en marketeer uiteindelijk niets aan volgens Kok-Jensen.

‘Pas als je in staat bent de veranderingen in te zetten als trigger, dan open je de deur naar nieuwe kansen. Deze insights based aanpak is onmisbaar voor zowel kleine als grote merken in deze snel veranderende wereld.’

In het werken met veranderingen komt er geen glazen bol te pas aldus Kok-jensen. Ze zegt daarover: ‘Het is eigenlijk een heel gestructureerd proces zonder mysterie of magie. Het anticiperen op veranderingen kan namelijk getraind en geoefend worden. Met name marketeers die willen verjongen moeten vooral ook buiten kijken en niet op hun computer. Dat kan soms goed helpen, maar de echte veranderingen gebeuren in de samenleving. Fitzroy’s trendbox is daar een tool voor en wordt op dit moment ingezet bij merken die adaptable to change willen zijn.’ 

 

De box wordt iedere maand aangevuld met nieuwe shifts.

Bron: Sjaak Hoogkamer -Marketingtribune - https://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2021/10/zeitgeist-box-van-fitzroy-inzichten-voor-marketeers/index.xml