Betalingsprovider Klarna is samen met reclamebureau Fitzroy in de leefwereld van millennials en Generatie Z gedoken om te ontrafelen wat hun drijfveren zijn en hoe ze de toekomst van online shopping zien. Het resultaat is een zojuist verschenen whitepaper genaamd Retail Remixed.
Het onderzoek is afgenomen onder 1.000 Nederlandse jongeren in de leeftijd van 18-30 jaar. De insights zijn gevangen in heldere taal en in perspectief gezet, zodat met name webwinkeliers er hun voordeel mee kunnen doen, aldus Fitzroy. Het resultaat is een whitepaper die de vraag tackelt hoe webwinkeliers de opkomende generaties aan zich binden zonder hun huidige klant uit het oog te verliezen. Hoe belangrijk is het werkelijk om als webretailer een purpose te hebben? Hoe moet je omgaan met reviews in je webshop? Zo blijkt dat 94% van de jongeren product reviews van anderen laat meewegen in hun aankoopbeslissing.
Volgens Pernille Kok-Jensen (director cultural insights bij Fitzroy) wil de nieuwe generatie ook zien dat merken ergens voor staan. 'Dat betekent dat zij, naast het bieden van frictieloze ervaringen, hun nek moeten uitsteken op het gebied van inclusiviteit en duurzaamheid. Merken moeten een voorbeeld stellen en dichtbij de doelgroep staan met authentieke nano-influencers die meer aanvoelen als peers. 70% zegt dat een merkidentiteit die bij hen past beslissend is om een merk of webshop te volgen.'
Kok-Jensen vervolgt: 'Weet je als webwinkel niet waar je moet beginnen? Stap 1: zorg dat je geoptimaliseerd wordt voor mobiel, want 75% van de jongeren vindt dit nog tegenvallen, terwijl meer dan de helft liever online shopt op mobiel dan op de laptop. Stap 2: peers zijn de nieuwe influencers. Het is dus slim om product reviews van anderen zichtbaar te delen.'
Annette Verdouw, marketing manager bij Klarna, voegt toe: 'Generatie Z en millennials worden een steeds belangrijkere doelgroep voor webwinkeliers. Door onze kennis over deze groepen met hen te delen in deze whitepaper, weten zij beter wat er in hun hoofden omgaat. Op die manier kunnen ze werken aan betere dienstverlening, waardoor we samen met beste shopervaring ooit kunnen bieden.'
De whitepaper is via deze link aan te vragen.